Pludselig duer stik kontakter ikke

Vores udendørs stikkontakter duer ikke lige nu. Samme med en kreds indendørs kontakter. Intet er ændret eller pillet ved og alle relæer ser normale ud. Dvs de står i ON,

Når jeg måler er der 0 igennem. Der er 230 på en anden fase, men altså 0 i hele kredsen og udendørs.

Jeg kvier mig ved at bestille en elektriker, når jeg ikke ved, hvor fejlen er. For ellers er det lidt en blanko check og særligt når kabler jo ligger under 200 mm papiruld nu…

Der er ikke steder hvor rør til ventilation rammer kabler, og der er ikke overgang i disse.

Hvad kan det være? Kan et relæ gå i stykker og - hvis ja - hvordan ser man at de er det?

Det gør mig naturligvis lidt nervøs at det pludselig er sket uden noget udefrakommende. Endda mens jeg var udenlands. Det er rigtig træls 
34 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis der mangler spænding på den ene fase i tavlen har du sandsynligvis sprunget en mastesikring. Kik på din elmåler den viser l1 l2 l3 hvis alle faser er tilgængelige.
Dit forsyningsselvskab skifter 1 sikring gratis hvis det er det der er galt.

Selvbygger med stort S. 
Superdiy skrev den 28-11-2023 21:42:36

Hvis der mangler spænding på den ene fase i tavlen har du sandsynligvis sprunget en mastesikring. Kik på din elmåler den viser l1 l2 l3 hvis alle faser er tilgængelige.
Dit forsyningsselvskab skifter 1 sikring gratis hvis det er det der er galt.

 Det er i selve kontakten at fasen er død. Ikke i tavlen, som jeg ikke tør rode i eller åbne op. Ude i målersksbwr viser den + over 1/2/3 så de kører. 

Andre bud? 😅
Er der flere lysgrupper ? Og er der noget på denne lysgruppe som virker. ? Er der f.eks. også lampesteder som har mistet strømmen. 
Der kan du jo kortlægge, og på den måde indkredse fejlen. Elektriker er uddannet til at finde fejlen, så du har ikke behov for at finde den på forhånd. Det vil ofte være en dårlig forbindelse i et lampested, og man skal starte med at lede hvor fejlen begynder. Altså ikke i de stikkontakter der er længst væk fra sikrings tavlen. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Du kan måle om en gruppesikring er død ved at måle på afgangssiden - hvis du føler dig parat til at åbne tavlen. Du kan evt prøve at koble den berørte gruppe ud og ind et par gange, automatsikringer kan blive underlige med alderen.
Jeg er ikke tryg ved at åbne tavlen. Så det bliver at finde den, der duer, i kredsen og se om der er en løs fase i dem og så massage til automatiseringen.

Og så må jeg tro en elektriker kan løse det. Beroligende at det er normalt for dem at løse mysterier. 
Annonce
ev elmand skrev den 28-11-2023 22:17:50

Er der flere lysgrupper ? Og er der noget på denne lysgruppe som virker. ? Er der f.eks. også lampesteder som har mistet strømmen.
Der kan du jo kortlægge, og på den måde indkredse fejlen. Elektriker er uddannet til at finde fejlen, så du har ikke behov for at finde den på forhånd. Det vil ofte være en dårlig forbindelse i et lampested, og man skal starte med at lede hvor fejlen begynder. Altså ikke i de stikkontakter der er længst væk fra sikrings tavlen. 

 Det er kun en kreds kontakter så det er nok et løst kabel i en kontakt et sted. Jeg er dog i tvivl om, hvor kredsen starter, men ved de er forbundet serielt. 

Hvor det starter finder du /elektrikker ud af ved at slukke for andre grupper en ad gangen, som jeg beskriver.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 29-11-2023 09:35:38

Hvor det starter finder du /elektrikker ud af ved at slukke for andre grupper en ad gangen, som jeg beskriver.

 Præcis min plan. Har købt en masse billige fatninger, så jeg enkelt kan teste alle teste stikkontakterne enkelt og som et projekt. Plus lånt en dymo så jeg endegyldigt for mærket det helt korrekt og fyldestgørende op.  

Hold op et puslespil. Det gik frokosten og lidt til med under hjemmearbejdsdagen (tak snevejr - det elsker vi).

Køkkenet er klart det mest forvirrende at mappe ud, for det var ingen logik, som jeg ser det. Eks styres lyset over spisebordet af gruppen mærket “bad”, mens stikkontakten i samme 3x1 modul styres af “køkken”. Fryseren styres så ikke af køkken, men af “bryggers”, men køleskab styres af “køkken”. “køkken” styrer også et værelse, gulvvarme og nogle kontakter i spisestuen. Jeg var helt rundtosset bagefter men nu er der næsten styr på det for har ikke fundet den gruppe, der styrer de stik, der ikke virker. Og så lader der til at være en gruppe, der intet styrer, og en, der kun styrer én kontakt i bryggerset. Det kunne være en af dem.

Mest hælder jeg til at det er enten:
- den uden brug (jeg har tænkt mig at slukke den og se, om vi opdager noget der ikke virker, eller blot har en ubrugt gruppe)
- den der styrer kontakter i gulvhøjde i tilstødende rum til værelserne (for lys og kontakt ved dørene højere oppe er alle steder seperat gruppe fra dem ved gulvhøjde).
- der der kun styrer bryggers kontakt (som jeg umiddelbart også bare lader stå slukket for at se om der skulle være overset noget, der pludselig ikke dur).

Og så har jeg et relæ, jeg ikke aner hvad er til. Det skal jeg lige have et billede af 
Hvad er det for en type?
Der er yderligere 24 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis