Fjernvarme forbrug

Jeg står over for at skal skifte gas ud med noget andet.
Har fået fjernvarmetilbud fra vestforbrænding.

Med en online beregner kan jeg regne ud at mine 2500 kbm gas svarer til 26 MwH som er det fjernvarme regnes i.

Mit egentlige spørgsmål her er:
Er der nogen der har erfaring med at den omregning til de 26 MwH holder.... eller kan mit MwH forbrug gå ned eller op i forhold til det. Eller er det en god beregning i forhold til mit gasforbrug?

Jeg står over for at skal skifte gas ud med noget... Vis hele indlægget
42 svar
 Følg tråden
Der er 30 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har lige sat en identisk varmepumpe op (dog i 7 kW) i et gammelt hus hvor vi skifter hele varmeinstallationen fra brændefyr til ​luft/vand.
Hvis du ikke kan genbruge varmtvandsbeholder og cirkulationspumpe skal du godt være en dygtig tilbudsjæger for at holde dig under 55.000kr i dele.

Selvbygger med stort S. 
Jeg har lavet en simpel opstilling ud fra disse forudsætninger hvor de 2 er meget variable.

Gaspris kbm gennemsnit.10
El pris KwH gennmsnit2
Fjernvarme MwH780

Over 15 år vil årlige priser være:
Fj.varme 26000kr.
VP     27000 kr.
Gas 28000kr.

heri er indregnet indkøbspris incl. alt for henholdsvis gas (35.000kr), VP (100.000kr) og fj. varme (15.000kr), samt de årlige service abo.

men der er så meget at skrue på så det er meget ca. tal.

I mit eget tilfælde kan man jo sige at jeg har allerede mit gasfyr som kun er 5 år.

Det man så skal tage højde for efter 15 år, så starter man forfra ved enten gas ellr VP.
Fj. varmen fortsætter bare til 0 kr.

Når anlægsomk. kun er 15.000kr. så er det svært at sige nej til fjernvarme, selvom de har hævet prisen 19%. De er indregnet.

Sidst de hævede prisen var vist maaaange år siden.

derudover kan der komme rep. på VP og GAS de 15 år. det er ikke med i årlige service.
Fj. varme årlig gebyr er et abo. hvor de står for det hele.

Lidt kommentarer til dine forudsætninger i Excel-arket.
* 2 kr/kWh er noget højt - da du får reduceret EL-afgift. Tænker mere på 1.2-1.5 kr/kWh. 
* Fjernvarme holder heller ikke evigt - der er en del problemer over 20 års sigt - måske en ny veksler eller pumpe ?
* Fjernvarme: Der plejer at være et årligt bidrag også som ikke er uvæsentlig. Men Fjernvarme priser kan variere rigtig meget.
Annonce
Ja jeg så mine kollegaers gennemsnitspris.
Var nok nærmere 1,7 kr..

Det er udgiften her og nu og efter de 15 år og den løbende vedligeholdelse, som nok taler for fjernvarmen.
Men får den først i 2027.
Var også derfor jeg begyndte at undersøge mulighederne for måske at hoppe på VP.
Men de er bare for dyre i anskaffelse...desværre. 
Hvilket jeg ikke forstår, medmindre de har puttet guld inde i dem :-)

Som jeg forstår konceptet med fjernvarme fra vestforbrænding, så står de for de 2 varmevekslere som de sætter op.
Det er det jeg skal betale 3500kr. om året for.
Så når de er færdige formoder jeg de skifter dem ud uden beregning.

Lidt om VF.
https://danskfjernvarme.dk/aktuelt/nyheder/2023/vestforbraending-prioriterer-lav-tilslutningspris
Det får VP ned på 24.000 kr. så egentlig billigst her og nu.
Spørgsmål er elprisen... 1,7 kr betyder at spotpris er ca. 30 øre.

Men så er disse faktorer ikke med:

Udgiften efter de 15 år og den løbende vedligeholdelse.

samt at vi ikke kender hverken EL eller gaspris og til dels heller ikke Fj.varme pris.

Udgiften til VP installation er bare en joker.
Kunne man komme ned på gasfyrs pris for en kvalitets VP, så var vi nået langt.

Jeg kan ikke rette i de gamle indlæg, så bliver nødt til at lave en opdatering.
Ser ud til at gaspris nok nærmere er 12 kr. kbm.
I øvrigt er gaspris jo meget afhængig af Putin o.s.v.
Jeg er enig i at den kun bliver dyrere, da Evida vil forhøje transport omkostninger løbende.
Statsafgifter vil sikkert også stige.
Faktisk koster gassen 4 kr og resten er afgifter og transport.

Det er udregnet ud fra at man skal betale 35.000 for en gas inst. eller 100.000 for en VP inst.
Igen noget variabelt noget og de tilbud jeg fik til mit hus var 150.000kr. for en VP.

Konklusion:
Gas skal bare væk og det kan. ikke gå hurtigt nok.
VP er en god mulighed, men meget dyrt at få og man skal have en stor kasse stående der støjer.
Fjernvarme er absolut at foretrække, når det er en pris til 780kr pr MWH og kun 15.000kr. i inst. omkostninger.

Kan man egentlig køre med en "hybrid" løsning, hvis man nu har en VP og fjernvarmen kommer?

Når du får fjernvarme mister du nok mulighed for at få afgiftsfri el, så der er næppe økonomi i varmepumpen.
"VP er en god mulighed, men meget dyrt at få og man skal have en stor kasse stående der støjer."

Hvis du har plads . Overvej Jordvarme, du slipper for støj og udedel.

Indkøbspris i den dyre ende, men færre dele der kan gå i stykker.

Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis