Stikkontakt til ovn

Hej LDS hvis jeg ny hypotetisk ville installere en stikkontakt til en ovn hvilken schuko/pindjord kontakt ville jeg skulle bruge?

Pt er den gamle ovn installeret i en dåse kørt på 1 ud af 3 faser foran 16a gruppe.

Pft.
31 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er lidt ligegyldigt om du vælger schuko du vælger. Det er blot forskelligt hvordan jordforbindelsen forbindes når du sætterstikket i stikkontakten.

Søren O
Søren O skrev den 24-11-2023 21:10:27

Det er lidt ligegyldigt om du vælger schuko du vælger. Det er blot forskelligt hvordan jordforbindelsen forbindes når du sætterstikket i stikkontakten.

https://www.proshop.dk/Lauritz-Knudsen/LK-FUGA-stikkontakt-2-polet-med-pindjord-1-modul-16A-hvid/2766251?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=searchengine&gad_source=1&gclid=CjwKCAiAsIGrBhAAEiwAEzMlC8T2ehMWYJ4xuAluzusEnqc7K7-FUwizkvzi5dqttMRGnmAq6cbgZRoC-gAQAvD_BwE

Så fx fuga underlag plus den stikkontakt ville væge fint?

Ovnen har nu ikke nogen stikprop, så du vælger stikkontakt og stikprop så de passer sammen. 
Men hvorfor vil du have en stikkontakt. Den er jo fint forbundet. Der kan komme problemer med at stikkontakt plus stikprop fylder for meget bag ovnen. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
ev elmand skrev den 24-11-2023 21:52:46

Ovnen har nu ikke nogen stikprop, så du vælger stikkontakt og stikprop så de passer sammen. 
Men hvorfor vil du have en stikkontakt. Den er jo fint forbundet. Der kan komme problemer med at stikkontakt plus stikprop fylder for meget bag ovnen. 

Fordi vi gerne vil have en ny ovn og den vi gerne vil have kommer med en shucko prop i følge samsung supporten så jeg ville skulle klippe proppen af 🤷‍♂️

Hvis du ønsker, at ovnen tilsluttes en stikkontakt, og du har mulighed for det, så kunne du placere stikkontakten i et rum over ovnen. 

fase
Annonce
Og hvad er problemet i at klippe stikket af og montere i den nuværende installation ???? Hvilket er den normale fremgangsmåde. Du får ingen forbedring i din  installation ved at sætte en schuko stikkontakt op, kun en lidt tyndere tegnebog.
mfrost skrev den 25-11-2023 06:34:33

Og hvad er problemet i at klippe stikket af og montere i den nuværende installation ???? Hvilket er den normale fremgangsmåde. Du får ingen forbedring i din  installation ved at sætte en schuko stikkontakt op, kun en lidt tyndere tegnebog.

Problemet er at det kan være svært at lave ene, nemlig at montere medens man holder ovnen

fase
S. Fabrin skrev den 25-11-2023 08:02:22

mfrost skrev den 25-11-2023 06:34:33

Problemet er at det kan være svært at lave ene, nemlig at montere medens man holder ovnen

Samt at garantien i mange tilfælde ikke længere gælder plus hvis det skal laves "lovligt" skal der betales til hvidevarer montør/elektriker og det er sku ikke værd at betale for skrue 3 skruer...

Samt at garantien i mange tilfælde ikke længere gælder plus hvis det skal laves "lovligt" skal der betales til hvidevarer montør/elektriker og det er sku ikke værd at betale for skrue 3 skruer...

Garantien gælder fortsat når det er en elektriker der udfører arbejdet, der er præcedens på flere sager og det er mange år siden at hvidevareproducenterne har forsøgt at undgå at dække.

Noget andet er så at alt du er ved at rode med vedrører stærk strøm og fast installation, det er ikke lds og du hænger selv på den ift forsikring når lo... er brændt ned og du ikke har en faktura på det udførte arbejde.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

BOFH skrev den 25-11-2023 13:58:01

Garantien gælder fortsat når det er en elektriker der udfører arbejdet, der er præcedens på flere sager og det er mange år siden at hvidevareproducenterne har forsøgt at undgå at dække.

Noget andet er så at alt du er ved at rode med vedrører stærk strøm og fast installation, det er ikke lds og du hænger selv på den ift forsikring når lo... er brændt ned og du ikke har en faktura på det udførte arbejde.

/BOFH 

Ved jeg desværre godt, men at give 600 kroner for at en kan klippe en ledning af og sætte fase nul og jord i en muffe gør helt ondt inden i, derfor jeg tænker et underlag og en 16a kontakt, ved godt at du heller ikke selv må installerer en ny kontakt, men nu har jeg gjort det i 15 år og det er gjort efter bogen

Der er yderligere 21 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis