Pludselig duer stik kontakter ikke

Vores udendørs stikkontakter duer ikke lige nu. Samme med en kreds indendørs kontakter. Intet er ændret eller pillet ved og alle relæer ser normale ud. Dvs de står i ON,

Når jeg måler er der 0 igennem. Der er 230 på en anden fase, men altså 0 i hele kredsen og udendørs.

Jeg kvier mig ved at bestille en elektriker, når jeg ikke ved, hvor fejlen er. For ellers er det lidt en blanko check og særligt når kabler jo ligger under 200 mm papiruld nu…

Der er ikke steder hvor rør til ventilation rammer kabler, og der er ikke overgang i disse.

Hvad kan det være? Kan et relæ gå i stykker og - hvis ja - hvordan ser man at de er det?

Det gør mig naturligvis lidt nervøs at det pludselig er sket uden noget udefrakommende. Endda mens jeg var udenlands. Det er rigtig træls 
Vores udendørs stikkontakter duer ikke lige nu.... Vis hele indlægget
34 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Fandt fejlen. Åbenbart var en nul hoppet af i en stikkontakt, som så gjorde at alle på den streng ikke duede. Så snart den kom på, virkede det hele igen.

Det er første gang jeg oplever at et kabel springer fra ud af det blå på den måde. Men så har jeg prøvet dét med 
Nu, hvor næsten alt er matchet med grupper, melder der sig et par spørgsmål:
- kan man udskifte 1 x 16A sikringen med 2 x 13A sikringer. Det eneste der pt er på 16A er en opvaskemaskine og en quooker (2200w).
- kan man få sløjfet det ubrugte kiprelæ (den brune) og då plads til en 13A eller 16A sikring?
-  og hvorfor er nogle af 13A automatsikringerne dobbelt så bredde som andre? Se billede 2
Du spørger, om du kan erstatte 1x16A sikringen med 2x13A. Hvad mener du mere præcis, for jeg kan ikke se nogen 1x16A gruppe.
Automatsikringer kan være en- eller topolede. De topolede er dobbelt så bredde fordi de i modsætning til enpolede  afbryder både fase og nul

fase
Grunden at nogle af dine 13 a grupper er do belt bredde er at de har 3 faser +nul hvorimod de smalle har 1 fase + nul. 
Annonce
Dine 1 fasede 2-moduls sikringer er standardvalget i danmark, du kan få dem i halv bredde, altså 1-modul, men det er atypisk, alla denne

S. Fabrin skrev den 04-12-2023 20:35:58

Du spørger, om du kan erstatte 1x16A sikringen med 2x13A. Hvad mener du mere præcis, for jeg kan ikke se nogen 1x16A gruppe.
Automatsikringer kan være en- eller topolede. De topolede er dobbelt så bredde fordi de i modsætning til enpolede  afbryder både fase og nul

 Ved siden af kiprelæet, til venstre, den bredde, den er 16A. Og dobbelt så bred som de små 13A. 


Måske et dumt spørgsmål, men hvad er fordelen ved at afbryde både fase og nul?
Fordelen ved at afbryde både fase og nul er mange, men f.eks. at kunne afbryde en gruppe total hvis denne slår hpfi fra. Er der overgang vil denne slå fra hvis nulleder stadig er koblet ind. 
I rækken med kiprelæ sidder der 3 stk 13 A 1 faset plus N automatsikringer. Nærmest kiprelæ er der 1 stk 16 A 3 faset plus N 
Du kan se at håndtag sidder sammen men også at den sidste består af 4 afbrydere. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Du har to typer sikringer - 1-fasede og 3-fasede. De afbryder alle nullen, så derfor er de med 2 eller 4 elementer. De 1-fasede er ofte 1x13A og de 3-fasede 3x16A.

GodeVen skrev den 05-12-2023 13:18:39

Du har to typer sikringer - 1-fasede og 3-fasede. De afbryder alle nullen, så derfor er de med 2 eller 4 elementer. De 1-fasede er ofte 1x13A og de 3-fasede 3x16A.

 Der er jo sikkert noget helt indlysende, jeg som lægmand ikke forstår, men kunne elektrikeren ikke have opnået samme effekt med 1 vs 3 fasede ved at samle de 3 i en dåse? 

Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis