Forstærkning af overligger, med fladjern.

På min carport fra 2005, har overliggeren over "portåbningen" sat sig så har den efterhånden en nedbøjning på 25 mm midtpå.
Efter råd fra en tømre, blev der brugt 2 stk 45 x 195 mm spærtræ, som er skruet sammen, desuden er der oppe i gitterspærene indskudt yderligere 1 stk 45 x 195 mm spærtræ. (helt sikkert underdimensioneret)

Den fri "portåbning" åbning mellem understøtningerne er 5,6 meter, understøtningerne for gitterspærene er der 5,7 meter imellem, det er let tag Decra, og gitterspær med 25 gr hældning.

Det vil jeg have rettet op på..
Så kom jeg til at tænke på jeg har noget 12 mm jernplade i 2 meters længde.
Der kunne jeg skære 3 strimler på 250 mm, og svejse dem sammen (ikke noget problem rent styrkemæssigt med at svejse dem sammen, når de bliver skærpet op og fuldsvejst.)
Så kunne jeg bolte den sammen med de to stykker spærtræ, lyder det helt hen i vejret, tænker bare at sådan et stykke fikseret 12 mm x 250 mm fladjern på højkant har en ok bæreevne.

Har prøvet med en donkraft, og en stolpe, jeg kan nemt presse overliggeren op på plads.

Lyder det som en helt tåbelig løsning.

Alternativet er en limtræsoverligger som erstatning for de 2 x spærtræ, det er   nok ca en 6000 kr løsning, samt en masse arbejde. og fladjernsløsningen er stort set gratis.

Der kommer ikke en midterstolpe op   

Vi prøver igen, i morgen --
25 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
BOFH
BOFH
2393 8600
Du ville heller ikke kunne få plads til en facadebjælke i limtræ hvis byggehøjden er begrænset til de 195mm - den skal være over en halv gang højere selvom du vælger den tykkeste i 185mm.

Så der er kun en løsning med jern tilbage - det du bolter på vil helt sikkert hjælpe men usikkert om det er nok, hvis det er muligt ville jeg sætte jern på begge sider med gennemgående bolte for at spænde det hele sammen. Bolte skal være i top og bund af profilet for ca hver halve meter i hele stykket.

Jeg er dog usikker på hvor stærkt man kan gøre det med ovenstående metode - det vil helt sikkert hjælpe men om det er nok er jeg usikker på. Jeg har kun set denne slags efter-forstærkninger udført med et unp-profil hvor det hele klodses op så profilet tager noget af lasten og først bagefter boltes fast mod det bagved liggende træ.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Ildstaal
Ildstaal
118 5610
Det er ikke optimalt, men jeg tænker da at det er forsøget værd 👍

"Det er kun et spørgsmål om at finde en hammer der er stor nok"
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
je_ns
je_ns Trådstarter
9344
Der kan godt komme en højere bjælke ind, nu går beklædningen 50 mm længere ned, og ydeligere 50 mm kan også gå an, så eks en 190 x 300 mm limtræsbjælke kunne være der, men arbejder lidt videre med fladjerns løsningen.

Har overvejet om det er til at pille den ene 45 x 195 spærtræ ud, og så ligge fladjernet mellem de to bjælker, og så lave fladjernet 250 mm højt, når det hele så bliver boltet sammen, burde der være styr på fladjernet.

GSH
GSH
962 4200
Hvor dyb er din carport, spændevidde for gitterspærene?
Hvis du laver en skitse kan jeg prøve at lave beregning for nedbøjningen.

Normalt siger man 1/400 af spændevidde, i dit tilfælde = 1,4 cm

For beregning af nedbøjningen indgår et Enertimoment som siger I=1/12 x b x h3  (hxhxh)

Det fladjern har væsentlig lavere Inertimoment end f.eks. U-ernet som vist af BOHF

F.eks. 2 stk 12x250 mm = 46.8kg/m og I=3125cm4
1 stk NP-U-profil 240 = 33,2 kg/m og I=3600cm4, større Inertimoment for væsentlig mindre vægt
f.eks. Serie B HE-240 =83,2kg/m og I=11259cm4

je_ns
je_ns Trådstarter
9344
GSH skrev den 12-09-2023 18:46:34

Hvor dyb er din carport, spændevidde for gitterspærene?
Hvis du laver en skitse kan jeg prøve at lave beregning for nedbøjningen.

Normalt siger man 1/400 af spændevidde, i dit tilfælde = 1,4 cm

For beregning af nedbøjningen indgår et Enertimoment som siger I=1/12 x b x h3  (hxhxh)

Det fladjern har væsentlig lavere Inertimoment end f.eks. U-ernet som vist af BOHF

F.eks. 2 stk 12x250 mm = 46.8kg/m og I=3125cm4
1 stk NP-U-profil 240 = 33,2 kg/m og I=3600cm4, større Inertimoment for væsentlig mindre vægt
f.eks. Serie B HE-240 =83,2kg/m og I=11259cm4

Den fri "portåbning" åbning mellem understøtningerne er 5,6 meter, understøtningerne for gitterspærene er der 5,7 meter imellem, det er let tag Decra, og gitterspær med 25 gr hældning. 

Så carporten er 5,7 meter dyb (+ 2 x udhæng) 

Det vil være noget bøvl med 2 stykker fladjern, så kunne jeg nøjes med et ville det være super. (kommer i problemer med den udvendige beklædning)

Du må mægtig gerne regne på det, hvad tænker du om 1 stk 12 x 250 mm fladjern boltet mellem de 2 stk 45 X 195 spærtræ.
Samt at der er indskudt 1 stk 45 x 195 spærtræ, i gitterspærene. det må vel også tælle lidt med i bæreevnen?

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Søren O
Søren O
6176 7000
Har du mulighed for at opbygge “et spær” f.eks. af 2” rør. Du skal “bare” have et fladjern, f.eks. 8x60 over dit tømmer. Rørene tilpasses og svejses på fladjernet så tæt på understøtningerne som muligt. Midt over portåbningen samles rørene så højt oppe som muligt og fæstes til din tagkonstruktion. Derefter en lang bolt fra midt “overligger” til midtersamlingen på rørene. Så spænder du bolten til din overligger er kommet op i den rigtige højde.

Søren O
je_ns
je_ns Trådstarter
9344
Søren O skrev den 12-09-2023 19:57:02

Har du mulighed for at opbygge “et spær” f.eks. af 2” rør. Du skal “bare” have et fladjern, f.eks. 8x60 over dit tømmer. Rørene tilpasses og svejses på fladjernet så tæt på understøtningerne som muligt. Midt over portåbningen samles rørene så højt oppe som muligt og fæstes til din tagkonstruktion. Derefter en lang bolt fra midt “overligger” til midtersamlingen på rørene. Så spænder du bolten til din overligger er kommet op i den rigtige højde.

Det er der desværre ikke plads til i højden, men ellers et godt forslag..

Søren O
Søren O
6176 7000
Du kunne også ændre dit 12 x 250 fladjern til en i-bjælke ved at svejse et f.eks. 10 x 80 fladjern på både over- og underside. Det vil gøre det meget stærkere. 

Søren O
Kan du få plads til endnu mere spærtræ ?

Feks. 600 x 25 x 4.5.

Måske du kan skære lidt til omkring hvor den netop ikke passer og så derefter vippe den op på højkant. Derefter bruge donkraften og skrue det hele sammen. Fordelen ved 25 cm vs. 20 er ca. den halve nedbøjning.
Måske du endda kan overløfte med 2-3 cm (5-6 cm i alt løft med donkraften før sammenskruning) - og så skrue den nye bjælke sammen med de eksisterende bjælker ?
je_ns
je_ns Trådstarter
9344
Søren O skrev den 12-09-2023 21:46:06

Du kunne også ændre dit 12 x 250 fladjern til en i-bjælke ved at svejse et f.eks. 10 x 80 fladjern på både over- og underside. Det vil gøre det meget stærkere. 

Ja det var da bestemt en mulighed, tror jeg har 12 mm plade nok til, at skære de strimler.

Det kræver så at begge 45 x 195 mm spærtræ tages ud, som jeg husker vil den yderste være svær at få fri, men nu skal jeg have fjernet beklædningen, og have kikket hvordan det ser ud.

Har også været inde omkring denne her løsning, med to profilrør der svejses på i bunden, har nogle 50x30 med 2 mm gods.(lagervare)
Eller ville det mon være bedre at lave det som T jern med en 12 x 100 mm i bunden, og så skrue et stykke 45 x 55 mm træ under spærtræet for at fylde ud, så ville jeg kunne nøjes med at fjerne den ene 45 x 195 spærtræ.

Sådan her set fra enden...

Der er yderligere 15 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også