Gulvvarme gennem riller i eksisterende beton

Hej,

Vi har købt et 70er hus og ønsker i den anledning at få etableret gulvvarme. Vi fik først en pris på at få ophugget 100 kvm beton, isoleret, lagt gulvvarme og få støbt nyt beton. Det kostede desværre omkring 300.000 hvorfor vi gik væk fra den løsning.

I stedet har vi hørt andre som har brugt Quick Heat, hvor man fræser riller i eksisterende beton, hvorefter man lægger slangerne ned og til sidst flydespartler. Har nogle erfaringer med det og hvad skal jeg være opmærksom på inden vi går I gang med projektet?

På forhånd tak for hjælpen.

/Bjarke. 
Hej, Vi har købt et 70er hus og ønsker i den... Vis hele indlægget
23 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Det er lovligt at anlægge gulvvarme med en mindre mængde isolering end den foreskrevne, såfremt man ikke bryder klaplaget op. Så anses renoveringen nemlig blot for en fornyelse af gulvbelægning/slidlag.

Hvis klaplaget fjernes, indtræder kravet om at isolere op til nutidens standard.

​Om det er smart eller ej, må være ejers egen vurdering, det er jo trods alt ejerens hus. Men det er da klogt at tage imod fornuftige råd vedr. forventninger til kommende energiforbrug.

Elektronikteknikeren
ev elmand skrev den 29-11-2023 23:22:02

Man skal have en kreativ tankegang hvis man kan kalde et nyt opvarmnings system for fornyelse af gulvbelægning / slidlag

Nej egentlig ikke, du må ændre som du vil sålænge du kun udskifter en sliddel og ikke en komplet del af konstruktionen, et varmesystem er en sliddel og ifm efterisolering er du pligtig til at "gøre hvad der er muligt" når det ikke er rentabelt at lave op til nutidskrav.

Humlen omkring rentabilitet er at hvis der ikke var disse undtagelser i loven ville den eksisterende boligmasse sjældent blive renoveret.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis