Søger en der har Bogen TRÆ 2-3

Hej, 
Jeg søger en som ligger inden med bogen TRÆ 2-3 Gitterspær. 
Jeg her et gamle hus fra 63, hvor jeg gerne vil have lidt info på tagkonstruktion. 
Gitterspær er med 35 graders hældning.

en som kan sende mig et billede af de sidder med denne hældning ? 

Mvh 
Peter
Hej,  Jeg søger en som ligger inden med bogen TRÆ... Vis hele indlægget
14 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
det som under mig er at der står Falstagsten
og at 
Gitterspærene hoved og fod begge to er 2.5" x 5". lavede man "bare" om på spærrene den gang i 63 ? For man kan ikke sætte dem ind i tabellen nogle steder  + at hældning er på 35 grader 
Hvorfor undre du dig om Falstagsten, hvad har du da på taget.
Hvis du Googler Falstagsten kommer bl.a. Randerstegl frem.

Fod på 2 1/2" x 4" har nok ikke været på lager, da det nok ikke var en gængs dimension, derfor har man brugt 2 1/2" x 5" som nok var mere gængs i 1963.

Dengang havde man ikke engang regnemaskine, a la i dag, kun regnestok.
Nuværende a la "lommeregner" kom først i omkring 1974.
Dimensioneringen foregik med skitser og manuel beregning.
Jeg har lige nu et bølge eternit b6 som er lagt på i 85/86 så fyldet med asbest. Derfor jeg gerne vil have andet tag på mens jeg selv må som privat pille det ned.

Det jeg mener med Falstagsten er at huset er bygget med det. Og fra dimensionerne som et på spærhovde og fod, ville det være umuligt at det har kunne holde til vægten af falstagsten? 

du har lige hele tegning over huset. Måske du kan se noget udfra den jeg ikke kan. 
Er ikke selv håndværker inde for byggeri :) 

Se lige bort for den røde firkant og tekst, det er en væg som gerne skulle væltes. 

Gitterspærene har en anden udformning, på snittegningen, end anvist i Træ 2-3.
Hvad er korrekt?
Evt. tag et foto af gitterspærene som viser det hele.
Hvad betyder stregerne NB?
I heldigst fald kan din Kommune ligge inde med dokumentation for gitterspærene.
Afhængig af Kommune, kan du gå "online" og se hvad der ligger eller direkte henvendelse til Kommunen.

Hvem har bygget huset, hvis det er et firma måske der findes dokumentation/beregninger der vej.

Du kan også rette henvendelse til f.eks. Randers Tegl måske de kan oplyse hvad Falstagsten vejede/m2 den gang i 1963.

Hvis ikke du kan finde dokumentation/beregning på gitterspærene, så er der kun en vej og det er ny "Ingeniør" beregning.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis