Drænpumpe og brønd konstant i gang med at pumpe vand - er det normalt?

Vi har et dræn rundt om vores hus, som vi har døjet en smule med. Rettere så har vi døjet med at pumpen, der fra drænbrønden skal bringe vandet op til spildevandsbrønden ved vejen. Denne har haft stået af og rørerne har været stoppet til. Dette har vi nu løst umiddelbart, men det jeg ligger mærke til er at der konstant er vand i brønden. Det har der været i lang tid nu og det undrer mig for det har ikke regnet så meget på det seneste. Kan det virkelig være "grundvandet", som er højt og siver ind konstant så det gør at vores pumpe kører nærmest 24/7 i over en måned eller kan der være tale om noget andet? 

Jeg snakkede med en bekendt, som havde et lignende problem. Hos dem viste det sig at være et af kommunens rør, der var sprunget og konstant sendte vand ind på deres grund. Det fik Novafos konstateret med nye målere og løst, men da jeg nu har prøvet at ringe til både Novafos og Kommune uden hjælp, står vi tilbage med at det i henhold til dem ikke kan være det. 

De kloakmestre jeg havde fat i ville skifte hele vores system så det virkede bedre og var hurtigere til at pumpe vandet væk, men det virker som et hurtigere plaster på såret uden at løse selve problemet. 

Hvem skal jeg have fat i, hvis de skal konstatere om der er noget galt og hvad? 

Jeg læste en gang at pædofili og uvidenhed er de største trusler mod samfundet...
Vi har et dræn rundt om vores hus, som vi har... Vis hele indlægget
42 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis der er sand i vandet, det er der ingen pumper der er så glade for.
Er det bare snavset vand, vil en pumpe til gråspildevand være et godt valg.
Pumpen skal passe til pumpeledning og løftehøjde for at det er helt optimalt.

Vi prøver igen, i morgen --
En pumpe der kører 24/7 vil blive slidt. En “kvalitetspumpe” vil ret sikkert holde længere. Måske det ville være en god ide med regelmæssig service - adskil og rengør.

Søren O
Søren O skrev den 04-08-2024 18:01:34

En pumpe der kører 24/7 vil blive slidt. En “kvalitetspumpe” vil ret sikkert holde længere. Måske det ville være en god ide med regelmæssig service - adskil og rengør.

har kig på en flygt DXM 35-5 som jeg vil gøre til den primære pumpe, men er lidt nervøs for om rørerne (pvc) også har brug for at blive skiftet eller er det tilstrækkeligt at de bliver spulet igennem. 

tak for jeres svar og interessen for mit indlæg i øvrigt.

Jeg læste en gang at pædofili og uvidenhed er de største trusler mod samfundet...
Pvc rør skal normalt ikke skiftes med mindre de er defekte eller tilstoppede. Er rørene tilpas store, må et kloak tv kunne vise tilstanden på rørene.

Søren O
okker kan kvæle din dykkepumpe fra harald nyborg ,den kan heller ikke spule ,dit okker ud til vejen  ,jeg tror alt det okker lægger sig i dit rør så det eventuelt giver tilbagefald ,en god ide med en god flygtpumpe som kan spule/trykkke dit okker vand ud til vejen

Annonce
grønnekaj skrev den 05-08-2024 02:26:58

okker kan kvæle din dykkepumpe fra harald nyborg ,den kan heller ikke spule ,dit okker ud til vejen  ,jeg tror alt det okker lægger sig i dit rør så det eventuelt giver tilbagefald ,en god ide med en god flygtpumpe som kan spule/trykkke dit okker vand ud til vejen

tak. jeg er i gang med at købe ny pumpe. 

Hvis jeg nu skulle skifte rør, hvad skal jeg have fat i? De næste dage graver jeg nemlig omkring røret for at undersøge om der er utætheder og i givet fald vil jeg gerne vide, hvad jeg skal købe og smide i, hvis det viser sig nødvendigt. det skal være noget fleksibelt da det skal rundt om huset. 

Er der slet ikke nogen forskel på om det har været tørvejr i en periode?
Er du sikker på at det ikke er dit eget regnvand du forsøger at pumpe væk. Kommer der mere eller mindre vand til brønden når det regner.

Jeg ville nok prøve at sætte en løs afløbsslange på pumpen og så lægge denne slange godt langt væk så du er sikker på at vandet ret faktisk forlader din grund. Og så køre sådan et par dage og se om det ændrer noget.

Og så prøve at finde ud af hvormeget du pumper i timen. Ellers kan du jo købe dig fattig i pumper uden at vide om den reelt er stor nok.

Bare kald mig BBB 
Big Bam Boo skrev den 05-08-2024 22:24:19

Er der slet ikke nogen forskel på om det har været tørvejr i en periode?
Er du sikker på at det ikke er dit eget regnvand du forsøger at pumpe væk. Kommer der mere eller mindre vand til brønden når det regner.

Jeg ville nok prøve at sætte en løs afløbsslange på pumpen og så lægge denne slange godt langt væk så du er sikker på at vandet ret faktisk forlader din grund. Og så køre sådan et par dage og se om det ændrer noget.

Og så prøve at finde ud af hvormeget du pumper i timen. Ellers kan du jo købe dig fattig i pumper uden at vide om den reelt er stor nok.

tak. Jeg har ledt et rør væk fra grunden, men der kommer vand ind fra bunden af brønden, hvilket får mig (og andre jeg har spurgt) til at tro der er tale om grundvand. Det er der dog konstant, både i tøre perioder (som vi ikke har haft mange af) og helt siden november sidste år har det ligget konstant i brønden. 

Jeg overvejer at smide to pumper i brønden og lade dem køre skiftevis, men kunne inden da egentlig godt tænke mig at konstatere det er grundvand. Overvejer at grave et hul ved siden af brønden de næste par dage og se om jeg rammer vand. 

GIF viser bunden af brønden, hvor det virker som om et rør lader vand sive ind, men novafos påstår de har været ude og måle og deres rør er tørt. 
Billedet viser min afdøde pumpe og hvor beskidt den var

Det ligner okker på pumpen så det indikerer at det er grundvand.
Nu formoder jeg at det er en drænsbrønd så der bør reelt ikke være nogen rør helt i bunden, som du skriver. Der bør rørene være et stykke over bunden. Men det er svært at se noget på billedet

Bare kald mig BBB 
Kloakrør er ikke fleksible, og de kan bedst holde sig rene når de er glatte. Skal de børe så er der fittings som er beregnet til det.
Hvis det er drænrør vi taler om så er de netop fleksible. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Der er yderligere 12 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis