Værkstedsbord af parketgulv

Hej,

Jeg står og vil igang med at lave en ny bordplade til mit værkstedsbord.
Jeg har til formålet anskaffet mig noget 22mm parketgulv i bøg.

Jeg kan se på min gamle bordplade at der er brugt 22mm forskalling under det 22mm parketgulv der er brugt.
Hvad jeg ikke lige umiddelbart kan se er hvordan de har “fastgjort” de enkelte stykker af forskallingsbrædder i rammen til hinanden og hvordan de har sikret stærke samlinger.

Min oprindelige ide var at ligge gulvet på en spånplade, men jeg kan ikke finde et helt stykke der er 3000 mm som bordpladen skal være.

Hvordan ville I bygge sådan en bordplade op?
Hej, Jeg står og vil igang med at lave en ny... Vis hele indlægget
15 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Tak for alle svar.

Jeg har fået fat i noget billig 22mm MDF plade i 1220x2440mm som jeg fræser fer og not i og samler på midten af stellet hvor der er et bordben til understøtning.
- ét lille spørgsmål til MDF sådan generelt.. Hvordan er MDF at skrue i og hvordan holder det? Grunden til at jeg spørger er at i dag har jeg to skuffer som er skruet fast i "forskallingsrammen" under bordet, vil det også være en holdbar løsning når nu at det bliver en MDF plade der skal skrues op i?

I dag er bordpladen skruet i stellet ovenfra med undersænkede skruer, men jeg tænker at jeg vil skrue den i nedefra i den nye bordplade for at undgå skruer i overfladen.
Derudover så fuldlimer jeg parketgulvet til MDF pladen og limer alle parketstavene sammen i fer og not.

På den originale bordplade sad der er kantliste i stål foran på pladen, og den genbruger jeg i den nye plade.
Jeg tænker at lave nogle kantlister i træ i begge sider.

MDF er ok at skrue i, så længe det ikke er i "endetræet" som meget let flækker og generelt ikke holder til alverden.

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Vil krydsfiner være bedre? Det kan jeg nemlig også få fingrene i til en ret god pris..
MDF er fint nok at skrue i når det er på fladerne. Værre er det ind i kanterne. Her skal der bores for.

Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Så ville jeg vælge krydsfineren. MDF er bedst egnet til møbler i opvarmede lokaler. 
Har en stump 38mm MDF liggende i mit uopvarmede værksted. Efter at have ligget der en håndfuld år er den blevet ca 5mm tykkere. 

Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis