På min carport fra 2005, har overliggeren over "portåbningen" sat sig så har den efterhånden en nedbøjning på 25 mm midtpå.
Efter råd fra en tømre, blev der brugt 2 stk 45 x 195 mm spærtræ, som er skruet sammen, desuden er der oppe i gitterspærene indskudt yderligere 1 stk 45 x 195 mm spærtræ. (helt sikkert underdimensioneret)
Den fri "portåbning" åbning mellem understøtningerne er 5,6 meter, understøtningerne for gitterspærene er der 5,7 meter imellem, det er let tag Decra, og gitterspær med 25 gr hældning.
Det vil jeg have rettet op på..
Så kom jeg til at tænke på jeg har noget 12 mm jernplade i 2 meters længde.
Der kunne jeg skære 3 strimler på 250 mm, og svejse dem sammen (ikke noget problem rent styrkemæssigt med at svejse dem sammen, når de bliver skærpet op og fuldsvejst.)
Så kunne jeg bolte den sammen med de to stykker spærtræ, lyder det helt hen i vejret, tænker bare at sådan et stykke fikseret 12 mm x 250 mm fladjern på højkant har en ok bæreevne.
Har prøvet med en donkraft, og en stolpe, jeg kan nemt presse overliggeren op på plads.
Lyder det som en helt tåbelig løsning.
Alternativet er en limtræsoverligger som erstatning for de 2 x spærtræ, det er nok ca en 6000 kr løsning, samt en masse arbejde. og fladjernsløsningen er stort set gratis.
Der kommer ikke en midterstolpe op
Vi prøver igen, i morgen --