Kan mine spær bære et tegl tag

Jeg skal snart i gang med projekt nyt tag, og er ved at udvælge tegl. 

Der har lagt alm vingetegl på huset siden det blev bygget i 1958. Kan jeg så bare gå ud fra at huset kan holde til et "tungt" tag? Udover tegl kommer der nu også et bræddelag.

Hanebåndspær pr 80 cm. 45g hældning. 120x50 mm spær som er 5 meter lange fra udhæng til rygning. 

 Vh.

17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvad er bræddelag for noget ? - hvorhenne komme det til at ligge ?
Hvis du er i tvivl - så kunne du evt. Tage lægterne af og forstærke spærene med 200x45 spærtræ. Herefter ville du også få plads til mere isolering.
Har du dampspærre på indersiden ?
Thomas_Mygind skrev den 24-05-2024 21:34:02

Hvis du er i tvivl - så kunne du evt. Tage lægterne af og forstærke spærene med 200x45 spærtræ. Herefter ville du også få plads til mere isolering.
Har du dampspærre på indersiden ?

 Nej der er ingen dampspærre endnu. Der er alukraft fra 80'erne. Så derfor laver jeg et ventileret undertag. Ja spærene skal egentligt forhøjes med 50mm for ventilation, så i teorien kunne jeg godt skrue 200mm på siden af de gamle. Men ja jeg er i tvivl om det er nødvendigt. 


 Vh.

Det kan sikkert holde, når der tidligere har været tegl på. Når du skal hæve det så vil det jo under alle omstændigheder forstærke det selv om du kun bruger 45 x 95 mm regler som skrues på siden af de gamle spær. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
ev elmand skrev den 24-05-2024 22:58:11

Det kan sikkert holde, når der tidligere har været tegl på. Når du skal hæve det så vil det jo under alle omstændigheder forstærke det selv om du kun bruger 45 x 95 mm regler som skrues på siden af de gamle spær. 

 Tak. Tænker du det er ok med 95mm regler? Vil det være nok med de 50mm overlap at skrue fast i? 


 Vh.

I min optik er det noget klamp at forstærke spær ved at skrue noget på siden, når det er muligt at skrue forstærkning på over- eller undersiden.
Nu til dags er det intet problem med at købe lange skruer. 
Det giver væsentlig større forstærkning ved f.eks. skrue tilsvarende f.eks.. 45x95 på toppen af gl. spær, eller nøjes med mindre dimension for samme styrke.
Det er ligeledes væsentlig nemmere at isolere bagefter når der ikke er skruet noget på siden af gl. spær.
GSH skrev den 25-05-2024 09:15:53

I min optik er det noget klamp at forstærke spær ved at skrue noget på siden, når det er muligt at skrue forstærkning på over- eller undersiden.
Nu til dags er det intet problem med at købe lange skruer.
Det giver væsentlig større forstærkning ved f.eks. skrue tilsvarende f.eks.. 45x95 på toppen af gl. spær, eller nøjes med mindre dimension for samme styrke.
Det er ligeledes væsentlig nemmere at isolere bagefter når der ikke er skruet noget på siden af gl. spær.

 Ok tak. Jeg skal egentligt kun hæve spærene med 50 mm til ventilation af undertag. Jeg har 200mm isolering i som jeg har vurderet er ok da mine vægge alligevel kun er hulmursisoleret.  Kan jeg skrue en 50x50 regel direkte ovenpå spær? vil det forstærke noget somhelst? 


 Vh.

Selvfølgelig kan du skrue en regel oven på nuværende spær.
Forstærkningen afhænger af:
1. Skrueafstanden, den bør ligge nede omkring 0,5 meters afstand.
2. "Procent" (Inertimoment mm4) forstærkning afhænger af dimensionen på nuværende spær.

Giv mig dimensionen på nuværende spær så kan jeg hurtig give et bud på forstærkningen.
Eller se vedhæftet pdf fil, alt andet lige, ca. en halvering af ned bøjningen

GSH skrev den 25-05-2024 13:42:29

Selvfølgelig kan du skrue en regel oven på nuværende spær.
Forstærkningen afhænger af:
1. Skrueafstanden, den bør ligge nede omkring 0,5 meters afstand.
2. "Procent" (Inertimoment mm4) forstærkning afhænger af dimensionen på nuværende spær.

Giv mig dimensionen på nuværende spær så kan jeg hurtig give et bud på forstærkningen.
Eller se vedhæftet pdf fil, alt andet lige, ca. en halvering af ned bøjningen

Mange tak. Her er en snittegning og oversigt over spær. 

Spær er 125 x 60 og ligger for hver 80 cm.

Spærlængden er nok nærmere 500 end 510 som skrevet. ​

 Vh.

Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis