Kan mine spær bære et tegl tag

Jeg skal snart i gang med projekt nyt tag, og er ved at udvælge tegl. 

Der har lagt alm vingetegl på huset siden det blev bygget i 1958. Kan jeg så bare gå ud fra at huset kan holde til et "tungt" tag? Udover tegl kommer der nu også et bræddelag.

Hanebåndspær pr 80 cm. 45g hældning. 120x50 mm spær som er 5 meter lange fra udhæng til rygning. 

Vh.

Jeg skal snart i gang med projekt nyt tag, og er... Vis hele indlægget
23 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Vedhæfter ny Intertimoment beregning, tallene taler for sig selv.

I og med dit nuværende tag er tegl (tungt tag) og du kun, alt andet lige, påfører en form for let tag under de nye tegl vil på skruning af 50x50 regler fuldt opfylde merbelastningen, dog forudsat at reglerne opfylde styrkekravet C18 kvalitet.

Vedhæftet fil viser ligeledes at der opstår en skæv/uheldig belastning på spærene ved på skruning på siden af gl. spær.
GSH skrev den 26-05-2024 08:47:33

I og med dit nuværende tag er tegl (tungt tag) og du kun, alt andet lige, påfører en form for let tag under de nye tegl vil på skruning af 50x50 regler fuldt opfylde merbelastningen, dog forudsat at reglerne opfylde styrkekravet C18 kvalitet.

Vedhæftet fil viser ligeledes at der opstår en skæv/uheldig belastning på spærene ved på skruning på siden af gl. spær.

Tusind tak for udregningen. Evt opretning sker så ved opklodsning af 50mm regel? Og hvis jeg ikke kan finde en 50x50 i c18 træ, må man så bruge en f.eks 50x70 så den stikker lidt ud over side på gamle spær? Er det samme styrke? 

Vh.

Sådan en her lagt på den brede side. 

Vh.

Opklodsning ingen problem, alt andet lige, øger det styrken, vedhæfter et eks. på let mini bjælke.
Spærtræ findes normalt ikke i bredden 50 mm, men normalt i 45 eller 47 mm.
Du kan evt. bruge alm. ikke styrke sorteret træ, ved at sikre dig at det ikke er "fuld" af f.eks. knaster mv.
F.eks. 50x70 givet lidt mere styrke.
Der findes også C24 spærtræ 47x120 som du evt. kan skære op så det bliver 47 x ca 58.

Alt afhængig af hvor meget du skal bruge og hvilket firme/byggemarked du handler hos er det sommetider muligt at få det leveret opskåret på givet mål.

Er du ikke flink at give mig en kort forklaring på de tag og betegnelser ? Eller hvor kan jeg læse omkring det. Tak. Kan jeg ud fra dette se om spærene kan bære et tag på 38 kg pr kvm

Vh.

Annonce
Vedhæfter Træ 15, side 12-13, fra Træbranchens Oplysningsråd.

Dine nuværende spær er formentlig dimensioneret i en belastningsklasse med max vægt på 75 kg/m2, som vist i vedhæftet pdf fil.
Der burde slet ikke være problem med 38 kg/m2.
GSH skrev den 16-06-2024 16:47:36

Dine nuværende spær er formentlig dimensioneret i en belastningsklasse med max vægt på 75 kg/m2, som vist i vedhæftet pdf fil.

Mange tak. 

Vh.

GSH skrev den 16-06-2024 16:47:36

Nu har vi lagt en 45 mm regel ovenpå det gamle spær, og klodser op hvor det er nødvendigt med ca 50cm mellemrum. 

Vh.

Jeg er ked af at sige det, men der er fejl i din beregning. I din beregning af tværsnittet hvor der er skruet en reglar ovenpå forudsætter du, at plane tværsnit forbliver plane (du betragter profilet som ét samlet hele). I virkeligheden vil de dog ikke følges 100 % ad, medmindre de limes sammen (skruer er sjældent tilstrækkeligt, men det kan der jo regnes på). Derfor skal inertimomentet bestemmes for hver del for sig og derefter summeres.

Der er en årsag til at man normalt forstærker og retter op ved at skrue profiler på siden af spærhovederne :-).

Med venlig hilsen

Anders

Anders K skrev den 03-07-2024 08:23:38

Jeg er ked af at sige det, men der er fejl i din beregning. I din beregning af tværsnittet hvor der er skruet en reglar ovenpå forudsætter du, at plane tværsnit forbliver plane (du betragter profilet som ét samlet hele). I virkeligheden vil de dog ikke følges 100 % ad, medmindre de limes sammen (skruer er sjældent tilstrækkeligt, men det kan der jo regnes på). Derfor skal inertimomentet bestemmes for hver del for sig og derefter summeres.

Der er en årsag til at man normalt forstærker og retter op ved at skrue profiler på siden af spærhovederne :-).

Er det en forkert måde vi har rettet op på? Eller er den ok? Det er jo hovedsagligt for at skabe ventilation til undertag. 

Vh.

Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis