Pludselig duer stik kontakter ikke

Vores udendørs stikkontakter duer ikke lige nu. Samme med en kreds indendørs kontakter. Intet er ændret eller pillet ved og alle relæer ser normale ud. Dvs de står i ON,

Når jeg måler er der 0 igennem. Der er 230 på en anden fase, men altså 0 i hele kredsen og udendørs.

Jeg kvier mig ved at bestille en elektriker, når jeg ikke ved, hvor fejlen er. For ellers er det lidt en blanko check og særligt når kabler jo ligger under 200 mm papiruld nu…

Der er ikke steder hvor rør til ventilation rammer kabler, og der er ikke overgang i disse.

Hvad kan det være? Kan et relæ gå i stykker og - hvis ja - hvordan ser man at de er det?

Det gør mig naturligvis lidt nervøs at det pludselig er sket uden noget udefrakommende. Endda mens jeg var udenlands. Det er rigtig træls 
Vores udendørs stikkontakter duer ikke lige nu.... Vis hele indlægget
34 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Dit ukendte relæ ligner et kiprelæ.
Piskeris skrev den 29-11-2023 13:27:24

Dit ukendte relæ ligner et kiprelæ.

 Jeg kan heller ikke få det til at være andet end et kiprelæ. Prøv at trykke på knappen i midten og se hvad der ændrer sig.

Opmærkningen er ikke usædvanlig. Den dækker flere forsyninger, så fryseren kan udmærket være tilsluttet bryggersgruppen, og noget i køkkenet være på værelsegruppen. Hvis du vil have oversigt over, hvad der er til sluttet hvor, laver du en oversigt, som du hænger ved gruppetavlen. Der er alligevel ikke plads på gruppetavlen til alle dine opmærkninger.

fase
S. Fabrin skrev den 29-11-2023 14:26:30

Piskeris skrev den 29-11-2023 13:27:24

Dit ukendte relæ ligner et kiprelæ.

 Jeg kan heller ikke få det til at være andet end et kiprelæ. Prøv at trykke på knappen i midten og se hvad der ændrer sig.

Opmærkningen er ikke usædvanlig. Den dækker flere forsyninger, så fryseren kan udmærket være tilsluttet bryggersgruppen, og noget i køkkenet være på værelsegruppen. Hvis du vil have oversigt over, hvad der er til sluttet hvor, laver du en oversigt, som du hænger ved gruppetavlen. Der er alligevel ikke plads på gruppetavlen til alle dine opmærkninger.

Det er efter min bedste overbevisning et kiprelæ, også fordi det kan trykkes mellem to positioner. Men der er intet med kip i huset, så tror det må være et levn fra en anden tid. Eller, jeg skal ikke sige om vi har overset en afbryder med fjeder som ikke er tilsluttet noget, selvom det ville være en overraskelse. 


Det ville give mening hvis man tidligere havde udelys tilsluttet kiprelæet, så man kunne betjene det flere steder. Det er vel meningen? I dag er de fast fase og på hue  

S. Fabrin skrev den 29-11-2023 14:26:30

Piskeris skrev den 29-11-2023 13:27:24

Dit ukendte relæ ligner et kiprelæ.

 Jeg kan heller ikke få det til at være andet end et kiprelæ. Prøv at trykke på knappen i midten og se hvad der ændrer sig.

Opmærkningen er ikke usædvanlig. Den dækker flere forsyninger, så fryseren kan udmærket være tilsluttet bryggersgruppen, og noget i køkkenet være på værelsegruppen. Hvis du vil have oversigt over, hvad der er til sluttet hvor, laver du en oversigt, som du hænger ved gruppetavlen. Der er alligevel ikke plads på gruppetavlen til alle dine opmærkninger.

 Er det ikke et krav at det skal stå under grupperne? 


Jeg har skrevet det op som LYS (rum 1/2/3), KONTAKT (rum 1/2/3) og evt mere så som VVB. Men ja, jeg undgår ikke en fristil ved et par af grupperne. I det mindste får vi det opmærket korrekt. Nu mangler jeg i jagten på den oprindelige fejl blot at finde første kontakt i serien.

Er det muligt at måle om en forbindelse er god selvom fasen er død? Mere om jeg kan gå dem igennem enkeltvis, sikre de virker selvom det ikke er liv i fasen og så videre til næste? 
Nej man kan kun måle om der er 230 v eller ej. Så er der nogle fidus magnetfelt søger som kan måle om der er fase inden i et kabel. Men de virker efter min erfaring ikke 
Du er god til at lave en forvirrende beskrivelse, men hvis du laver en tegning på en plantegning så vil det sikkert se mere enkel ud.
Der er bl.a. nu krav om at køkken skal forsynes fra mindst 2 lysgrupper. 
Vil du opmærke så grundig, så laver du meget diskrete labels med gruppe nr.  og sætter på alle stikkontakter og afbrydere. Det gør man på f.eks. kontorer, sygehuse og andre større byggerier. 
Er det nødvendig Nej er det pæn Nej.



Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
Fejlfinding omfatter adskillelse af installationen, så lad elektrikeren om at finde fejlen. Du skal måle om der 230v eller ej. Du kan ikke bruge din polsøger eller andre vidundermidler. Der skal laves pålidelige målinger.

fase
ev elmand skrev den 29-11-2023 23:04:11

Nej man kan kun måle om der er 230 v eller ej. Så er der nogle fidus magnetfelt søger som kan måle om der er fase inden i et kabel. Men de virker efter min erfaring ikke
Du er god til at lave en forvirrende beskrivelse, men hvis du laver en tegning på en plantegning så vil det sikkert se mere enkel ud.
Der er bl.a. nu krav om at køkken skal forsynes fra mindst 2 lysgrupper.
Vil du opmærke så grundig, så laver du meget diskrete labels med gruppe nr.  og sætter på alle stikkontakter og afbrydere. Det gør man på f.eks. kontorer, sygehuse og andre større byggerier.
Er det nødvendig Nej er det pæn Nej.


 Jeg tror også, at et “kort” fortæller mere end en beskrivelse, for det er imo forvirrende at to kontakter - en ved gulv og en ved afbryderhøjde - forsynes af to forskellige grupper. Det er jo enklere at eks værelse X er på én gruppe. Mest forvirrende er dog entreen, som - hvis alt skal slukkes - skal slukkes via 3 grupper. 


Jeg overvejede den diskrete opmærkning, men tænkte også at det ikke er et kontor 😅 for kønt er det altså ikke. Istedet bliver det nogle beskrivelser / et kort ved siden af tavlen. Det vigtigste er næsten ikke om det er lovligt, men mere at det er kone-sikkert så hun kan finde ud af det. 
S. Fabrin skrev den 30-11-2023 07:19:45

Fejlfinding omfatter adskillelse af installationen, så lad elektrikeren om at finde fejlen. Du skal måle om der 230v eller ej. Du kan ikke bruge din polsøger eller andre vidundermidler. Der skal laves pålidelige målinger.

 Jeg tænker også at mit forsøg på selvhjælp stopper ved at åbne kontakter og se om de er forbundne. Hvis det ikke løser det, må en prof klare det. Og nu er det muligt, hvor grupperne i det mindste er mærket op. 

Din selvhjælp gør ikke den store forskel, med mindre kontakterne ikke skrues fast igen. Det giver så berøringsfare. Du kan ikke nøjes med at se, om kontakterne er forbundne. Der skal også måles. Elektrikeren kan finde på at skille lampesteder ad for at måle spænding. 

fase
Dette er den eneste kontakt, der lyser med en polsøger. Når jeg måler fase og nul får jeg denne måling. Så ikke fuld strøm. Virkelig mærkeligt. 
Der er yderligere 14 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis