Cykelbremser bremser dårligt - hvad gør jeg?

Hej
Jeg har en forholdsvis ny cykel som ikke er blevet brugt meget andet end korte ture til og fra indkøb, osv.

Problemet er, at bremserne bremser meget dårligt. Hvis jeg cykler jævnt hurtigt og skal stoppe helt, så skal jeg måske bruge 30 meter på at bringe cyklen til standsning. Det er alt for meget...

Den har håndbremser med bremseklodser der bremser imod fælgen.

Jeg synes ikke, at bremseklodserne ser særligt slidte ud. Bremsekablerne er justeret så de passer fint. Dvs. let tryk på bremsehåndtagene får klodserne til at gå imod fælgen. Men de tager bare ikke rigtigt godt ved.
Er det simpelthen klodserne der er af for dårlig kvalitet? Kan man få nogen der "griber" bedre fast?

Andre ting jeg kan gøre?

Se billeder af klodser her.

Hej Jeg har en forholdsvis ny cykel som ikke er... Vis hele indlægget
45 svar
 Følg tråden
Der er 30 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Du antager at dem der designer noget - faktisk ved noget om deres produkter :-)

Synes tit jeg støder ind i designer-produkter som har elendig funktionalitet: Stole, højttalere, gearsystemer, mikrobølgeovne, IT-produkter, mælkelåg...
det ser nu ud til bremseklodser til stålfælge kan fås billigt i DK, Sådan bør det vel være stålfælge bliver normalt ikke brugt til top cykler da er det aluminium, carbon eller composit.

https://www.velondo.dk/bike-parts-bremseklodser-side-pull-til-stalfaelge-par-laengde-55mm.html

Jeg fatter ikke at du ikke bare prøver at købe et sæt billige klodser hos Harald skrald og ser om de virker.

Men ok, du kan jo også gå den lange vej og købe nye fælge eller hjul (for kan du skifte fælgene selv  ) og så finde ud af om et år, at du alligevel skal skifte klodser ca en gang om året...

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Velondo ligger i Tyskland. De har bare en dansk hjemmeside, tror jeg.
Hvis man ikke kan betale med Mobilepay, så er det nok ikke dansk. 

Men her har også billige klodser, der står " Kompatibel med stålfælge" - hvad det så betyder og de har Mobilepay.
Link 

Har lige fundet noget der ligner de samme klodser i Tyskland og der står at de er til stålfælge. 
Der står også "STEEL" på selve bremseklodsen. 
1) Køb nye bremsesko. Dine er møre. F.eks. nogle som på billedet.
2) Rens fælgen i rensebenzin eller sprit.
3) Juster bremsen så de kun er 1 mm fra fælgen på begge sider.

Så har du udmærkede bremser til billige penge.

Ikke håndværker, men kan godt lide at gøre ting selv :-)
Annonce
Før jeg tjekkede med magneten, skrev jeg til forhandleren af cyklen om fælgene er alu eller stål.
Forhandleren har netop nu svaret, at fælgene er alu - ikke stål.

Det var noget af en overraskelse. Magneten bliver jo tiltrukket af fælgene, så hvad sker der her?

Det skal siges, at den magnet jeg testede med er en meget kraftig neodymium magnet. Den er særdeles kraftig og kan muligvis blive tiltrukket af selv meget små mængder jern.

Min magnet blev forholdsvist svagt tiltrukket af fælgen. Hvis jeg tester samme magnet på f.eks. min skruestik, så sidder den så godt fast at den er svær at få af igen. Det er ikke tilfældet med fælgen...

Så kan det være noget med, at der faktisk er en lille mængde jern i fælgen?

Hvis det er tilfældet så er der jo i hvert fald ingen grund til at købe nye alufælge...

HA9830 skrev den 15-11-2023 18:03:14

1) Køb nye bremsesko. Dine er møre. F.eks. nogle som på billedet.
2) Rens fælgen i rensebenzin eller sprit.
3) Juster bremsen så de kun er 1 mm fra fælgen på begge sider.

Så har du udmærkede bremser til billige penge.

Jeg har gjort nr 2 og 3.
Jeg vil også prøve at købe nye bremseklodser.
PinkHenrik skrev den 15-11-2023 15:23:48

Jeg fatter ikke at du ikke bare prøver at købe et sæt billige klodser hos Harald skrald og ser om de virker.

Men ok, du kan jo også gå den lange vej og købe nye fælge eller hjul (for kan du skifte fælgene selv  ) og så finde ud af om et år, at du alligevel skal skifte klodser ca en gang om året...

Jamen det vil jeg også prøve...

LennartBertelsen skrev den 16-11-2023 08:29:42

Før jeg tjekkede med magneten, skrev jeg til forhandleren af cyklen om fælgene er alu eller stål.

Det var noget af en overraskelse. Magneten bliver jo tiltrukket af fælgene, så hvad sker der her?

Det skal siges, at den magnet jeg testede med er en meget kraftig neodymium magnet. Den er særdeles kraftig og kan muligvis blive tiltrukket af selv meget små mængder jern.

Min magnet blev forholdsvist svagt tiltrukket af fælgen. Hvis jeg tester samme magnet på f.eks. min skruestik, så sidder den så godt fast at den er svær at få af igen. Det er ikke tilfældet med fælgen...

Hvis det er tilfældet så er der jo i hvert fald ingen grund til at købe nye alufælge...

Dine eger er jo skruet fast i en lille nippel der sidder i fælgen, og den er højst sandsynligt lavet af jern i en eller anden udgave.
Så det er nok det du kan mærke med magneten.

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
PinkHenrik skrev den 16-11-2023 09:30:49

LennartBertelsen skrev den 16-11-2023 08:29:42

Dine eger er jo skruet fast i en lille nippel der sidder i fælgen, og den er højst sandsynligt lavet af jern i en eller anden udgave.
Så det er nok det du kan mærke med magneten.

Ah. Det kan være. 

Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis