Flytte gulvafløb

Hej med jer,
I kælderen vil jeg gerne have flyttet vaskemaskine og tørretumbler ind til et andet rum. (bryggers)
Kan jeg fjerne afløbet i gulvet, som ses på billedet og koble et nyt afløbsrør (grøn farve) direkte til afløbsrøret mod faldstammen? (blå farve) 

Jeg tænker ikke at der kræves et nyt gulvafløb i det ny bryggers ved siden af, men jeg skal have afløbsrør i gulvet til en vask og vaskemaskine og tørretumler. Kan jeg bare støbe et afløbsrør direkte op fra gulvet, på samme måde som på billedet? 

Har i ellers en god ide til tilslutningerne? Hvilke materialer skal jeg bruge til dette?

Tak ​på forhånd!


Hilsen
Mads




Venlig hilsen



Mads
75 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
der skal gulvafløb i det nye hvis der skal vaskemaskine der ind
og der skal minimum 75 mm rør til det nye rum helst 110mm det er ikke lovligt at bruge mindre mellem rum
Så vidt jeg kan læse mig til på nettet, behøver der ikke gulvafløb til bryggerset. Jeg har lavet et billede, af hvordan det kan se ud. 

- Gulvafløbet/risten i højre side af billedet bliver fjernet og 75 mm. afløbsrør tilsluttes og støbes ned fra dette afløb.

 - I venstre side af billedet (de ny bryggers) føres det 75mm afløbsrør hen til bagvæggen under en vask. Gulvrøret stikker et par cm. op ad gulvet således at vaskens afløbsrør kan tilsluttes et forgrenerrør til vaskemaskine og tørretumler.    

Lyder det ikke ganske fornuftigt og korrekt udført? - vel og mærke uden gulvafløb og behov for at tage højde for gulvhældning. 

Vh
Mads

Venlig hilsen



Mads
Jeg tror det er vasken der afgør det, altså at du behøver et gulvafløb.. 
Ellers mener jeg ikke det er nødvendigt.. Men er usikker..
Men har du et link til kravene, så er det vel afgjort?

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Emnet har været oppe flere gange før.
Der er ikke krav om gulvafløb i bryggers med vaskemaskine,  men det er umådeligt praktisk hvis uheldet skulle være ude. Alle rum med gulvafløb er at betragte som vådrum.

https://bygningsreglementet.dk/Tekniske-bestemmelser/14/Vejledninger/Fugt_og_Vaadrum/Kap-2_0

"
Vådrum er hele det rum, hvor der er vandpåvirkning. Det er for eksempel badeværelser, bryggers med gulvafløb og WC-rum med gulvafløb. Alle rum med gulvafløb er som udgangspunkt vådrum og skal derfor beskyttes mod de forventede fugtpåvirkninger i vådrum. Bryggers eller WC-rum uden gulvafløb betragtes ikke som vådrum.
"

/BOFH 


Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Annonce
Tak for i info. Hvor skal en evt. Vandlås tilsluttes under vasken, hvis der ikke laves gulvafløb? Før eller efter forgreningerne/studser til vaskemaskine og tumler? 

Venlig hilsen



Mads
Sådan som det ser ud på første billede er vandlåsen i gulvafløb, og derfor ikke nogen gulvafløb efter.
Men du skal lige sikre dig at indløb i gulvrist ligger over vandlåsen. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Nu skriver du ikke lige noget om årsagen til at du vil fjerne gulvafløbet, men måske kunne man forestille sig at det har noget med opstigende kloakvand at gøre?

Ellers er der vel ikke rigtigt nogen grund til ikke at sætte et nyt GA i rummet.

Hvis der skal ny belægning på gulvet, er det jo ikke verdens største opgave at påføre vådrumsmembran på gulv og lidt op ad væggen.

Uanset hvad ville jeg, nu da man alligevel hugger op i gulvet, skifte kloakledningen så langt hen mod fundamentet som praktisk muligt, for at sikre at der ikke ligger nogle gamle utætte beton ledninger under gulvet. Og jeg ville også lave det i Ø110,  da det sandsynligvis er Ø100 BT i gulvet.

Og man er vel uanset hvad nødt til at have vandlås på vaskemaskinen, eller er der ikke krav om det?

Bare kald mig BBB 
Der skal bære kontor i det rum hvor eksisterende rist/gulvafløb er. Helt rigtigt at min tanke er at jeg fjerner rgulvafløbet så jeg bliver fri for opstigende kloakvand og lugte. Desuden er det et kraftigt fald ned mod risten, som jeg gerne vil have støbt op, nu hvor der skal fliser på gulvet.

Men ja, så fjerner jeg også vandlåsen i gulvet, hvis der ingen gulvafløb er, i begge rum.

Mon det så ikke er nødvendigt med en vandlås på afløbsrøret oppe under vasken i venstre bryggers rum?

Venlig hilsen



Mads
Der skal vandlås på vasken og jeg ville også have det på vaskemaskinen.
Du kunne lægge Ø110 rør i gulvet, sætte en fodbøjning i plan med gulvet og i den montere en rustfri 110/50mm reduktion.
Så kunne du sætte en 50mm køkkenvandlås bag maskinen og sætte et grenrør til vasken med en 32mm reduktion.
Og så et standrør med rørbærer op til vaskemaskinen.

Ps: jeg forholder mig ikke til lovligheden, aner ikke om det er lovligt.

Bare kald mig BBB 
Der er yderligere 65 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis