Søger en der har Bogen TRÆ 2-3

Hej, 
Jeg søger en som ligger inden med bogen TRÆ 2-3 Gitterspær. 
Jeg her et gamle hus fra 63, hvor jeg gerne vil have lidt info på tagkonstruktion. 
Gitterspær er med 35 graders hældning.

en som kan sende mig et billede af de sidder med denne hældning ? 

Mvh 
Peter
14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Mon ikke den kan lånes på biblioteket?

Med venlig hilsen

Anders

Er det den her?
Der er mange typer spær, så du må nærmere typen, -fritbærende, mellemunderstøttede, og 35 grader er ikke nævnt, 25 og 40 grader er nævnt.

Venlig hilsen
Knud
Ja det er den bog. 
Mit spær er fritlæggende Gitterspær om har en hældning på 35 grader. Grund jeg spørg er fordi jeg skal vide om det kan bære tungt tag. Har vedlagt et billede af beskrivelsen af spæret. 
Ovennævnte dimension 2 1/2" x 5" giver ingen mening når du ikke har spændvidden???
Falstagsten er, alt andet lige, lig med tungt tag.
Årh beklager… spændvidden er 832 cm
Ja det er også min mening, men huset er fra 1963 og har fået skiftet tag til de der bølgeplader engang i 1985 
Annonce
Bemærk at spændevidden er fra rem-midte til rem-midte, som vist i vedhæftet pdf filer.
I vedhæfter pdf filer er max spændevidde for spær 2 1/2" = 7,2 meter, med centerafstand, for gitterspærene, på max 1 m.
Men hvad er den faktiske centerafstanden imellem gitterspærene?
når du skriver det her : ´Bemærk at spændevidden er fra rem-midte til rem-midte´ Mener du så fra midten af mureren hvor spær ligger til ?  for så er den 812 cm

det jeg kan komme fra til, er centerafstanden mellem gitterpærerene ligger på 76 cm midt spær til midt spær. 

Kan det bruges til noget ? 

Normalt ligger en rem på bagmuren, af ydermuren. I pdf filerne er der antydning af en rem på 2"x4".
Nogle håndværker har dog gået ned til 1"x4". Andre gange er remmen en Limtræsbjælke, dog nok ikke i 1963.
Har du målt alle centerafstande på dine gitterspær, nogle gange har man, enkle steder, lagt med forskellige centerafstande.
Hvis centerafstanden på 76 cm holder igennem hele huset, kan det være forklaringen på at man er gået over de anførte max 7,2 meter spændevidde, da de 76 cm er mindre end de dimensioneret max spær afstand på 100 cm, som anført i øverste venstre side, på hver side i Træ 2-3.

Hvad ønsker du i helhold til tungt tag, anført i kg?
Jeg har fik det til 15 spær fordelt på 1180 cm. men har kun målt et centerafstand mellem 2 spær. 

jeg har kigget på IBF dobbelt- S - men 38 kg pr kvm. for kun tagsten og så kommer undertag, klemliste og lægter (lægteafstand på 37 cm) oven i. Giver det svar på dig spørgsmål ? 

Du må gøre op med dig selv om dit nye tag kommer til at veje mere end det gamle.
Jeg ville ikke løbe an på at nuværende gitterspær kan bære mere.
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis