Stikkontakt til ovn

Hej LDS hvis jeg ny hypotetisk ville installere en stikkontakt til en ovn hvilken schuko/pindjord kontakt ville jeg skulle bruge?

Pt er den gamle ovn installeret i en dåse kørt på 1 ud af 3 faser foran 16a gruppe.

Pft.
Hej LDS hvis jeg ny hypotetisk ville installere en... Vis hele indlægget
31 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Det er en vandre historie den med at garantien ryger hvis man klipper stikket har efterhånden været i branchen i en del år og har ALDRIG mødt nogen hvor garantien er røget fordi at stikket er  klippet. 
Mikkelfv skrev den 25-11-2023 14:38:35

BOFH skrev den 25-11-2023 13:58:01

Samt at garantien i mange tilfælde ikke længere gælder plus hvis det skal laves "lovligt" skal der betales til hvidevarer montør/elektriker og det er sku ikke værd at betale for skrue 3 skruer...

Garantien gælder fortsat når det er en elektriker der udfører arbejdet, der er præcedens på flere sager og det er mange år siden at hvidevareproducenterne har forsøgt at undgå at dække.

Noget andet er så at alt du er ved at rode med vedrører stærk strøm og fast installation, det er ikke lds og du hænger selv på den ift forsikring når lo... er brændt ned og du ikke har en faktura på det udførte arbejde.

/BOFH 

Ved jeg desværre godt, men at give 600 kroner for at en kan klippe en ledning af og sætte fase nul og jord i en muffe gør helt ondt inden i, derfor jeg tænker et underlag og en 16a kontakt, ved godt at du heller ikke selv må installerer en ny kontakt, men nu har jeg gjort det i 15 år og det er gjort efter bogen 

Hvis du gør det selv er det jo ikke gjort "efter bogen". Men hvis du ved hvordan det skal gøres ("efter bogen" hvorfor spørger du så? ;-)

Hvis du ikke vil til at banke ud i væggen og have en planforsænket stikkontakt. Så kan du relativt billigt købe en legrand shuko stikkontakt i eksempelvis harald nyborg til 48 kr og montere den. 
https://www.harald-nyborg.dk/legrand-stikkontakt-enkelt-med-schuko

Ved siden af dåsen med 3G2,5mm2 kabel mellem dåsen og stikkontakten. Husk aflastning og overholdelse af alle de andre love. Alternativt en LK shuko eller pindjord med udnerlag etc til det 3-dobbelte.

Love er minimumsiveauet - men der regnes altid med en mindre mængde af folk har svært ved regler.
mfrost skrev den 25-11-2023 15:25:55

Det er en vandre historie den med at garantien ryger hvis man klipper stikket har efterhånden været i branchen i en del år og har ALDRIG mødt nogen hvor garantien er røget fordi at stikket er  klippet. 

Har desværre oplevet det 2 gange and producentgaranti frafaldt når man modificerede eksempelvis en vaskemaskiene ved ta klippe sitkprop af. Reklamationsretten kan også risikere at ryge, hvis der i undersøgelse af fejlen konstateres at det er fordi ledninger er forkert tilsluttet til stikprop.

Love er minimumsiveauet - men der regnes altid med en mindre mængde af folk har svært ved regler.
buller27 skrev den 25-11-2023 16:19:33

Samt at garantien i mange tilfælde ikke længere gælder plus hvis det skal laves "lovligt" skal der betales til hvidevarer montør/elektriker og det er sku ikke værd at betale for skrue 3 skruer...

Garantien gælder fortsat når det er en elektriker der udfører arbejdet, der er præcedens på flere sager og det er mange år siden at hvidevareproducenterne har forsøgt at undgå at dække.

Noget andet er så at alt du er ved at rode med vedrører stærk strøm og fast installation, det er ikke lds og du hænger selv på den ift forsikring når lo... er brændt ned og du ikke har en faktura på det udførte arbejde.

/BOFH 

Ved jeg desværre godt, men at give 600 kroner for at en kan klippe en ledning af og sætte fase nul og jord i en muffe gør helt ondt inden i, derfor jeg tænker et underlag og en 16a kontakt, ved godt at du heller ikke selv må installerer en ny kontakt, men nu har jeg gjort det i 15 år og det er gjort efter bogen 

Hvis du gør det selv er det jo ikke gjort "efter bogen". Men hvis du ved hvordan det skal gøres ("efter bogen" hvorfor spørger du så? ;-)

Hvis du ikke vil til at banke ud i væggen og have en planforsænket stikkontakt. Så kan du relativt billigt købe en legrand shuko stikkontakt i eksempelvis harald nyborg til 48 kr og montere den. 

Ved siden af dåsen med 3G2,5mm2 kabel mellem dåsen og stikkontakten. Husk aflastning og overholdelse af alle de andre love. Alternativt en LK shuko eller pindjord med udnerlag etc til det 3-dobbelte.

buller27 skrev den 25-11-2023 16:19:33

/BOFH 

Kan godt se jeg manglede nogle " " der men ja jeg følger alle regler, det er dog kun fordi det er første gang med en ovn 😅

Der er ikke nogen krav om at private skal gemme kvitteringer. Og der er ikke omvendt bevisførelse her i landet.
Så det med at man selv skal betale ved evt. brand hvis man ikke kan fremvise kvittering for elektriker er en skrøne. 
Man skal under ingen omstændigheder selv betale skaden, men hvis det er udført GROFT uforsvarlig kan man komme til at betale en bøde. 
Og det gælder både ved installation af stikkontakt og når man klipper stikprop af for at montere den efter de forhold der er. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Annonce
ev elmand skrev den 25-11-2023 22:38:49

Der er ikke nogen krav om at private skal gemme kvitteringer. Og der er ikke omvendt bevisførelse her i landet.
Så det med at man selv skal betale ved evt. brand hvis man ikke kan fremvise kvittering for elektriker er en skrøne. 
Man skal under ingen omstændigheder selv betale skaden, men hvis det er udført GROFT uforsvarlig kan man komme til at betale en bøde. 
Og det gælder både ved installation af stikkontakt og når man klipper stikprop af for at montere den efter de forhold der er. 

Hvad mender du med at man ikke skal skal betale skaden? Har selv to gange oplevet (VVS og EL-arbejde) at en forsikring ikke ville dække skader som følge af fejl (vandskade og defekt kogeplade) fordi arbejdet ikke var udført lovligt (DIY arbejde fra itdligere beboer) (uautoriseret eller ej)

Klipper man en stikprop af - montererer den forkert og en ovn så går i stykker - så skal men selv selv betale for en ny.

buller27 skrev den 26-11-2023 14:27:32

ev elmand skrev den 25-11-2023 22:38:49

Hvad mender du med at man ikke skal skal betale skaden? Har selv to gange oplevet (VVS og EL-arbejde) at en forsikring ikke ville dække skader som følge af fejl (vandskade og defekt kogeplade) fordi arbejdet ikke var udført lovligt (DIY arbejde fra itdligere beboer) (uautoriseret eller ej)

Klipper man en stikprop af - montererer den forkert og en ovn så går i stykker - så skal men selv selv betale for en ny.

Det kommer an på forretningsbetingelserne såvel som alder på tidspunket. Men det er klart, at hvis man er inde for de 6 mdr, hvor butikken skal bevise culpa hvis varen går i stykker, er et ituklippet stik og manglende lovlig installation gode beviser. Men hvis varen er mangelfuld desudagtet kan man stadig gøre købelovens bestemmelser gældende. 

Og nej, hvis huset brænder ned, forventes man ikke at gemme kvitteringer i skyen et sted. Men hvis det er ulovligt udført kan forsikringsselskabets bestemmelser givetvis have undtagelser herfor. De færreste læser det med småt. Jeg har en forsikring hvor betjening af maskiner med mere end 25 hk er undtaget. Det tog en krig af få bekræftet, at det faktisk også galt biler nu biler også er maskiner og har mere end 25 hk. Det kunne ingen endegyldigt afklare, selvom det stod på side nogle og tyve. 
Jeg tænker på huset der tager skade / brænder ned på grund af hjemme gjort elinstallation. Der skal man ikke selv betale for nyt hus uagtet at det er hjemmegjort. 
Det er klat at garanti på ovnen ikke gælder for fejl tilslutning. Får man tilslutte en ovn på 400 v når den ellers er beregnet til 230 V så dækker garanti ikke.
Men det gælder jo også når man sætter sine DIY stikkontakter op. De kan jo også fejlmonteres. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Hvordan monterer man det forkert, når ovnen monteres til fase, nul og jord. Det er soleklart, at monterer man til to faser og jord, har man påtaget sig ansvaret for at have monteret forkert.

fase
S. Fabrin skrev den 26-11-2023 15:57:59

Hvordan monterer man det forkert, når ovnen monteres til fase, nul og jord. Det er soleklart, at monterer man til to faser og jord, har man påtaget sig ansvaret for at have monteret forkert.

Man kan jo montere jord i ovn til fase i stikproppen. Eller alle tre ledere i samme ben i proppen. Falk kan jo være snotfvirrede nogle gange.

ev elmand skrev den 26-11-2023 15:49:23

Jeg tænker på huset der tager skade / brænder ned på grund af hjemme gjort elinstallation. Der skal man ikke selv betale for nyt hus uagtet at det er hjemmegjort. 
Det er klat at garanti på ovnen ikke gælder for fejl tilslutning. Får man tilslutte en ovn på 400 v når den ellers er beregnet til 230 V så dækker garanti ikke.
Men det gælder jo også når man sætter sine DIY stikkontakter op. De kan jo også fejlmonteres. 

Hvis forsikringen kommer frem til at en ulovlig installation er årsagen til branden og man ikke har bevis for, det er udført af et aut el-installatør, så dækker forsikringen i hvertfald ikke. Sådan har det være det forsikringsselskaber jeg har været engageret i (Tryg bla.)

Der er yderligere 11 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis