Cykelbremser bremser dårligt - hvad gør jeg?

Hej
Jeg har en forholdsvis ny cykel som ikke er blevet brugt meget andet end korte ture til og fra indkøb, osv.

Problemet er, at bremserne bremser meget dårligt. Hvis jeg cykler jævnt hurtigt og skal stoppe helt, så skal jeg måske bruge 30 meter på at bringe cyklen til standsning. Det er alt for meget...

Den har håndbremser med bremseklodser der bremser imod fælgen.

Jeg synes ikke, at bremseklodserne ser særligt slidte ud. Bremsekablerne er justeret så de passer fint. Dvs. let tryk på bremsehåndtagene får klodserne til at gå imod fælgen. Men de tager bare ikke rigtigt godt ved.
Er det simpelthen klodserne der er af for dårlig kvalitet? Kan man få nogen der "griber" bedre fast?

Andre ting jeg kan gøre?

Se billeder af klodser her.


Hej Jeg har en forholdsvis ny cykel som ikke er... Vis hele indlægget
45 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Besøg en cykelhandler/cykelværksted, og vær åben om hvor meget du vil ofre på sagen.
Kører selv med skivebremser, de duer, men jeg har ingen anelse om hvor meget eftermontering koster.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
At stål skulle være dårligt, vil jeg ikke tro på. Det er generelt mere almindeligt at bruge stål end aluminium til bremser.

Der er selvfølgelig forskel for bremseklodser. Hvis cyklen er med stålfælge og jeg kan se at der er en del rust på skruer, så det er nok billige dele der er brugt. Bremseklodserne er måske for billige. Det ligner at de er mørnet.

Jeg ville blot købe nogle nye bremseklodser.
GodeVen skrev den 09-11-2023 12:38:22

At stål skulle være dårligt, vil jeg ikke tro på. Det er generelt mere almindeligt at bruge stål end aluminium til bremser.

Der er selvfølgelig forskel for bremseklodser. Hvis cyklen er med stålfælge og jeg kan se at der er en del rust på skruer, så det er nok billige dele der er brugt. Bremseklodserne er måske for billige. Det ligner at de er mørnet.

Jeg ville blot købe nogle nye bremseklodser.

 OK. Det var nu ikke en billig cykel... Men det kan da godt være, de har brugt for billige dele.

Hvilke bremseklodser ville du købe?

Det er sjældent at jeg køber bremseklodser. Når jeg gør det er det normalt dem fra Harald Nyborg. De er godt nok billige, men jeg genkender ikke de problemer du har.

Jeg er måske ikke det rette at spørge, da det er næsten 40 år siden jeg har ejet en cykel med fælgbremser for og bag. Jeg ser fælgbremser, som den dårligste type bremser til cykler. Det er mest fordi de kræver mere vedligehold end fx rullebremser. Fælgbremser  har ofte problemer med at slippe begge sider af fælgen.

Annonce
Godeven, nu er det først inden for de sidste ca 5 år at man er begyndt at skifte til skivebremser inden for prof cykling. Før det var skive bremser alt for tunge til feks Tour de France osv.
Skivebremser har en klar fordel, men de koster, og igen så laves der billige skiver af stål/jern der ikke nok med at de vejer meget også ruster for et godt ord og derfor kræver mere vedligehold end fælgbremsen gør.
Rullebremser har den ulempe at man ikke lige kan pille hjulet af uden at afmontere bremsen, så den type duer kun til bedstemor cykler   
Jeg har kørt med fælgbremser i rigtigt mange år (dog altid med alu fælge) og min erfaring siger mig at man skifter klodser en gang om året, som man også bør gøre med dæk PS: Jeg kører ca 3000 km om året.    

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Jeg kender kun alufælge, men jeg har læst på nettet at alufælge har 4 gange større bremsekraft end stålfælge. 

Også det her :  Replace the steel rims. At best, with the finest brake pads available and well adjusted brakes, they are poor in dry conditions and dangerous in wet ones. ANY aluminum rims will be better. 

Jeg har skivebremser for og bag på en ikke særlig dyr mb-cykel. De har nu holdt over 5-6 år uden vedligehold bortset fra rengøring sammen med cyklen. Jeg kører dog under 1.000 km/år.
Min cykel er ikke så let at jeg har noteret mig vægtproblemer pga skivebremser.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Jeg har også kørt med skivebremser på "hverdagscyklen" i snart 2 år uden vedligeholdelse.
På min mountainbike har jeg også skivebremser, fordi de virker bedst når man kører i mudder og pløre i skoven.  
Men på racer cyklen som snart er 20 år gammel er det stadig fælgbremserne som er det bedste fordi de vejer mindst. (totalvægt på cyklen er 9,3 kg).  
Men racercyklen bliver også pudset og vedligeholdt efter hver tur, for en ren cykel bare ruller så meget bedre   

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
DLG skrev den 09-11-2023 14:15:10

Jeg kender kun alufælge, men jeg har læst på nettet at alufælge har 4 gange større bremsekraft end stålfælge.

Også det her :  Replace the steel rims. At best, with the finest brake pads available and well adjusted brakes, they are poor in dry conditions and dangerous in wet ones. ANY aluminum rims will be better.

 Hvis jeg skal skifte stålfælge ud med alu, hvordan finder jeg så ud af, hvilken type der passer? Er det bare at gå efter hjulstørrelsen? Altså, hvis det fx er 27", så vil det også passe med enhver 27" alu fælg?

Jeg overvejer at nøjes med at skifte forhjulet, fordi så kan jeg jo bremse med forbremsen.

Kan jeg mon genbruge slange og dæk?

Der er yderligere 25 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis