Værkstedsbord af parketgulv

Hej,

Jeg står og vil igang med at lave en ny bordplade til mit værkstedsbord.
Jeg har til formålet anskaffet mig noget 22mm parketgulv i bøg.

Jeg kan se på min gamle bordplade at der er brugt 22mm forskalling under det 22mm parketgulv der er brugt.
Hvad jeg ikke lige umiddelbart kan se er hvordan de har “fastgjort” de enkelte stykker af forskallingsbrædder i rammen til hinanden og hvordan de har sikret stærke samlinger.

Min oprindelige ide var at ligge gulvet på en spånplade, men jeg kan ikke finde et helt stykke der er 3000 mm som bordpladen skal være.

Hvordan ville I bygge sådan en bordplade op?
15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg ville lægge parketgulvet på en spånplade men sørge for at du har noget understøtning under pladen med passende melemrum og specielt i samlingen af de to plader.
Ikke helt enig - spånplade der kommer i kontakt med fugt, olie eller andet, er værdiløst.
Jeg ville bruge krydsfiner, forskalling, husmands gulv eller tilsvarende..

Køb en pakke af de billigste fyrretræs gulvbrædder og brug som underlag.
Hvis du er lidt heldig er der en rest på dba i dit nærområde.

Selvbygger med stort S. 
Jeg limede ny parket på værkstedsbordet sidste år - havde selv ødelagt den,øv!
Opbygning; 10mm spånplade nederst, planker i midten, bøge parket øverst.
Det gik sådan set fint, men limen (fugt) resulterede i nogle parket planker buer lidt. Måske jeg kom for meget lim på. 

Jeg byggede et bord efter følgende opskrift:
Stel almindeligt opbygget, på det skruede jeg en 15 mm plade oppefra.Så blev der lagt endu en 15 mm plade skruet nedefra så der ikke var nogle skruehoveder i pladens overflade (billede 1).
Dette fungerede fint, men så fik jeg fat i en rest klik-gulv og lagde dette løst ovenpå (billede2). Jeg lavede en kant af krydsfiner til at holde klik-gulvet på plads. Jeg tog chancen og lagde det stramt, altså uden mulighed for udvidelse som man ellers skulle gøre hvis det var et svømmende gulv, og jeg har ikke oplevet problemer.

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Annonce
Off topic : Men   for din løsning med hjul på bordet PinkHenrik.
Jeg flyttede rundt med det i starten, men efter jeg har bygget en stor stationær rundsav, har det fået en fast plads, så nu er hjulene fjernet igen   

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
PinkHenrik skrev den 19-10-2023 15:33:33

Jeg flyttede rundt med det i starten, men efter jeg har bygget en stor stationær rundsav, har det fået en fast plads, så nu er hjulene fjernet igen   

Også Off topic: Kunne du ikke vise et par billeder af din stationær rundsav?

Super tak for det.
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis