Randfundament - fundablokke, beton, leca

Jeg har lidt svært ved at lure, hvad fordelene er udover pris ved at støbe randfundament alene med beton.

Men hvis man kigger på tid og nemhed. Er fundablokke så ikke overlegne?

Jeg har 13m der skal støbes i enten 15 eller 20 cm bredde. Hvis jeg graver ud og støber 10cm beton i bunden (som skal jeg - af hensyn til soklen - op i “grundniveau - (3 x 20 funda) - (2 x 20 leca) for at få en plan flade, skal jeg derpå “blot” stable  ~80 fundablokke med armering lagt i og derpå mure 2 lag lecablokke. Så er der en super plan og flot facade, kuldebro er håndteret og det er enklere.

Jeg kan se, at eks fundablokkene blot koster mig ~1500kr. Fordelen er, at de skal fyldes ud med væsentlig mindre beton - de afhænger ikke af min evne til at grave smalt og pænt. Ulempen er prisen at de koster penge.

Jeg tror ikke, at jeg kan undgå at grave mindst 5-10 cm for bredt. Mindst. Dvs omkring 0.5-1m3 beton. Dvs omkring 300-600 kr alle i cement (~200 kg pr m3).

Giver min tankerække mening?
Jeg har lidt svært ved at lure, hvad fordelene er... Vis hele indlægget
48 svar
 Følg tråden
Der er 40 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Bygningen skal boltes til fundamentet, men det er noget nemmere at bore huller efterfølgende og lime gevindstænger i end at sætte dem i den våde beton.

Selvbygger med stort S. 
Superdiy skrev den 08-07-2024 20:04:56

Bygningen skal boltes til fundamentet, men det er noget nemmere at bore huller efterfølgende og lime gevindstænger i end at sætte dem i den våde beton.

Hvis det nu skal boltes sammen, kunne man lime boltene i det nuværende fundament og lade dem stikke ud i det kommende fundament, så de bliver støbt in i betonen.

Ved vi om fundamenterne er lige op ad hinanden og skal forbindes?

fase
S. Fabrin skrev den 08-07-2024 20:12:40

Hvis det nu skal boltes sammen, kunne man lime boltene i det nuværende fundament og lade dem stikke ud i det kommende fundament, så de bliver støbt in i betonen.

Det var ikke lige sådan jeg forstod trådstartes spøgsmål. Mon ikke han vil fastgøre den nye bygning ( i træ ) til det nye fundament? Hvilket man naturligvis skal.

Selvbygger med stort S. 
Superdiy skrev den 08-07-2024 20:19:22

Det var ikke lige sådan jeg forstod trådstartes spøgsmål. Mon ikke han vil fastgøre den nye bygning ( i træ ) til det nye fundament? Hvilket man naturligvis skal.

Nej. Mente bolte nyt fundament til eksisterende fundament, som det deler side med. 

Kunne bore 2x m10 gevindstænger ind før jeg støber randen i morgen. 

Det var præcis dette jeg tænkte

Annonce
Ok. Det kan man godt, men betyder i praksis meget lidt.
Hvis du har lim til det så lim armeringsjern ind i den gamle sokkel inden støbning.

Selvbygger med stort S. 
Superdiy skrev den 08-07-2024 21:11:06

Ok. Det kan man godt, men betyder i praksis meget lidt.
Hvis du har lim til det så lim armeringsjern ind i den gamle sokkel inden støbning.

Hvis det betyder lidt, så dropper jeg det. Tak for hjælpen 🙏

Jeg har fået fejlleveret perlesten. Kan jeg med fordel bruge dem til at fylde på den udvendige side af soklen? ​
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis