Branddør ved sammenlægning af lejligheder

Hej LDS
Jeg er ny her, men kommer sandsynligvis til at være meget aktiv, da vi står overfor en sammenlægning af to andelsboliger.
Min kone og jeg har købt nabolejligheden i en anden opgang. De to stuer ligger op mod hinanden, og vi ønsker at lave en fransk dør mellem stuerne. 
I forbindelse med sammenlægningen skal der laves en byggeansøgning til Københavns Kommune, og i den forbindelse skal det indplaceres i en brandklasse af en certificeret brandrådgiver. Jeg har talt med et par stykker, som fortæller, at nogle nye regler (3-4 år gamle?) kræver, at de to opgange skal være opdelt af en branddør. 
Væggen mellem lejlighederne af lavet brædder, siv og hønsenet, så jeg synes ikke det giver så meget mening, at der opsættes en branddør.
Vi bor i øvrigt på fjerde etage (øverst), og samme sammenlægning er foretaget på tre andre etageri samme opgang - dog hvor hele væggen mellem stuerne er fjernet. Disse sammenlægninger er lavet før "de nye regler", jeg kan ikke se, hvordan vi sikre mod spredning af brand ved at opsætte en branddør i vores lejlighed, når resten af bygningen rigtig lever op til de nye krav.

Kan det virkelig passe, at vi skal have en branddør i vores lejlighed? Kan man evt. søge dispensation mod det jf. de andre forhold i opgangen/foreningen?

Mvh
Structure


33 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja, en branddør stopper branden i hhv 30 eller 60 minutter. En pudset trævæg gør givetvis det samme. Hvis man er det mindste i tvivl om vigtigheden af brandceller, skal man huske branden i Vanløse. Så galt kan det gå.

Det er småpenge i det store billede  
Siger alle brandrådgiverne, at du skal have en branddør imellem dine stuer? I så fald overruler de jo nærmest alle vores forslag. Brand er sindssygt kringlet.

Når du har en etagebolig, kategoriseres den normalt som en anvendelsekategori 4 og derfor skal man sikre brand og røgspredning mellem brandceller. Når du nu vælger at lægge dem sammen, fordi du ejer begge, vil min påstand være, at det bliver én boligenhed og derfor bør der ikke være nogen klassificering af væggen imellem dem, medmindre man anser lejlighedskellet for en brandsektion, fordi lejlighederne ligger i hver sin blok med adgang fra to forskellige opgange - I det tilfælde vil branden kunne sprede sig fra opgang 1 via din sammenbygget lejlighed til opgang 2. Dørene fra lejlighederne til opgangene skal også være brandklassificeret. Hvis de er EI30 eller EI60, kan det hjælpe på, at der ikke sker smitte fra den ene opgang til den anden.


Vi skal ikke hjemad, vi skal fremad

CHRISVES skrev den 17-08-2023 07:35:39

Siger alle brandrådgiverne, at du skal have en branddør imellem dine stuer? I så fald overruler de jo nærmest alle vores forslag. Brand er sindssygt kringlet.


 han skriver til opgangene, så opgangene forbliver individuelle brandceller. Han skal naturligvis ikke opdele sin egen lejlighed med branddøre. 

En bd30 dør og karm koster 5-10.000kr. Nyere lejligheder har oftest branddøre i forvejen mod opgang. Det er imo et ekstremt fornuftigt krav. og ikke et, der æstetisk er problematisk. Samme effekt kunne givetvis opnås ved at tilmure opgangsdøren i den ene lejlighed, men så kan der være issues med flugtveje 
HrT skrev den 17-08-2023 07:50:32

CHRISVES skrev den 17-08-2023 07:35:39

Siger alle brandrådgiverne, at du skal have en branddør imellem dine stuer? I så fald overruler de jo nærmest alle vores forslag. Brand er sindssygt kringlet.


 han skriver til opgangene, så opgangene forbliver individuelle brandceller. Han skal naturligvis ikke opdele sin egen lejlighed med branddøre. 

En bd30 dør og karm koster 5-10.000kr. Nyere lejligheder har oftest branddøre i forvejen mod opgang. Det er imo et ekstremt fornuftigt krav. og ikke et, der æstetisk er problematisk. Samme effekt kunne givetvis opnås ved at tilmure opgangsdøren i den ene lejlighed, men så kan der være issues med flugtveje 

 Ah, læste det som døren mellem stuerne.
Jeg anfægter ikke vigtigheden af branddøre - den kender jeg skam godt :-). Men hvis der tilfældigvis er en brandsektion i det lejlighedsskel han ønsker en dør i, er det jo ikke nok med en brandcelle dør mellem de to opgange.


Vi skal ikke hjemad, vi skal fremad

Tak fo input, begge to.

Det er ikke pga. pengebesparelsen, og vi ønsker slet ikke at gå på kompromis med brandsikkerheden. Det kan være jeg tager fejl, men min forståelse er faktisk, at der skal være en branddør mellem stuerne, hvilket er ganske upraktisk.

Eller rettere - at der på et eller andet sted mellem de to opgangsdøre skal være en branddør - fx mellem stuerne, men den kunne også placeres fra gang til stue.

Det er fordi vi sammenlægger to lejligheder ryg-mod-ryg (dvs. vi får to opgange), at jeg talte om flere opgange. Beklager misforståelsen.
Annonce
Structure9564 skrev den 17-08-2023 14:37:12

Tak fo input, begge to.

Det er ikke pga. pengebesparelsen, og vi ønsker slet ikke at gå på kompromis med brandsikkerheden. Det kan være jeg tager fejl, men min forståelse er faktisk, at der skal være en branddør mellem stuerne, hvilket er ganske upraktisk.

Eller rettere - at der på et eller andet sted mellem de to opgangsdøre skal være en branddør - fx mellem stuerne, men den kunne også placeres fra gang til stue.

Det er fordi vi sammenlægger to lejligheder ryg-mod-ryg (dvs. vi får to opgange), at jeg talte om flere opgange. Beklager misforståelsen.

Der skal ikke nødvendigvis være en branddør mellem stuerne - der skal bare være en branddør mellem opgangene - om det så er døren ud til opgang 1, 2 eller døren mellem lejligheden er ligegyldigt. Spørgsmålet er blot om de døre, der sidder mellem lejlighed og opgange er klassificeret nok, altså som en EI602, EI30 eller at det bare er en alm dør fordi man ikke vidste bedre dengang.

Brandsektionen rykkes, når du laver det til en boligenhed - er min påstand.



Vi skal ikke hjemad, vi skal fremad

CHRISVES skrev den 18-08-2023 06:22:25

Structure9564 skrev den 17-08-2023 14:37:12

Tak fo input, begge to.

Det er ikke pga. pengebesparelsen, og vi ønsker slet ikke at gå på kompromis med brandsikkerheden. Det kan være jeg tager fejl, men min forståelse er faktisk, at der skal være en branddør mellem stuerne, hvilket er ganske upraktisk.

Eller rettere - at der på et eller andet sted mellem de to opgangsdøre skal være en branddør - fx mellem stuerne, men den kunne også placeres fra gang til stue.

Det er fordi vi sammenlægger to lejligheder ryg-mod-ryg (dvs. vi får to opgange), at jeg talte om flere opgange. Beklager misforståelsen.

Der skal ikke nødvendigvis være en branddør mellem stuerne - der skal bare være en branddør mellem opgangene - om det så er døren ud til opgang 1, 2 eller døren mellem lejligheden er ligegyldigt. Spørgsmålet er blot om de døre, der sidder mellem lejlighed og opgange er klassificeret nok, altså som en EI602, EI30 eller at det bare er en alm dør fordi man ikke vidste bedre dengang.

Brandsektionen rykkes, når du laver det til en boligenhed - er min påstand.


 Tusinde tak, CHRISVES!

Jeg må prøve at tage forbi kommunen og tale med dem igen.
Det var nogle gode forslag, han kom med. Håber det lykkes 
Hej,

Jeg står faktisk i nøjagtig sammen situation. Vi har købt nabolejligheden, som ligger i opgangen ved siden af. Min forståelse af udfordringen er at når man lægger to lejligheder som er ryg-mod-ryg sammen ryger man automatisk op i en brandklasse 3/4 medmindre man installerer en branddør, så kan man nøjes med en brandklasse 2. Dette gør hele brandrapportsprocessen nemmere og betydeligt billigere, da der er langt flere brandingeniører uddannet til klasse 2 arbejde end klasse 3/4. Jeg talte i dag med en brandrådgiver i klasse 2, som skulle have 30.000 kr for rapporten. Han estimerer at en brandrådgiver i klasse 3/4 tager et sted mellem 70-100k for det.


Spændende tråd - jeg står også i præcis samme situation!

@Kjelos, betyder det at hvis hoveddørerne i mine lejligheder allerede er branddøre, så kan jeg nøes med en brandklasse 2 vurdering? 

@Structure9564, hører meget gerne hvad du finder ud af ifbm. snak med kommunen. 
Der er yderligere 23 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis