Forstærkning af overligger, med fladjern.

På min carport fra 2005, har overliggeren over "portåbningen" sat sig så har den efterhånden en nedbøjning på 25 mm midtpå.
Efter råd fra en tømre, blev der brugt 2 stk 45 x 195 mm spærtræ, som er skruet sammen, desuden er der oppe i gitterspærene indskudt yderligere 1 stk 45 x 195 mm spærtræ. (helt sikkert underdimensioneret)

Den fri "portåbning" åbning mellem understøtningerne er 5,6 meter, understøtningerne for gitterspærene er der 5,7 meter imellem, det er let tag Decra, og gitterspær med 25 gr hældning.

Det vil jeg have rettet op på..
Så kom jeg til at tænke på jeg har noget 12 mm jernplade i 2 meters længde.
Der kunne jeg skære 3 strimler på 250 mm, og svejse dem sammen (ikke noget problem rent styrkemæssigt med at svejse dem sammen, når de bliver skærpet op og fuldsvejst.)
Så kunne jeg bolte den sammen med de to stykker spærtræ, lyder det helt hen i vejret, tænker bare at sådan et stykke fikseret 12 mm x 250 mm fladjern på højkant har en ok bæreevne.

Har prøvet med en donkraft, og en stolpe, jeg kan nemt presse overliggeren op på plads.

Lyder det som en helt tåbelig løsning.

Alternativet er en limtræsoverligger som erstatning for de 2 x spærtræ, det er   nok ca en 6000 kr løsning, samt en masse arbejde. og fladjernsløsningen er stort set gratis.

Der kommer ikke en midterstolpe op   

Vi prøver igen, i morgen --
På min carport fra 2005, har overliggeren over... Vis hele indlægget
35 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Trænge vinter med en del frostsne er der nok ikke stor sandsynlighed for mere.

Mange, også her på siden, udtaler "Det skal nok holde, det bliver ikke vinter igen"

Det er sådan set rigtig nok, der er bare den hage ved det at vejret bliver meget mere ekstremt.

Førhen betød en kraftig snebyge i frost ikke det alvorlige.

Nu risikerer vi, i visse dele af landet med større risiko end andre dele, meget kraftige Skagerrak-, Kattegat- og Østersø byger, i form af tøsne, som vejer væsentlig mere end frostsne.

Så fremover med udsagnet "Det skal nok holde" har Fanden skabt.
Dit forslag om at bruge jernplade for at styrke overliggeren er kreativt og kan potentiel være en effektiv måde at forstærke den eksisterende struktur på.

Kan se der er flere brugbare svar, så du får bare et overordnet :)

Når man overvejer at anvende stål sammen med træ, er der flere fordele:

1. Styrke: Stål er betydeligt stærkere end træ, specielt i forhold til dens vægt. Ved at anvende stål sammen med træ kan man forstærke strukturen uden nødvendigvis at tilføje meget vægt.

2. Modstand mod bøjning: Når stål anvendes i en struktur som en fladjern, kan det øge strukturens modstand mod bøjning, hvilket kan være meget nyttigt i dit tilfælde med en nedbøjning i træet.

3. Holdbarhed: Stål er mindre modtagelig for vejrskader end træ, hvilket kan forlænge levetiden for den samlede struktur.

Dog er der nogle overvejelser, du bør tage:

1. Korrosion: Selvom stål er stærkt, kan det ruste, især hvis det er i kontakt med træ, som kan opsuge vand. Det vil være en god idé at behandle stålet mod rust.

2. Forbindelse mellem stål og træ: Når man kombinerer to forskellige materialer, er det vigtigt at sørge for en stærk forbindelse mellem dem. Bolte kan være effektive, men du skal sørge for, at de er korrekt dimensioneret og placeret for at sikre en god kraftfordeling.

3. Design: Selvom stål kan være stærkt, er det vigtigt at sørge for, at det er designet og installeret korrekt for at sikre, at det kan bære de laster, det bliver udsat for.

4. Estetik: Overvej, hvordan det vil se ud. Selvom dette ikke påvirker strukturens styrke, kan det have en indvirkning på carportens generelle æstetik.

Generelt set, hvis du føler dig sikker i dit design og har kompetencerne til at svejse og installere stålet korrekt, kan denne løsning være en effektiv og økonomisk måde at forstærke din carport på. Dog kan det være en god idé at konsultere med en struktur-ingeniør eller en anden ekspert, før du går videre med projektet, for at sikre, at alt er sikkert og op til standard.

De bedste hilsner
Smedene fra MP Industri ApS
https://www.mpindustri.dk/maskinvaerksted
MP Industri ApS skrev den 15-09-2023 14:54:48

Dit forslag om at bruge jernplade for at styrke overliggeren er kreativt og kan potentiel være en effektiv måde at forstærke den eksisterende struktur på.

Kan se der er flere brugbare svar, så du får bare et overordnet :)

Når man overvejer at anvende stål sammen med træ, er der flere fordele:

1. Styrke: Stål er betydeligt stærkere end træ, specielt i forhold til dens vægt. Ved at anvende stål sammen med træ kan man forstærke strukturen uden nødvendigvis at tilføje meget vægt.

2. Modstand mod bøjning: Når stål anvendes i en struktur som en fladjern, kan det øge strukturens modstand mod bøjning, hvilket kan være meget nyttigt i dit tilfælde med en nedbøjning i træet.

3. Holdbarhed: Stål er mindre modtagelig for vejrskader end træ, hvilket kan forlænge levetiden for den samlede struktur.

Dog er der nogle overvejelser, du bør tage:

1. Korrosion: Selvom stål er stærkt, kan det ruste, især hvis det er i kontakt med træ, som kan opsuge vand. Det vil være en god idé at behandle stålet mod rust.

2. Forbindelse mellem stål og træ: Når man kombinerer to forskellige materialer, er det vigtigt at sørge for en stærk forbindelse mellem dem. Bolte kan være effektive, men du skal sørge for, at de er korrekt dimensioneret og placeret for at sikre en god kraftfordeling.

3. Design: Selvom stål kan være stærkt, er det vigtigt at sørge for, at det er designet og installeret korrekt for at sikre, at det kan bære de laster, det bliver udsat for.

4. Estetik: Overvej, hvordan det vil se ud. Selvom dette ikke påvirker strukturens styrke, kan det have en indvirkning på carportens generelle æstetik.

Generelt set, hvis du føler dig sikker i dit design og har kompetencerne til at svejse og installere stålet korrekt, kan denne løsning være en effektiv og økonomisk måde at forstærke din carport på. Dog kan det være en god idé at konsultere med en struktur-ingeniør eller en anden ekspert, før du går videre med projektet, for at sikre, at alt er sikkert og op til standard.

Det her lyder lidt som noget chatgpt har spyttet ud. Hmm.. 🤔

"Det er kun et spørgsmål om at finde en hammer der er stor nok"
Hvis du vælger fladjern-løsningen så duer det ikke at ligge fladjernet fladt nedenunder trækonstruktionen og bolte fast - det vil bare bøje. Selvom du bolter det fast til noget spærtræ - så kan du alligevel ikke bruge trækstyrken i fladjernet da boltene nok bare vil flytte sig i træet - måske bare 1 mm - men det er for meget bevægelse til at det kan holde konstruktionen oppe.
Hvis det er fladjern, så skal den stå på højkant og boltes ind i siden i stedet for.
(Non-ChatGPT :-)
Har fået lidt beklædning taget af, og de to stykker 45 x 195, er bare ikke sådan at få fri, så skal det hele nærmest splittes ad, så løsningen med en HEB drager er skudt til hjørne.
Løsningen bliver nok alligevel en midterstople, vi fjerner så et lille stykke hæk, så bliver der rimelig nemt adgang, til begge "huller".

Da konstruktionen er til den svage side, selv med en midterstolpe, som er forskudt lidt, så den enen åbning bliver lidt bredere.

Tygger jeg stadig væk på at forstærke med fladjern, som så skal stå på højkant, og boltes sammen med træet.
Bliver det den den løsning, grundes jernet med epoxyprimer, og males, det vil være en forholdsvis nem løsning.

Ville 10-12 mm franske skruer kunne bruges til at fiksere fladjernet, det ville unægtelig være nemmere en bolte.

Annonce
Lige en afslutning på det..
Havde ellers besluttet mig for en 180 mm HEB bjælke, men da jeg fik taget hul på det, viste det sig at det var et kæmpe indgreb, som jeg ikke havde lyst til at kaste mig ud i.

Så løsningen blev 12 mm fladjern i 200 mm højde, da jeg alligevel skulle skære det ud af en stålplade, lavede jeg den lidt "bananformet" så den buede 15 mm opad på midten, der blev svejset en laske i hver ende, som går ned og får fat i stolpen.

Fladjernet fik 3 x 2-k epoxygrunder og 2 lag 2-k Polyuretanlak (rester fra et båd projekt) Der kom murpap mellem træ og fladjern.
Får at kunne få beklædt med træ, skruede jeg nogle stykker af galvaniseret vinkeljern på, sammen med bræddeboltene.

Så blev den eksisterende konstruktion presset op, så det passede med fladjernet, som blev skruet sammen med de to stykker spærtræ, med en blanding af 10 mm bræddebolte, 0g 12 mm franske skruer. (i rustfri, det var billigere end varm galv.)

Det skulle et nyt beklædnings bræt til indvendig, så der er farveforskel..

Da det hele så blev "sluppen fri" står det helt lige uden at bue, men begynder det på det kommer der en midterstolpe op.

Det er da en rigtig god løsning du fik lavet. Det ser godt og stærkt ud.

Tror aldrig at du får brug for en midterstolpe - det sikre fladjernet nu :-)

Bliver dog spændende til vinter når der ligger 30 cm sne på taget...
Thomas_Mygind skrev den 19-10-2023 19:38:27

Det er da en rigtig god løsning du fik lavet. Det ser godt og stærkt ud.

Tror aldrig at du får brug for en midterstolpe - det sikre fladjernet nu :-)

Bliver dog spændende til vinter når der ligger 30 cm sne på taget...

Ja nu må vi jo se med sneen, men normalt kommer der ikke til at ligge sne, kun hvis det falder lige ned, i stille vejr.

Tænker også der er lidt fjedervirkning  i fladjernet...

Tillykke med opretningen!
Som det skete med den forrige løsning er du klar over at nedbøjningen sker hen over tid, du har helt sikkert nedsat tempoet for vandringen med din forstærkning, men tror tyngdekraften vinder til sidst ;-)

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

BOFH skrev den 19-10-2023 20:46:41

Tillykke med opretningen!
Som det skete med den forrige løsning er du klar over at nedbøjningen sker hen over tid, du har helt sikkert nedsat tempoet for vandringen med din forstærkning, men tror tyngdekraften vinder til sidst ;-)

/BOFH

Ja det er jeg med på, men kan det begrænse sig til 10-15 mm i nedbøjning er er ok, ellers må en midterstoppe i spil   

Jeg skal lige have tjekket efter med laseren, engang om det stadig er lige, eller om det har sat sig lidt, den har nu siddet der i 3 uger..

Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på epoxymaling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også