Skifte til kraftigere cirkulationspumpe

Jeg har en Grundfos Alpha 2 15-60 cirkulationspumpe, og den kæmper med at lave varme i alle radiatorer. Jeg overvejer derfor at skifte til en kraftigere pumpe, fx Alpha 2 25-60, men kan jeg blot udskifte den?
15-60’erens tilslutninger er på 1 tomme, mens 25-60’eren (vist nok) er på 1,5 tommer.
Selve tilslutningen kan klares med et par overgange/reduktioner, men kan det skabe problemer i fjernvarmeunitten, hvor pumpen sidder? Håber, spørgsmålet giver mening 😉
31 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Har du prøvet at sætte pumpen over i manuel, så yder den en del mere..

Vi prøver igen, i morgen --
Manuel? Den kører på trin III. Er der en højere indstilling?
Nu er min en 15-40, men den pumper mest hvis man trykker så den er på den sidste streg i højre side.

Vi prøver igen, i morgen --
25-60 er med 1” unioner.
Hvor stor en bolig drejer det sig om?
Har du tjekket om snavsefilteret i din unit er rent?

Søren O
Ifølge Grundfos” hjemmeside er alle Alpha2 25-modeller 1,5” …
Annonce
Ja gevindet på pumpen er 1 1/2”, men gevindet til rørtilslutningen er 1”. Der kan være andre forhold i en fjernvarmeunit. 

Søren O
Jeg gentager lige mit spørgsmål: Kan der være problemer med at udskifte en Alpha 2 15-60 med en Alpha 25-60? Kan man "bare" gøre det, eller skal der også gøres noget ved den fjernvarmeunit, som 15-60'eren er installeret i? 
Det vil kun give problemer med de forskellige dimensionen på tilslutningerne. Selve pumpen er den samme på Grundfos Alpha 2 15-60 og Alpha 2 25-60. Bortset for tilslutningerne er alt det samme, så du vil ikke få problemer udover det. Du vil heller ikke få mere tryk eller flow.

Inden du udskifter noget i blinde bør du finde ud af om den pumpe du har, er rigtigt indstillet til dit anlæg. Det første spørgsmål du bør stille dig selv er om den kører med proportionaltrykregulering eller konstanttrykregulering. Til to-strenget bør du bruge proportionaltrykregulering, til en-strenget konstanttrykregulering. De tre niveauer har forskellig betydning afhængig af hvilken reguleringsform du har valgt.

Find instruktionsvejledningen til Grundfos Alpha 2, og tjek indstillingerne efter.

Du har ikke svaret på hvor stort “et hus” det drejer sig om, og om du har tjekket snavsesamleren i din unit.
Hos os har vi en 25-60 til ca. 550 m2, trykdifferencen over pumpen er kun 0,2 bar, og strømforbruget ligger på ca. 10 watt når det er koldest. Jeg vil gætte på at det ikke er pumpen der er problemet.

Søren O
Tak for svarene.

Hvis pumpen står på proportionaltrykregulering (niveau tre) er der intet varme i radiatorerne. Men hvis den står på konstant (også niveau tre), så er der lidt varme - men ikke meget.

Systemet er 2-strenget. Men alle rør er 22 mm - bortset fra pumpen, som er en 15-60. Det var derfor, at jeg tænkte, at pumpen kunne være problemet.

Huset er 100 m2 fordelt på to plan. Tre radiatorer på 1. sal; fem i stueplan.
Pumpen/fjernvarmeunitten befinder sig i et skur fem meter fra huset.

Der er, så vidt jeg kan se, ok flow i rørerne. Jeg kan fint tvinge varmen frem til de enkelte radiatorer, men kun en til to radiatorer ad gangen - ikke alle på en gang. Og kun hvis pumpen står på max, varmekurven er sat til 2, minimum fremløbstemperatur er sat til over 60 grader osv. Alle indstillinger skal være skruet gevaldigt op, for at der kommer varme.

Har overvejet at sætte et par strengventiler på henholdsvis stue- og 1. sal. Måske kan det hjælpe … ?
Der er yderligere 21 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis