Flytte gulvafløb

Hej med jer,
I kælderen vil jeg gerne have flyttet vaskemaskine og tørretumbler ind til et andet rum. (bryggers)
Kan jeg fjerne afløbet i gulvet, som ses på billedet og koble et nyt afløbsrør (grøn farve) direkte til afløbsrøret mod faldstammen? (blå farve) 

Jeg tænker ikke at der kræves et nyt gulvafløb i det ny bryggers ved siden af, men jeg skal have afløbsrør i gulvet til en vask og vaskemaskine og tørretumler. Kan jeg bare støbe et afløbsrør direkte op fra gulvet, på samme måde som på billedet? 

Har i ellers en god ide til tilslutningerne? Hvilke materialer skal jeg bruge til dette?

Tak ​på forhånd!


Hilsen
Mads




Venlig hilsen



Mads
Hej med jer, I kælderen vil jeg gerne have flyttet... Vis hele indlægget
75 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Den studs der løber over i risten er væsentlig mindre end 110mm. Måske 45mm. Altså kan jeg nøjes med et 45mm rør der sluttes til studsen og videre til det andet rum?

Man kunne vel ellers bruge samme dimension 110mm som dette.


Venlig hilsen



Mads
Universal skrev den 24-01-2024 13:58:57

Den studs der løber over i risten er væsentlig mindre end 110mm. Måske 45mm. Altså kan jeg nøjes med et 45mm rør der sluttes til studsen og videre til det andet rum?

Man kunne vel ellers bruge samme dimension 110mm som dette.

 det er ikke lovligt at lave det på den måde , du må ikke føre til afløbsskål fra andet rum , og rørene i gulvet må ikke være mindre end 75 mm

alt under 75 mm må KUN gå fra afløb over gulv til gulvafløbet , og kun i samme rum

det grenrør du har fundet er til faldstamme , du skal have det med 45 gr side indløb
Universal skrev den 24-01-2024 20:23:06

Ja, studsen lader til at være mere end 45mm. fra "hovedstrengen"

Dvs. der er 2 muligheder. Enten udskiftes studsen til 45 grader klokagrenrør som ses på linket og billedet? 
https://www.billigvvs.dk/ostendorf-160-x-110-mm-45-gr-pvc-kloakgrenroer-2460828

Eller også tilsluttes et 75mm eller 110mm. afløbsrør direkte fra eksisterende studs?

det bedste du kan gøre her er at fjerne gulvafløbet og koble det nye rør på studsen her fra
og det rør der går op ved gasflasken skifter du od med en prop


 

Annonce
Trådstarter henviser til 160x110 mm grenrør. Det tror jeg ikke der skal bruges. Der ses ikke 160 mm rør i den installation


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jeg er klar over de forsikringsmæssige konsekvenser, ved selv at udføre arbejdet uautoriseret. Men har det konsekvenser når ejendommen en dag skal sælges?

Venlig hilsen



Mads
Jeg synes du skal skal starte med at fjerne alle rør, der hvor du har hugget op nu.
Du skal ikke forsøge at genbruge noget af det, da det bare vil forvirre dig.

Eller gør som bredker skriver og få hugget en rende ind til det nye bryggers og grav alt fri, så er det hurtigt for en kloakmester at komme og samle nye rør.

Min plan ville være:
Starte HELT uden ved væggen der hvor kloakken er dybest.
1: Montere en 110/110 overgang eks denne: Biltema
2: Montere et 110/45 PLAST grenrør, sådan at det lige løb fører mod faldstammen, og grenen peger ind mod det nye bryggers.
3: Lægge nye 110 mm PLAST rør med passende bøjninger og jævnt fald over mod faldstammen, og samle dem med endnu en 110/110 overgang.
4: Lave renden ind til det nye bryggers, og afslutte renden BAG maskinerne.
5: Lægge nye rør derind. Jævnt fald og og brug så få 30 eller 45graders bøjninger som muligt.
6: Afslut med en 89graders eller en /fodbøjning lige i gulvniveau.
7: Sæt en 110/50 mm RUSTFRI(pga rotter) overgang.
8: Monter 50mm køkkenvandlås direkte i overgangen.

Så har du vandlås og kan fører rør over til vasken efter eget valg

Bare kald mig BBB 
Rent forsikringsmæssig er konsekvenserne ringe, såfremt du laver det mindst lige så godt, eller bedre, som en autoriseret vil gøre det.
Forsikringen skal bevise at forholdet ikke er lavet efter forskrifterne.

Ved salg skal du oplyse, i Tilstandsrapporten, om kendskab til uautoriseret. 
Her kan du skrive som det er, uautoriseret arbejde der og der.
Så kan køber ikke senere lave regres, da vedkommende er informeret om forholdene.
Det lyder meget fristende at udføre selv! Tak for detaljerede svar.

Big Bam Boo skrev den 25-01-2024 09:16:29

Jeg synes du skal skal starte med at fjerne alle rør, der hvor du har hugget op nu.
Du skal ikke forsøge at genbruge noget af det, da det bare vil forvirre dig.

Eller gør som bredker skriver og få hugget en rende ind til det nye bryggers og grav alt fri, så er det hurtigt for en kloakmester at komme og samle nye rør.

Min plan ville være:
Starte HELT uden ved væggen der hvor kloakken er dybest.
1: Montere en 110/110 overgang eks denne: Biltema
2: Montere et 110/45 grenrør, sådan at det lige løb fører mod faldstammen, og grenen peger ind mod det nye bryggers.
3: Lægge nye 110 mm PLAST rør med passende bøjninger og jævnt fald over mod faldstammen, og samle dem med endnu en 110/110 overgang.
4: Lave renden ind til det nye bryggers, og afslutte renden BAG maskinerne.
5: Lægge nye rør derind. Brug så få 30 eller 45graders bøjninger som muligt.
6: Afslut med en 89graders eller en /fodbøjning lige i gulvniveau.
7: Sæt en 110/50 mm RUSTFRI(pga rotter) overgang.
8: Monter 50mm køkkenvandlås direkte i overgangen.

Så har du vandlås og kan fører rør over til vasken efter eget valg

 


Venlig hilsen



Mads
Der er yderligere 45 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis