Gulvvarme gennem riller i eksisterende beton

Hej,

Vi har købt et 70er hus og ønsker i den anledning at få etableret gulvvarme. Vi fik først en pris på at få ophugget 100 kvm beton, isoleret, lagt gulvvarme og få støbt nyt beton. Det kostede desværre omkring 300.000 hvorfor vi gik væk fra den løsning.

I stedet har vi hørt andre som har brugt Quick Heat, hvor man fræser riller i eksisterende beton, hvorefter man lægger slangerne ned og til sidst flydespartler. Har nogle erfaringer med det og hvad skal jeg være opmærksom på inden vi går I gang med projektet?

På forhånd tak for hjælpen.

/Bjarke. 
23 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Bjarke95 skrev den 28-11-2023 23:01:39

Hej,

Vi har købt et 70er hus og ønsker i den anledning at få etableret gulvvarme. Vi fik først en pris på at få ophugget 100 kvm beton, isoleret, lagt gulvvarme og få støbt nyt beton. Det kostede desværre omkring 300.000 hvorfor vi gik væk fra den løsning.

I stedet har vi hørt andre som har brugt Quick Heat, hvor man fræser riller i eksisterende beton, hvorefter man lægger slangerne ned og til sidst flydespartler. Har nogle erfaringer med det og hvad skal jeg være opmærksom på inden vi går I gang med projektet?

På forhånd tak for hjælpen

 Hvis der ikke ligger isolering under, bliver kineserne glade for varmen. Spøg til side, så lyder det dyrt i drift 

Velkommen på siden   

Du skal nok være opmærksom på, at det kan blive dyrt med gulvvarme hvis der ikke er tilstrækkelig isolering i gulvet..

Men prøv at kik denne tråd igennem hvor der fræses ud til gulvarmeslanger, det er en lang tråd, så du skal nogle indlæg frem ​LINK​​​


Vi prøver igen, i morgen --
Tak! 😊

Der ligger 50mm isolering under gulvet. Ved ikke om det er tilstrækkeligt?

Men varmen stiger vel op af? Eller er det mig der ikke er helt logisk?😅
Bjarke95 skrev den 29-11-2023 00:16:57

Tak! 😊

Der ligger 50mm isolering under gulvet. Ved ikke om det er tilstrækkeligt?

Men varmen stiger vel op af? Eller er det mig der ikke er helt logisk?😅

 Prøv at tage en spand isvand og placer håndfladen på overfladen i en 1/2 time.

Derefter måler du forskellem mellem top og bund, og du kender du svaret.
Når du etablerer gulvvarme skal du overholde Bygningsreglementet!

Kilde Bolius:
Skal du have gulvvarme, eller skal gulvet renoveres?
Gulve, der skal udskiftes, eller gulve, der skal have etableret gulvvarme, skal følge reglerne for ombygning/udskiftning i Bygningsreglementet.
Det betyder, at gulvene, der er berørt af ombygning/udskiftning, minimum skal isoleres med 300 mm, medmindre der er byggetekniske hindringer.

Konklusion, din brug af Quick Heat, er, alt andet lige, i dit tilfælde direkte ulovlig!
Ikke nok med at det, alt andet lige, er ulovligt, det er også, i min optik, tude tosset.  

I steden for den dyre Tung gulvvarme (med beton), har du så overvejet den noget billigere Let gulvvarme (uden beton)?
Annonce
Fjernet af moderator
(Årsag: Reklame )
Ja, beskriv lige din nuværende konstruktion.. 
Er det er gulv på strøer kan det jo være du har plads nok til at etablere et betonfrit gulv, med varme, uden at hugge noget op..

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

GSH skrev den 29-11-2023 10:52:51

Når du etablerer gulvvarme skal du overholde Bygningsreglementet!

Kilde Bolius:
Skal du have gulvvarme, eller skal gulvet renoveres?
Gulve, der skal udskiftes, eller gulve, der skal have etableret gulvvarme, skal følge reglerne for ombygning/udskiftning i Bygningsreglementet.
Det betyder, at gulvene, der er berørt af ombygning/udskiftning, minimum skal isoleres med 300 mm, medmindre der er byggetekniske hindringer.

Konklusion, din brug af Quick Heat, er, alt andet lige, i dit tilfælde direkte ulovlig!
Ikke nok med at det, alt andet lige, er ulovligt, det er også, i min optik, tude tosset.  

I steden for den dyre Tung gulvvarme (med beton), har du så overvejet den noget billigere Let gulvvarme (uden beton)?

 Byggeteknisk hindring kan være et terrændæk der er urentabelt at fjerne. 


Men jeg er reelt nysgerrig om der findes beregninger i forbrug ml 50 og 300 ml pr kvm et sted? For de burde jo vise hvor urentabelt det er ikke at isolere ordentligt fra start og indtjeningsperioden, som nok er i færre år end man forestiller sig 
Tak for jeres inputs.

GSH hvad er det for en let gulvvarme du henviser til?

Det er lidt svært at blive klog på den nuværende konstruktion, fordi det der står beskrevet i tegningerne er hverfald ikke hvad jeg lige umiddelbart kan se. Vi har lige fjerne 2-3cm af beton, og under det er der noget leca (se billedet)

Det er en spændene måling MRT. Og alt efter hvem jeg snakker med, så mener de selvfølgelig at deres løsning er mest rentabel. Det koster mig ca. 120.000 at få det et etableret gulvarme hvor jeg riller, hvorimod det koster 300.000 hvis det hele skal op. Så det er en dif på 180.000, men hvor hurtigt det bliver slugt ved jeg ikke..

/Bjarke. 
Bjarke95 skrev den 29-11-2023 13:03:39

Tak for jeres inputs.

GSH hvad er det for en let gulvvarme du henviser til?

Det er lidt svært at blive klog på den nuværende konstruktion, fordi det der står beskrevet i tegningerne er hverfald ikke hvad jeg lige umiddelbart kan se. Vi har lige fjerne 2-3cm af beton, og under det er der noget leca (se billedet)

Det er en spændene måling MRT. Og alt efter hvem jeg snakker med, så mener de selvfølgelig at deres løsning er mest rentabel. Det koster mig ca. 120.000 at få det et etableret gulvarme hvor jeg riller, hvorimod det koster 300.000 hvis det hele skal op. Så det er en dif på 180.000, men hvor hurtigt det bliver slugt ved jeg ikke..

/Bjarke. 

 Well, hvis du laver noget ulovligt, som giver anmærkninger i tilstandsrapporten, taber du hurtigt mere end 180.000kr. Derudover er det min erfaring, at særligt energiforbrug og -mærke tiltagende betyder noget ved handel af ejendom. Forståeligt, da der er dyrt. 


Let gulvvarme er virkelig behageligt og er, som navnet antyder, opbygget “let” modsat støbt ind i “tung” beton. Det kan opbygges på mange måder, men fordelen er at det er hurtigere at regulere op og ned hvilket er ekstra rart hvis man har et tæt hus med store sydvendte vinduer.

Vi har begge dele. Vores tunge tager 2-3 dage at varme op hvis det eks ved ferie rammer 15 grader. Det lette er nærmest retur med det samme der er varme nok i systemet.

Jeg mener også at fordelen med det lette er højden og dermed det ekstra plads til isolering. 
Der er yderligere 13 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis