Pludselig duer stik kontakter ikke

Vores udendørs stikkontakter duer ikke lige nu. Samme med en kreds indendørs kontakter. Intet er ændret eller pillet ved og alle relæer ser normale ud. Dvs de står i ON,

Når jeg måler er der 0 igennem. Der er 230 på en anden fase, men altså 0 i hele kredsen og udendørs.

Jeg kvier mig ved at bestille en elektriker, når jeg ikke ved, hvor fejlen er. For ellers er det lidt en blanko check og særligt når kabler jo ligger under 200 mm papiruld nu…

Der er ikke steder hvor rør til ventilation rammer kabler, og der er ikke overgang i disse.

Hvad kan det være? Kan et relæ gå i stykker og - hvis ja - hvordan ser man at de er det?

Det gør mig naturligvis lidt nervøs at det pludselig er sket uden noget udefrakommende. Endda mens jeg var udenlands. Det er rigtig træls 
Vores udendørs stikkontakter duer ikke lige nu.... Vis hele indlægget
34 svar
 Følg tråden
Der er 30 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jo, jeg har et sommerhus der er lavet på den måde. Problemet er at springer en sikring, bliver hele huset mørkt.

Et andet problem er, at så deler flere faser den samme nul. Så en afbrydelse af nul, som du har oplevet, kan resultere i 400V i stikkontakterne. Hvis det er lavet som i din tavle, hvor der altid er en nul med hver fase, kan det ikke ske. Så er det kun afbrydelse af nul i tavlen, der kan give det problem.
GodeVen skrev den 05-12-2023 14:09:05

Jo, jeg har et sommerhus der er lavet på den måde. Problemet er at springer en sikring, bliver hele huset mørkt.

Et andet problem er, at så deler flere faser den samme nul. Så en afbrydelse af nul, som du har oplevet, kan resultere i 400V i stikkontakterne. Hvis det er lavet som i din tavle, hvor der altid er en nul med hver fase, kan det ikke ske. Så er det kun afbrydelse af nul i tavlen, der kan give det problem.

 Så forstår jeg det straks bedre. Tak for den forklaring :)

ev elmand skrev den 02-12-2023 14:14:30

Så vidt jeg kan se så måler du ikke nogen spænding. Eller rettere sagt 27 mV altså 27/1000 del af en volt. 

Tror jeg ikke, det er jo ikke et multimeter der står i Auto (og selv skifter område), det står iflg. mit gæt på et 750 volt område og viser derfor 27 volt.


Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Der er også andre grunde til at man bruger 1 fasede grupper i lysinstallationer. 
Der er krav om 1 sikrings gruppe pr. 50 kvm bolig samt køkken installation på mindst 2 grupper. ( som godt må være fælles fro andre rum ) 
Ved et hus på f.eks. 140 kvm har man så mindst 3 grupper. Altså 3 sikringer.
En 3 faset gruppe tæller også som 1 gruppe, så man ville kom op på 9 sikringer hvilket er helt skudt over målet. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis