Drænpumpe og brønd konstant i gang med at pumpe vand - er det normalt?

Vi har et dræn rundt om vores hus, som vi har døjet en smule med. Rettere så har vi døjet med at pumpen, der fra drænbrønden skal bringe vandet op til spildevandsbrønden ved vejen. Denne har haft stået af og rørerne har været stoppet til. Dette har vi nu løst umiddelbart, men det jeg ligger mærke til er at der konstant er vand i brønden. Det har der været i lang tid nu og det undrer mig for det har ikke regnet så meget på det seneste. Kan det virkelig være "grundvandet", som er højt og siver ind konstant så det gør at vores pumpe kører nærmest 24/7 i over en måned eller kan der være tale om noget andet? 

Jeg snakkede med en bekendt, som havde et lignende problem. Hos dem viste det sig at være et af kommunens rør, der var sprunget og konstant sendte vand ind på deres grund. Det fik Novafos konstateret med nye målere og løst, men da jeg nu har prøvet at ringe til både Novafos og Kommune uden hjælp, står vi tilbage med at det i henhold til dem ikke kan være det. 

De kloakmestre jeg havde fat i ville skifte hele vores system så det virkede bedre og var hurtigere til at pumpe vandet væk, men det virker som et hurtigere plaster på såret uden at løse selve problemet. 

Hvem skal jeg have fat i, hvis de skal konstatere om der er noget galt og hvad? 


Jeg læste en gang at pædofili og uvidenhed er de største trusler mod samfundet...
Vi har et dræn rundt om vores hus, som vi har... Vis hele indlægget
18 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Et 40 mm rør, kunne meget vel vel være delvist tilstoppen, især hvis der er "lunker" på røret.
Men det ville være nemt at spule igennem...

Vi prøver igen, i morgen --
Big Bam Boo skrev den 26-03-2024 08:49:36

Hvis du vil have lidt mere konkret info om det kunne du jo prøve at undersøge det lidt nærmere.

Hvad er dimensionen af brønden
Hvor højt står vandet når pumpen starter.
Hvor højt står vandet når den lige har kørt.
Hvor lang tid tager det pumpen at tømme 1 gang.
Hvor tit kører den.

De tal vil jo give en identifikation for hvormeget vand der reelt løber til.
Og så lave de målinger i en periode for at se om det er konstant, eller der er variationer.

 Tak. 

Dimensionerne har jeg ikke da disse ikke fremgår af vores plantegninger eller andre dokumenter, der fulgte md huset, men jeg ville skyde på at brønden er under to meter dyb og cirka 60 centimeter i diameter. 

Pumpen starter cirka ved 0,5 meters dybde og jeg har hejst pumpen op i et reb, så den ikke står og samler snavs op fra bunden

Pumpen der er i brønden kan ikke tømme da der konstant kommer vand til. Når jeg sætter en ekstra pumpe ind, som jeg har købt i Harald Nyborg, så er brønden tømt på 30-45 minutter. Den ekstra pumpe kører jeg dog med en slange et helt andet sted end ​brøndpumpen når denne tømmer. 

​Jeg kan dog tydeligt se at der kommer vand ud til spildevandsbrønden ved vejen når bare den ene pumpe kører, som permanent er i drænbrønden. Jeg kan ikke vurdere om det er nok vand, så pumpen kører. 

Den kører konstant for tiden og derfor tror jeg enten (1) at der kommer vand et eller andet sted fra hele tiden (grundvand???) eller også (2) så er der er et tilbageløb.

Jeg læste en gang at pædofili og uvidenhed er de største trusler mod samfundet...
ev elmand skrev den 25-03-2024 14:17:19

Nu ved vi ikke hvilken pumpe du har, er derved ikke hvor meget den kan give. 
Hvis slangen /røret fra pumpen går direkte til brønd ved vejen så vil det stråle meget.
Et Eksempel:
en  ret almindelig pumpe er Flyght SMX3 Den har en kapacitet på 225 l/min 
Det er 13,5 Tons i timen

 Ved ikke hvilken pumpe det er, men det er en kloakmester, der har installeret den til formålet. 



Big Bam Boo skrev den 26-03-2024 08:37:44

40mm pumperør er ganske almindeligt. Det er nok mere pumpens kapacitet der reelt har betydning.
Hvem løste problemet fra din tidligere tråd hvor pumpen ikke virkede.
Hvad gjorde de ved det.

Afhængig af om pumpen virker korrekt, er det nok enten en elektriker eller en kloakmand du skal have fat i.

 Vi spulede røret og det hjalp med at vandet kom væk fra brønden nok til at vi ikke fik det ind i huset, men jeg føler stadig ikke det er nok til at tømme brønden helt tilsyneladende. 


Jeg læste en gang at pædofili og uvidenhed er de største trusler mod samfundet...
Er der sprunget en vandledning, vil vandet komme ind i drænene med et vist tryk.
Evt må man få tv på drænene for at se om man kan lokalisere 1 sted hvor vandet kommer ind med tryk på.
Ellers er der ikke andet at gøre en at forøge pumpekapaciteten(brug begge pumper konstant) og sikre sig at alt vandet reelt kommer op til vejen og væk. Og selvf sikre at der ikke er noget utæt på tryksiden af pumpen, så man ikke bare pumper det samme vand rundt.

Bare kald mig BBB 
kan det tænkes at en eller flere af dine naboer har en sivebrønd til regnvand tæt på din grund ? eller de eller du selv har en sandfangsbrønd uden bund ,eller som måske er stoppet så der løber vand ud i jorden ,som du så efterfølgende dræner med dine drænrør ,brønd og pumpe.
Annonce
grønnekaj skrev den 07-04-2024 00:42:54

kan det tænkes at en eller flere af dine naboer har en sivebrønd til regnvand tæt på din grund ? eller de eller du selv har en sandfangsbrønd uden bund ,eller som måske er stoppet så der løber vand ud i jorden ,som du så efterfølgende dræner med dine drænrør ,brønd og pumpe.

 Det er egentlig ikke faldet mig ind. Vi har ikke, men jeg ved ikke om naboerne kunne have noget af den type. Hvordan kan man finde ud af sådan noget, hvis ikke naboerne selv skulle fortælle det? 


Jeg læste en gang at pædofili og uvidenhed er de største trusler mod samfundet...
Når det regne kraftigt ,og dermed mener jeg temmelig meget ,kan du jo gå en tur langs dit skel ,for at se eller mærke om der er steder der forbliver våde eller sumpet i længer tid efter regnvejret er stoppet ( naboen må godt have en regnvandsfaskine men den skal være lavet rigtig og Faskinen skal placeres mindst 5 m fra beboelse og 2 m fra andre bygninger og skel )  , til sommer hvor grundvandet er lavest burde din pumpe være mindre aktiv ,både når det regne og i længer tørvejs perioder , hvis den ikke er mindre aktiv kan du være helt sikker på at det er dit grundvandspejl som holde pumpen aktiv , og så tænker jeg at du skal investere i en god og stor pumpe ( Flygt ) samt en vandalarm med GSM SMS-alarm m/vippe/antenne, batteri

 .
Nu ved jeg jo ikke hvordan området er omkring dit ​hus, men står grundvandet højt, kan du jo risikere at du grundvandssænker ​en del af området, vand har det med at finde hen hvor der er "plads"

Vi prøver igen, i morgen --
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis