Forstærkning af overligger, med fladjern.

På min carport fra 2005, har overliggeren over "portåbningen" sat sig så har den efterhånden en nedbøjning på 25 mm midtpå.
Efter råd fra en tømre, blev der brugt 2 stk 45 x 195 mm spærtræ, som er skruet sammen, desuden er der oppe i gitterspærene indskudt yderligere 1 stk 45 x 195 mm spærtræ. (helt sikkert underdimensioneret)

Den fri "portåbning" åbning mellem understøtningerne er 5,6 meter, understøtningerne for gitterspærene er der 5,7 meter imellem, det er let tag Decra, og gitterspær med 25 gr hældning.

Det vil jeg have rettet op på..
Så kom jeg til at tænke på jeg har noget 12 mm jernplade i 2 meters længde.
Der kunne jeg skære 3 strimler på 250 mm, og svejse dem sammen (ikke noget problem rent styrkemæssigt med at svejse dem sammen, når de bliver skærpet op og fuldsvejst.)
Så kunne jeg bolte den sammen med de to stykker spærtræ, lyder det helt hen i vejret, tænker bare at sådan et stykke fikseret 12 mm x 250 mm fladjern på højkant har en ok bæreevne.

Har prøvet med en donkraft, og en stolpe, jeg kan nemt presse overliggeren op på plads.

Lyder det som en helt tåbelig løsning.

Alternativet er en limtræsoverligger som erstatning for de 2 x spærtræ, det er   nok ca en 6000 kr løsning, samt en masse arbejde. og fladjernsløsningen er stort set gratis.



Der kommer ikke en midterstolpe op   

Vi prøver igen, i morgen --
På min carport fra 2005, har overliggeren over... Vis hele indlægget
30 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Thomas_Mygind skrev den 12-09-2023 22:13:24

Kan du få plads til endnu mere spærtræ ?

Feks. 600 x 25 x 4.5.

Måske du kan skære lidt til omkring hvor den netop ikke passer og så derefter vippe den op på højkant. Derefter bruge donkraften og skrue det hele sammen. Fordelen ved 25 cm vs. 20 er ca. den halve nedbøjning.
Måske du endda kan overløfte med 2-3 cm (5-6 cm i alt løft med donkraften før sammenskruning) - og så skrue den nye bjælke sammen med de eksisterende bjælker ?

 Det var da et rigtigt spændende forslag, og god ide at overløfte, og jeg har plads til 250 mm.


Vi prøver igen, i morgen --
Du får mest ud af at lave en form for I eller H bjælke.
Hvorimod f.eks. T-profil giver langt mindre Inertimoment.

Hvis du tager udgangspunkt i en max nedbøjning på 1 cm medfører det et Inertimoment på 4281 cm4 for stål.
Profil HEB 200 har 5696 cm4, og medfører en nedbøjning på 0,75 cm, ved max belastning.

Hvis det var rent træ vil det medfører et Inertimoment på 85.652 cm4 for 1cm nedbøjning ved max belastning.
Det skyldtes at stål har et Elasticitetsmodul der er 20 gange højere end træ (T400)

F.eks. 2x45x195mm spærtræ  har et Inertimoment på 5561 cm4
F.eks. 250x250 mm træbjælke har et Inertimoment på 32.552 cm4 langt fra de f.eks. 85.652 cm4

Prøv at lave en skitse med mulig plads omkring dine 2stk 45x195 spærtræ, så kan jeg lave et forslag til en form for selvgjort H-bjælke.


LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
je_ns skrev den 12-09-2023 22:24:07


 Det var da et rigtigt spændende forslag, og god ide at overløfte, og jeg har plads til 250 mm. 


Ingen tvivl om at når det allerede har stået så længe som det har vil det nok ikke brase sammen lige med det samme ;-)
Men selvom man overløfter vil det jo så kun øge det nedadgående pres på den nye bjælke man tilfører - de eksisterende er jo allerede bøjet ned og vil arbejde for at komme ned i deres "naturlige leje" igen. Hvis det man tilfører af styrke (eller forstærker med) ikke er stærkt nok er det eneste man ændrer på hastigheden for hvor hurtigt det vil bøje ned igen.

Hvis man skulle gøre noget ifm forspænding skulle man skille de to eksisterende ad og vende dem så bøjningen kommer opad - men det vil stadig ad åre begynde at bøje ned igen når lasten er højere end det de kan bære.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

GSH skrev den 13-09-2023 09:59:40

Du får mest ud af at lave en form for I eller H bjælke.
Hvorimod f.eks. T-profil giver langt mindre Inertimoment.

Hvis du tager udgangspunkt i en max nedbøjning på 1 cm medfører det et Inertimoment på 4281 cm4 for stål.
Profil HEB 200 har 5696 cm4, og medfører en nedbøjning på 0,75 cm, ved max belastning.

Prøv at lave en skitse med mulig plads omkring dine 2stk 45x195 spærtræ, så kan jeg lave et forslag til en form for selvgjort H-bjælke.


Hvis jeg i stedet for lagde 2 stk 245 x 45 spærtræ op, sammen med, de to eksisterende 2 stk 195 x 45 spærtræ (samt det 195 x 45 der er indskudt i spærene) vil jeg så nærme mig noget fornuftigt?
Kunne også gå op i 2 stk 295 x 45 spærtræ, men vil helst undgå dette.

En selvgjort i bjælke ville kunne få målene højde 250 mm bredde 100 mm godstykkelse 10 mm

Vi prøver igen, i morgen --
Jeg tror stadig ikke det er nok.
Hvis man plotter de tal du har leveret indtil videre i Lillehedens online beregner til facadebjælker i limtræ ser det sådan her ud (ret mig endelig hvis jeg har plottet forkerte data?):

For at få ca samme styrke med spærtræ ville man skulle bruge 4 stk 45x300mm som man skruer og limer til hinanden.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Ud fra din oplysning vedr. plads, glem alt om træ.

Ved egen 10 mm H bjælke får du et Enertimoment på 3895 cm4
Ved egen 12 mm H bjælke får du et Inertimoment på 4558 cm 4 og en nedbøjning mellem 0,75 og 1 cm, ved max belastning.

Ved 2 stk 45x195 og 2 stk 45x245 medfører et Inertimoment på 17.201 cm4, som forslår langt i H.

Bemærk lige at Spærtræ og Limtræ ikke nødvendigvis har samme Elasticitetsmodul.

GSH skrev den 13-09-2023 11:49:12

Ud fra din oplysning vedr. plads, glem alt om træ.

Ved egen 10 mm H bjælke får du et Enertimoment på 3895 cm4
Ved egen 12 mm H bjælke får du et Inertimoment på 4558 cm 4 og en nedbøjning mellem 0,75 og 1 cm, ved max belastning.

Ved 2 stk 45x195 og 2 stk 45x245 medfører et Inertimoment på 17.201 cm4, som forslår langt i H.

Bemærk lige at Spærtræ og Limtræ ikke nødvendigvis har samme Elasticitetsmodul.

Det vil så sige at H bjælken i 12 mm gods, er en ok løsning?

Nu skrev jeg jo godt nok at en midterstolpe ikke var en mulighed, men måske den alligevel skal genovervejes, det bliver mere omfattende en jeg lige havde tænk mig.  


Og mange tak for din tid, at du har regnet på det..

Vi prøver igen, i morgen --
Kan muligvis få en HEB 180, til en meget overkommelig pris, ville den være tilstrækkelig ?

Eller hvad ville den mindste HEB bjælke kunne være?

Vi prøver igen, i morgen --
Styrke og stivhed er 2 vidt forskellige begreber og beregningsmåder.

I dit tilfælde, et skud fra hoften, vil dit spærtræ, ved max beregnet belastning, først knække ved en nedbøjning på måske ca 5-10 cm.

Hvad er dit krav til nedbøjningen?

Egen fremstillet H bjælke i 10 mm har et I på 3895 cm4
En HEB 180 har et I på 3831 cm4

Du kunne lægge/svejse 10 mm fladjern under og over på HEB 180, det giver et I på 7083 cm4 og en nedbøjning, ved max belastning på ca 6 mm, rimeligt stiv.  hvor du kan sove roligt om natten  

HEB 180 med et I på 3831cm4 giver en nedbøjning, ved max belastning, på ca 11 mm
GSH skrev den 14-09-2023 18:17:57

Styrke og stivhed er 2 vidt forskellige begreber og beregningsmåder.

I dit tilfælde, et skud fra hoften, vil dit spærtræ, ved max beregnet belastning, først knække ved en nedbøjning på måske ca 5-10 cm.

Hvad er dit krav til nedbøjningen?

Egen fremstillet H bjælke i 10 mm har et I på 3895 cm4
En HEB 180 har et I på 3831 cm4

Du kunne lægge/svejse 10 mm fladjern under og over på HEB 180, det giver et I på 7083 cm4 og en nedbøjning, ved max belastning på ca 6 mm, rimeligt stiv.  hvor du kan sove roligt om natten  

HEB 180 med et I på 3831cm4 giver en nedbøjning, ved max belastning, på ca 11 mm

 Takker mange gange for endnu et seriøst stykke regnearbejde..  

Jeg kan snildt leve med en nedbøjning på 11 mm   
(kan også godt sove nu, med de 2,5 cm, men det ser ikke kønt ud)




Vi prøver igen, i morgen --
Der er yderligere 10 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også