Randfundament - fundablokke, beton, leca

Jeg har lidt svært ved at lure, hvad fordelene er udover pris ved at støbe randfundament alene med beton.

Men hvis man kigger på tid og nemhed. Er fundablokke så ikke overlegne?

Jeg har 13m der skal støbes i enten 15 eller 20 cm bredde. Hvis jeg graver ud og støber 10cm beton i bunden (som skal jeg - af hensyn til soklen - op i “grundniveau - (3 x 20 funda) - (2 x 20 leca) for at få en plan flade, skal jeg derpå “blot” stable  ~80 fundablokke med armering lagt i og derpå mure 2 lag lecablokke. Så er der en super plan og flot facade, kuldebro er håndteret og det er enklere.

Jeg kan se, at eks fundablokkene blot koster mig ~1500kr. Fordelen er, at de skal fyldes ud med væsentlig mindre beton - de afhænger ikke af min evne til at grave smalt og pænt. Ulempen er prisen at de koster penge.

Jeg tror ikke, at jeg kan undgå at grave mindst 5-10 cm for bredt. Mindst. Dvs omkring 0.5-1m3 beton. Dvs omkring 300-600 kr alle i cement (~200 kg pr m3).

Giver min tankerække mening?
48 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der er 2 store fordele ved randfundamentet fremfor fundablokke.
1. Tiden. Det er meget hurtigere (under 1/3 af tiden) at grave en rende og fylde beton op til underkant af leca fremfor at sætte fundablokke.
2. Du er 100% sikker på fuld udfyldning ved et randfundament hvor du skal være meget omhyggelig med opfyldning og vibrering for at få fuld dækning.

Selvbygger med stort S. 
Tror det er udfordrende at få blokkene til at stå lige og tæt nede i bunden af en smal rende.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Ok, det giver god mening at den teoretiske tænkning ikke stemmer overens med den praktiske realitet. 
Det mindste du kan grave er en lidt over skovls bredde. Men det er ikke så svært at grave en ret lige grøft, hvis det ikke skyder sammen for dig. 
Da du skal grave med håndkraft så graver du kun 1/2 ned dagen før der støbes og på selve dagen graves så resten. Ellers risikerer du at der løber vand i grøften, og / eller siderne skyder sammen. 
Er der et sted det er skudt sammen kan du stikke en plade ned, og så fylde op og stampe jorden udenfor i takt med at beton fyldes i. Pladen trækkes op efterhånden så denne ikke sidder fast. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
ev elmand skrev den 14-06-2024 16:56:34

Det mindste du kan grave er en lidt over skovls bredde. Men det er ikke så svært at grave en ret lige grøft, hvis det ikke skyder sammen for dig.
Da du skal grave med håndkraft så graver du kun 1/2 ned dagen før der støbes og på selve dagen graves så resten. Ellers risikerer du at der løber vand i grøften, og / eller siderne skyder sammen.
Er der et sted det er skudt sammen kan du stikke en plade ned, og så fylde op og stampe jorden udenfor i takt med at beton fyldes i. Pladen trækkes op efterhånden så denne ikke sidder fast. 

Er det en fordel at grave dækket ned med det samme? Så er der alt andet lige kortere ned det sidste stykke

Annonce
Ja, det er lettere at sætte lecablokkene hvis du har rømmet muld af i hele byggefeltet, da du så kan stå i en bedre arbejdsstilling.

Selvbygger med stort S. 
Det er normalt ikke en fordel at grave helt ud inde i bygningen før du støber grundfundament. Så har du ikke jord højde nok til at styre beton. Men det kommer  jo noget an på isolerings tykkelse, og hvor vandret din grund er. 

ev elmand skrev den 14-06-2024 23:21:43

Det er normalt ikke en fordel at grave helt ud inde i bygningen før du støber grundfundament. Så har du ikke jord højde nok til at styre beton. Men det kommer  jo noget an på isolerings tykkelse, og hvor vandret din grund er. 

Jeg tænkte at rømme ned til 5-10 cm under isoleringens nederste niveau. Så er der plads til stabilgrus og en smule afrettersand før isolering, som jo virker som kapilærbrydende lag.

Jeg skal ca have min 200 mm isolering mod terræn, som jeg ønsker ender 5 cm over jorden uden for. Så jeg kan rømme min 25cm under terræn (10cm grus + 20cm isolering + 10 cm beton - 5 cm over terræn).

Jeg skal i teorien 100 cm ned for at finde bæredygtigt lag. Det varierer dog på grunden ml 90-100cm. Randen så være yderligere 75cm dybere, som skal fyldes med beton. Ovenpå skal der 2 x leca, så jeg ender med soklen 15cm over terræn.

Så umiddelbart er jeg ikke så nervøs for, at der flyder beton ud over det hele. Mere nervøs for, at jeg blande det hele selv (13m).

Krav til isolering er 165mm i vægge. Jeg kan ikke lure, om det gør noget soklen er 150 mm, hvis væggen er 165mm isolering plus beklædning på begge sider
Når du planlægger grøften så skal du regne oppefra. Altså overkant sokkel 15 cm over terræn, og planlagt 2 x 20 = 40 cm leca 
Så din beton sokkel ender 40 - 15 cm under terræn. Altså 25 cm under terræn. 
Så kommer resten bagefter. Ok det rammer så igen dine tal.
Stabil grus og afretnings sand virker ikke som kapilær brydende lag. Der skal du bruge vasket grus og ingen afretnings sand. ELLER lade flamingo være kapilær brydende så de ligger direkte på terræn. 
Jeg kan ikke rigtig se hvad det er du skal bygge, men med krav om 165 mm i vægge er det sikkert beboelse. Er det korrekt så plejer 20 cm isolering ikke at række i gulve, hellere 35 cm 
Skal du have mursten både yderst og inde, så bliver muren 38,5 cm tyk. Så kan du ikke nøjes med 15 cm bred sokkel. Er det leca therm du skal bruge øverst, så skal de hvile på sokkel i begge sider. I midten er der eps isolering. 

ev elmand skrev den 15-06-2024 14:00:38

Når du planlægger grøften så skal du regne oppefra. Altså overkant sokkel 15 cm over terræn, og planlagt 2 x 20 = 40 cm leca
Så din beton sokkel ender 40 - 15 cm under terræn. Altså 25 cm under terræn.
Så kommer resten bagefter. Ok det rammer så igen dine tal.
Stabil grus og afretnings sand virker ikke som kapilær brydende lag. Der skal du bruge vasket grus og ingen afretnings sand. ELLER lade flamingo være kapilær brydende så de ligger direkte på terræn.
Jeg kan ikke rigtig se hvad det er du skal bygge, men med krav om 165 mm i vægge er det sikkert beboelse. Er det korrekt så plejer 20 cm isolering ikke at række i gulve, hellere 35 cm
Skal du have mursten både yderst og inde, så bliver muren 38,5 cm tyk. Så kan du ikke nøjes med 15 cm bred sokkel. Er det leca therm du skal bruge øverst, så skal de hvile på sokkel i begge sider. I midten er der eps isolering. 

Det er skur med opvarming 5-15 grader :)

Ift kapilærbrydende. Virker eps ikke selvom det ligger over grus? Jeg kan ikke grave jævnt, så tænkte at jeg ville komprimere stabilgrus og gøre helt “glat” med anretter. 
Der er yderligere 38 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis