Cykelbremser bremser dårligt - hvad gør jeg?

Hej
Jeg har en forholdsvis ny cykel som ikke er blevet brugt meget andet end korte ture til og fra indkøb, osv.

Problemet er, at bremserne bremser meget dårligt. Hvis jeg cykler jævnt hurtigt og skal stoppe helt, så skal jeg måske bruge 30 meter på at bringe cyklen til standsning. Det er alt for meget...

Den har håndbremser med bremseklodser der bremser imod fælgen.

Jeg synes ikke, at bremseklodserne ser særligt slidte ud. Bremsekablerne er justeret så de passer fint. Dvs. let tryk på bremsehåndtagene får klodserne til at gå imod fælgen. Men de tager bare ikke rigtigt godt ved.
Er det simpelthen klodserne der er af for dårlig kvalitet? Kan man få nogen der "griber" bedre fast?

Andre ting jeg kan gøre?

Se billeder af klodser her.


Hej Jeg har en forholdsvis ny cykel som ikke er... Vis hele indlægget
45 svar
 Følg tråden
Der er 40 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Lang debat om at købe nye bremseklodser til 25 kr   
Thomas_Mygind skrev den 18-11-2023 13:58:46

Lang debat om at købe nye bremseklodser til 25 kr   

 Det ved jeg nu ikke. Jeg synes da, at det har været en værdifuld debat, hvor jeg har lært en del omkring forskel på stålfælge og alufælge samt at man kan få bremseklodser med læder til stålfælge.


Jeg har imidlertid ikke fået testet om nye klodser faktisk løser problemet... Jeg vender tilbage, når jeg har fået prøvet nye klodser.
Så var vi slet ikke inde på om kablet er stramt nok og vel smurt.
kablet kan også sidde glide så dårligt at du ikke får fuld kraft overført til fælgen.
PinkHenrik skrev den 08-11-2023 18:03:45

Tag en klud og gennemvæd den med sprit og tør fælgene af.
Det er højst sandsynligt "vejfilm" der sidder på fælgene. 

 Jeg bruger petroleum til at rense cykelfælge. 

Petroleum opløser gummi rigtig godt. Petroleum er også rigtig god til at fjerne textyl fra undervognsbehandling der uheldigvis er kommet på lakken efter behandlingen. 

Hilsen Jens J.

"Køb billigt og græd mange gange, eller køb kvalitet og græd én gang"
LennartBertelsen skrev den 18-11-2023 14:40:47

Thomas_Mygind skrev den 18-11-2023 13:58:46

Lang debat om at købe nye bremseklodser til 25 kr   

 Det ved jeg nu ikke. Jeg synes da, at det har været en værdifuld debat, hvor jeg har lært en del omkring forskel på stålfælge og alufælge samt at man kan få bremseklodser med læder til stålfælge.


Jeg har imidlertid ikke fået testet om nye klodser faktisk løser problemet... Jeg vender tilbage, når jeg har fået prøvet nye klodser.

 

Jeg har nu prøvet at skifte bremseklodserne til de billige fra Harald. Det gjorde ikke bremsningen bedre. De kunne faktisk overhovedetikke stoppe cyklen.
Imidlertid kunne jeg godt se, da jeg fik de gamle bremseklodser af, at de var temmeligt medtagede/møre.
Så jeg prøvede at købe nogle 70mm bremseklodser fra Harald. Ud fra tanken om at når de er bredere har de en større berøringsflade og dermed forhåbentligt mere friktion... De kunne heller ikke bremse cyklen...
Jeg købte så også et sæt af de dyreste Harald havde (https://www.harald-nyborg.dk/greenfield-bremsesko-i-aluminium-2-stk)

Så skete der noget! Disse klodser kan faktisk bremse.

Så det var alligevel klodserne der var problemet.

Jeg takker mange gange for alle råd og hjælp. Jeg har lært en del af tråden.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis