Cykelbremser bremser dårligt - hvad gør jeg?

Hej
Jeg har en forholdsvis ny cykel som ikke er blevet brugt meget andet end korte ture til og fra indkøb, osv.

Problemet er, at bremserne bremser meget dårligt. Hvis jeg cykler jævnt hurtigt og skal stoppe helt, så skal jeg måske bruge 30 meter på at bringe cyklen til standsning. Det er alt for meget...

Den har håndbremser med bremseklodser der bremser imod fælgen.

Jeg synes ikke, at bremseklodserne ser særligt slidte ud. Bremsekablerne er justeret så de passer fint. Dvs. let tryk på bremsehåndtagene får klodserne til at gå imod fælgen. Men de tager bare ikke rigtigt godt ved.
Er det simpelthen klodserne der er af for dårlig kvalitet? Kan man få nogen der "griber" bedre fast?

Andre ting jeg kan gøre?

Se billeder af klodser her.


Hej Jeg har en forholdsvis ny cykel som ikke er... Vis hele indlægget
45 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
GodeVen skrev den 09-11-2023 13:30:46

Det er sjældent at jeg køber bremseklodser. Når jeg gør det er det normalt dem fra Harald Nyborg. De er godt nok billige, men jeg genkender ikke de problemer du har.

Jeg er måske ikke det rette at spørge, da det er næsten 40 år siden jeg har ejet en cykel med fælgbremser for og bag. Jeg ser fælgbremser, som den dårligste type bremser til cykler. Det er mest fordi de kræver mere vedligehold end fx rullebremser. Fælgbremser  har ofte problemer med at slippe begge sider af fælgen.

 Dem du køber i HN - er det til stålfælge eller alu?

PinkHenrik skrev den 08-11-2023 18:03:45

Tag en klud og gennemvæd den med sprit og tør fælgene af.
Det er højst sandsynligt "vejfilm" der sidder på fælgene. 

 Jeg fik renset fælgene rigtigt grundigt af med sprit. Det har måske hjulpet en anelse. Men de bremser stadig meget ringe... Når jeg tænker over det så har cyklen nok altid bremset ringe... Så det er nok stålfælge der er problemet...

Kurt54 skrev den 08-11-2023 23:49:20

Stålfælge og fælgbremser  har ikke et godt ry og slet ikke i regn. Jeg har en ældre engelsk cykelbog der påstår at på nogle nedkørsler i alperne kan den kombination ikke forhindre at cyklen accelerer nedad. Jeg ved ikke om der er kommet egnede bremseklodset til stålfælge - kører selv med skivebremser - de kan bremse.

 Nå, jeg fik renset fælgene op. De bremser stadig dårligt. 

Hvis jeg skal skifte fælgene ud, så skal jeg vel skifte hele hjulet. Og hvis jeg skifter baghjulet, så skal jeg også skifte gear, osv. Så det er jo en større udskrivning og større arbejdsopgave... Det vil jeg helst undgå... Er der noget i vejen for bare at skifte forhjulet?
Hvad skal man forvente at et alu hjul koster?
Og kan man genbruge dæk og slange?
Det nemmeste og billigste er først at prøve at skifte bremseklodser - koster ca. 25 kr i Harald Nyborg.
Thomas_Mygind skrev den 14-11-2023 09:53:58

Det nemmeste og billigste er først at prøve at skifte bremseklodser - koster ca. 25 kr i Harald Nyborg.

 OK, men er der nogen chance for at bremseklodser til 25 kr i HN overhovedet vil bremse godt på en stålfælg selv under gode forhold?


Jeg undrer mig over at det overhovedet er lovligt at sælge en cykel med stålfælge og bremseklodser. Den kan jo nærmest ikke bringes til standsning i regnvejr.
Annonce
Gummi bliver hårdt og dine ser ikke friske ud.. prøv med nogle nye..
Der kan ikke være den store forskel på at gribe på alu og stål.. 
Måske en mikroskopisk mervægt på stål som kræver lidt ekstra bremsekraft.

kaffemand skrev den 14-11-2023 18:12:47

Gummi bliver hårdt og dine ser ikke friske ud.. prøv med nogle nye..
Der kan ikke være den store forskel på at gribe på alu og stål..
Måske en mikroskopisk mervægt på stål som kræver lidt ekstra bremsekraft.

 Det havde jeg heller ikke troet, men det virker jo som om at holdningen her i tråden er, at stålfælge ikke kan bremse...

Jeg fandt denne tråd i et andet forum, hvor det også ser ud til at der er konsensus om at stålfælge ikke kan bremse: https://www.bikeforums.net/bicycle-mechanics/757481-do-steel-rims-suck-stopping.html

Stålfælge kan godt bremse - det afhænger af så meget...
Prøv måske allerførst at bruge lidt sandpapir rundt på fælgen - der hvor klodsen normalt ville bremse på.
Det kan være at det er nok.
DLG skrev den 15-11-2023 12:47:35

I UK har de bremseklodser til stålfælge, med en strimmel læder i belægningen.
Det er ikke billigt at importere fra UK.
" Advice: If you have steel rims – use leather-faced brake pads. Similarly, carbon, ceramic and aluminium rims will need their own type of pads. "

https://restoringvintagebicycles.com/2021/11/28/brake-pads-for-steel-rims/

https://rceblog.wordpress.com/2010/11/28/steel-rims-and-brake-pads/ 

 

Dét var interessant! Det har jeg aldrig hørt om før.

Mon ikke man kan skaffe sådan nogen i Danmark?

Det virker dog mærkeligt, at et firma har designet min cykel med stålfælge og så ikke brugt bremseklodser der kan bremse på stålfælge, hvis der faktisk findes nogen med læder som kan bremse...

Der er yderligere 15 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis