Opfyldning af swimmingpool

Jeg har fået et firma til at fylde min pool op med harpet sand og lidt jord på toppen. Poolen måler 9 x 6 x 1,5 meter. Nu har jeg konstateret, at undergrunden er levende ref. videoer.
Da adgangsforholdene til min baghave er dårlige, blev sandet kørt ind på trillebør og hældt i fra den ene ende. Undervejs blev der ikke stampet, kun den stampning dem der fyldte i gjorde med deres fødder/vægt. Først da poolen var helt fyldt, blev der kørt over med pladevibrator.
Grundvandet står meget højt her, og jeg vil tro at grundvandet efterhånden står ½ meter oppe i poolen. Betonbunden blev brækket op inden der kom sand i, så derfor kan grundvandet trænge ind.
Firmaet forstår ikke hvorfor det gynger, og mener ikke de har gjort noget forkert, men jeg er noget utryg ved at have kviksand i baghaven, så jeg har bedt dem om at revurdere deres svar.

Vil dette opfyld nogensinde sætte sig ?
Ville det have opført sig på samme måde, hvis der løbende var kørt over med pladevibrator ?
Hvilken løsning kan der være på sådan et problem ?

33 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Findes der ikke en person i dette Forum, der kunne have lyst til at besvare et eller flere af mine tre spørgsmål ?

Firmaet vil som sagt ikke erkende fejlen, så nu står jeg med håret i postkassen, og skal selv finde en løsning. Alle gode råd er velkomne.
Afhængig af hvor stort hullet i poolbunden er, og hvor ‘levende’ grundvandet er, kan det isfyldte sand være på vej ud af hullet i bunden. Hvis det er sandt tror jeg ikke en anden variation af stampning havde ændret noget.
Men jeg har ingen praktisk erfaring på området, så alle andre gæt kan indtil det er praktisk undersøgt, være lige så gode.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
I den ende af poolhullet hvor der er kviksand, blev sandet hældt løst i, uden at blive stampet. I den anden ende af poolhullet, er de ingen problemer, men her blev sandet stampet. Nu er det sådan at problemet er der, og jeg skal have løst det. Jeg tænker noget i retning af, at få en rendegraver til at lave to - tre render helt ned til bunden, og så fylde op med sten eller knust beton. Tænker der kan være med til at dræne vandet ud af sandet, så det sætter sig.

Mon det vil virke ?
Er meget sikker på at det er manglende komprimering der er årsagen til det hele. Der er ikke andet at gøre end at vente til det tørrer op. Måske grave hul i midten og sætte en pumpe ned, til at holde vandet væk. Når det hele så er tørret op, skal det stampes med en “jordloppe” (som på billedet). Den banker det meget bedre sammen end en pladevibrator, men 1,5 m dybde er absolut i overkanten.

Søren O
Hvis hele bunden på bassin er brudt op, så bliver det efterhånden som al anden jord. Det vil sætte sig over 1 års tid, så til næste sommer har du ingen problemer. 
Jeg ville på ingen måde smide knust asfalt ned i render. Det er forurenede, dræner ikke noget og hører ikke hjemme der. En sten rende kan dræne vandet nedad men det er jo igen en opgravning så jeg tror ikke du opnår noget hurtigere. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Annonce
Elmand@
Der står knust beton.
Knust beton er lige som knust asfalt ikke egnet til dræning.

Søren O
Undskyld jeg læste for hurtig. Men konklusionen er den samme. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Jeg havde selv tænkt, at man kunne grave et hul i midten og sætte en dykpumpe ned for at tørre bassinet op, men når jeg gør det, er de sidste 60 - 65 cm rent kviksand. Jeg kan ikke få en pumpe til at suge vandet op, for det er mættet med sand.
Så finder du en stor “murerspand” og borer huller i den. Derefter sættes pumpen op i spanden, så spanden bruges som sugekurv. Har du stadig problemer med at sand i sugekurven, så sæt noget fiberdug på spandens yderside.

Søren O
Det kunne måske godt være en løsning
Der er yderligere 23 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis