Kan mine spær bære et tegl tag

Jeg skal snart i gang med projekt nyt tag, og er ved at udvælge tegl. 

Der har lagt alm vingetegl på huset siden det blev bygget i 1958. Kan jeg så bare gå ud fra at huset kan holde til et "tungt" tag? Udover tegl kommer der nu også et bræddelag.

Hanebåndspær pr 80 cm. 45g hældning. 120x50 mm spær som er 5 meter lange fra udhæng til rygning. 

Vh.

Jeg skal snart i gang med projekt nyt tag, og er... Vis hele indlægget
23 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Frederoxx skrev den 03-07-2024 10:17:55

Anders K skrev den 03-07-2024 08:23:38

GSH skrev den 26-05-2024 08:47:33

Vedhæfter ny Intertimoment beregning, tallene taler for sig selv.

I og med dit nuværende tag er tegl (tungt tag) og du kun, alt andet lige, påfører en form for let tag under de nye tegl vil på skruning af 50x50 regler fuldt opfylde merbelastningen, dog forudsat at reglerne opfylde styrkekravet C18 kvalitet.

Vedhæftet fil viser ligeledes at der opstår en skæv/uheldig belastning på spærene ved på skruning på siden af gl. spær.

Jeg er ked af at sige det, men der er fejl i din beregning. I din beregning af tværsnittet hvor der er skruet en reglar ovenpå forudsætter du, at plane tværsnit forbliver plane (du betragter profilet som ét samlet hele). I virkeligheden vil de dog ikke følges 100 % ad, medmindre de limes sammen (skruer er sjældent tilstrækkeligt, men det kan der jo regnes på). Derfor skal inertimomentet bestemmes for hver del for sig og derefter summeres.

Der er en årsag til at man normalt forstærker og retter op ved at skrue profiler på siden af spærhovederne :-).

Er det en forkert måde vi har rettet op på? Eller er den ok? Det er jo hovedsagligt for at skabe ventilation til undertag. 

Ikke nødvendigvis, det var mere et svar til GSH om at hans beregninger ikke er helt korrekte. Jeg er sikker på at det er en fin løsning du har valgt til formålet.

Med venlig hilsen

Anders

Når man skruer forstærkning oven på eks. spær er det i princippet a la vedhæftet pdf fil, letvægtsbjælke. 
Man får langt større Inertimoment ud af givet forstærkning, end ved på skruning på siden af eks. spær.
At så beregningen, i nogles øjne, ikke er akademisk 100% korrekt, er i min optik "flue knepperi".

Som tidligere skrevet er påføring af forstærkning, på siden af eksisterende spær, stadig i min optik noget håndværksmæssigt klamp.
GSH skrev den 03-07-2024 11:16:32

Når man skruer forstærkning oven på eks. spær er det i princippet a la vedhæftet pdf fil, letvægtsbjælke. 
Man får langt større Inertimoment ud af givet forstærkning, end ved på skruning på siden af eks. spær.
At så beregningen, i nogles øjne, ikke er akademisk 100% korrekt, er i min optik "flue knepperi".

Som tidligere skrevet er påføring af forstærkning, på siden af eksisterende spær, stadig i min optik noget håndværksmæssigt klamp.

Det kan godt være at der i dine øjne er tale om flueknepperi, men ikke desto mindre er din beregning ikke korrekt. I øvrigt er det lettere at rette spærkonstruktionen op ved at påfore på siden frem "din" løsning, hvor der skal anvendes mellemlægsklodser i forskellig størrelse, afh. hvor meget spærene har sat sig. Lige så snart der kommer mellemrum mellem "forstærkningen" og spærhovedet vil delene pr. definition ikke bevæge sig som et samlet hele, flueknepperi eller ej. 

Du kan jo selv prøve at måle nedbøjningen på 2 sammensatte bjælker hhv. limet sammen og med klodser imellem, så vil du nok se, at den ikke er ens..... (og dermed er inertimomenterne heller ikke ens)

Med venlig hilsen

Anders

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis