Cykelbremser bremser dårligt - hvad gør jeg?

Hej
Jeg har en forholdsvis ny cykel som ikke er blevet brugt meget andet end korte ture til og fra indkøb, osv.

Problemet er, at bremserne bremser meget dårligt. Hvis jeg cykler jævnt hurtigt og skal stoppe helt, så skal jeg måske bruge 30 meter på at bringe cyklen til standsning. Det er alt for meget...

Den har håndbremser med bremseklodser der bremser imod fælgen.

Jeg synes ikke, at bremseklodserne ser særligt slidte ud. Bremsekablerne er justeret så de passer fint. Dvs. let tryk på bremsehåndtagene får klodserne til at gå imod fælgen. Men de tager bare ikke rigtigt godt ved.
Er det simpelthen klodserne der er af for dårlig kvalitet? Kan man få nogen der "griber" bedre fast?

Andre ting jeg kan gøre?

Se billeder af klodser her.


45 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Er det stålfælge eller aluminium.?

 

Kurt54 skrev den 08-11-2023 17:49:38

Er det stålfælge eller aluminium.?

 Jeg er ikke sikker. Hvordan tjekker jeg? Tror måske alu. 

PinkHenrik skrev den 08-11-2023 18:03:45

Tag en klud og gennemvæd den med sprit og tør fælgene af.
Det er højst sandsynligt "vejfilm" der sidder på fælgene. 

 Ok. Må sprit godt komme på dækkene. Er det ikke noget med at gummi ikke kan tåle organiske opløsningsmidler? Eller husker jeg forkert 🤔

Der sker ikke noget ved lidt sprit på gummiet... Det kan selvfølgelig tage skade hvis du ligefrem bader dækket i sprit, men ved at tørre med en klud sker der intet ved. Og den smule fordamper lynhurtigt.
Du kan tjekke fælgen om den er magnetisk, for så er det stål.  

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Annonce
PinkHenrik skrev den 08-11-2023 19:22:45

Der sker ikke noget ved lidt sprit på gummiet... Det kan selvfølgelig tage skade hvis du ligefrem bader dækket i sprit, men ved at tørre med en klud sker der intet ved. Og den smule fordamper lynhurtigt.
Du kan tjekke fælgen om den er magnetisk, for så er det stål.  

God ide med magnet. Det er stål. Hvilken forskel gør det ift hvad jeg skal gøre nu?


Har renset af med sprit. Kluden blev MEGET sort. Og det måtte renses af mange gange. Men om det er vejfilm eller bare bremsestøv ved jeg ikke. 

Bliver spændende at se om det har en effekt.  

Stålfælge og fælgbremser  har ikke et godt ry og slet ikke i regn. Jeg har en ældre engelsk cykelbog der påstår at på nogle nedkørsler i alperne kan den kombination ikke forhindre at cyklen accelerer nedad. Jeg ved ikke om der er kommet egnede bremseklodset til stålfælge - kører selv med skivebremser - de kan bremse.

 

Er bremseklodserne ikke blevet for gamle, så de ikke griber ordentlig fat om fælgen.
Jeg ville prøve at skifte dem evt. til en blødere type.

jhb skrev den 09-11-2023 08:31:22

Er bremseklodserne ikke blevet for gamle, så de ikke griber ordentlig fat om fælgen.
Jeg ville prøve at skifte dem evt. til en blødere type.

 Hvor gamle skal de være for at være for gamle. Jeg tror, cyklen er 2,5 år gammel.

Hvilke bremseklodser bør jeg skifte til nu det er stålfælge?

Hvis du ser på et billede som nedenfor, ser det så ikke ud til, at der er masser af bremseklods tilbage?
(jeg ville vedhæfte et billede, men det virker åbenbart ikke. Billedet er her: https://i.imgur.com/5HMfxlz.png )

Kurt54 skrev den 08-11-2023 23:49:20

Stålfælge og fælgbremser  har ikke et godt ry og slet ikke i regn. Jeg har en ældre engelsk cykelbog der påstår at på nogle nedkørsler i alperne kan den kombination ikke forhindre at cyklen accelerer nedad. Jeg ved ikke om der er kommet egnede bremseklodset til stålfælge - kører selv med skivebremser - de kan bremse.

 

Det var jeg ikke klar over, men det skal jeg da være opmærksom på næste gang jeg køber cykel!
Hvis stålfælge og bremseklodser er en dårlig kombination, så er jeg da skuffet over at producenten har lavet denne kombi. Er den sjælden?


Der er yderligere 35 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis