Opfyldning af swimmingpool

Jeg har fået et firma til at fylde min pool op med harpet sand og lidt jord på toppen. Poolen måler 9 x 6 x 1,5 meter. Nu har jeg konstateret, at undergrunden er levende ref. videoer.
Da adgangsforholdene til min baghave er dårlige, blev sandet kørt ind på trillebør og hældt i fra den ene ende. Undervejs blev der ikke stampet, kun den stampning dem der fyldte i gjorde med deres fødder/vægt. Først da poolen var helt fyldt, blev der kørt over med pladevibrator.
Grundvandet står meget højt her, og jeg vil tro at grundvandet efterhånden står ½ meter oppe i poolen. Betonbunden blev brækket op inden der kom sand i, så derfor kan grundvandet trænge ind.
Firmaet forstår ikke hvorfor det gynger, og mener ikke de har gjort noget forkert, men jeg er noget utryg ved at have kviksand i baghaven, så jeg har bedt dem om at revurdere deres svar.

Vil dette opfyld nogensinde sætte sig ?
Ville det have opført sig på samme måde, hvis der løbende var kørt over med pladevibrator ?
Hvilken løsning kan der være på sådan et problem ?

Jeg har fået et firma til at fylde min pool op med... Vis hele indlægget
33 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hvad med at lave et par pumpe huller udenfor poolen. 
Alternativet at få poolen tømt for al sand, giver mig søvnløse nætter, og ikke mindst en kraftig drænet pengepung. Ved ikke hvad det koster, men dyrt det bliver det. Ikke sjovt når man lige har betalt 60 af de lange for at få den fyldt op :-(
jlund6 skrev den 05-06-2024 11:58:25

Alternativet at få poolen tømt for al sand, giver mig søvnløse nætter, og ikke mindst en kraftig drænet pengepung. Ved ikke hvad det koster, men dyrt det bliver det. Ikke sjovt når man lige har betalt 60 af de lange for at få den fyldt op :-(

Med den pris bør de da komme og lave det om..

Er det stadigvæk lige blødt, som det du viser på video'en?

Vi prøver igen, i morgen --
Hvad med vægge, er de brækket ned? For hvis de er der endnu, vil vandet jo stå i en slags gryde, og kan ikke dræne til siden, og når grundvand står så højt, vil det nok bliver noget pløre det hele.. - bare min tanke på det, uden helt og kende vands dræningsretninger 😉
Du skriver sådan i staren af tråden. 
Grundvandet står meget højt her, og jeg vil tro at grundvandet efterhånden står ½ meter oppe i poolen. Betonbunden blev brækket op inden der kom sand i, så derfor kan grundvandet trænge ind.
Naturligvis trænger grundvand ind, og det trænger også ud igen. 
Det vil helt sikkert stabilisere sig. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Annonce
Je_ns: Jeps der er kviksand 3/4 meter oppe i poolen. Firmaet er lukket, og de vil ikke erkende deres fejl :-(

Jeg har en pumpe med en tre meter fødeslange. Inspireret af metoden med sugespidser, er det lykkedes mig at få den helt ned i bunden. Det går langsom, men den har pumpet vand ud siden i går. Jeg vil tro der skal pumpet 15 kubik vand ud, så det vil tage noget tid, men tid har jeg masser af, bare den bliver tømt. Afslutningsvis skal der så forsøges stampning med en jordloppe.
UPDATE: Jeg har nu fået tømt grundvandet ud, og derefter kørt over med en jordloppe. Sandet sank lidt sammen, og der kom ikke vand op da der blev stampet. Jeg er ikke helt tilfreds med resultatet, for når grundvandet igen kommer ind i hullet, har vi balladen med kviksand nederst i hullet.
Næste step er, at der bliver gravet to render på langs, lagt små sten i bunden. Herpå bliver der lagt drænrør og så bliver der lagt et 40 cm lag småsten ovenpå inden der sluttes af med stampet stabil. Drænrørene føres til en lille pumpebrønd, hvor jeg sætter en dykpumpe. Når jeg holder grundvandet væk, vil det forhåbentlig ad åre sætte sig.

Jeg er ked af at sige det, men alt det arbejde, fortvivlelse og hovedbrug kunne have været undgået, hvis man havde fjernet poolen totalt helt fra starten.
Ja, det er et større arbejde, men det gamle ordsprog viser sig at holde stik:

Køb dyrt, græd en gang.
Køb billigt, græd mange gange.

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Jamen det var ikke det billigste tilbud jeg tog, men ham jeg havde mest tillid til. Det viste sig så at være en fejlbedømning. Det billigste tilbud lå 5000.- under hvad jeg gav.
PinkHenrik: Hvad mener du med, hvis man havde fjernet poolen helt totalt fra starten. Stålsider blev fjernet, bunddug blev fjernet og betonbunden blev brudt op. Hvad mere skulle der være gjort.
Ok, jeg forstod at bunden var banket op, men at siderne stod der stadigvæk (under niveau) og som andre var inde på, så kunne det være årsagen til at vandet stod op, som en slags hævert effekt.Så vandet ville stå højere i poolen end det omgivende område.

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis