Branddør ved sammenlægning af lejligheder

Hej LDS
Jeg er ny her, men kommer sandsynligvis til at være meget aktiv, da vi står overfor en sammenlægning af to andelsboliger.
Min kone og jeg har købt nabolejligheden i en anden opgang. De to stuer ligger op mod hinanden, og vi ønsker at lave en fransk dør mellem stuerne. 
I forbindelse med sammenlægningen skal der laves en byggeansøgning til Københavns Kommune, og i den forbindelse skal det indplaceres i en brandklasse af en certificeret brandrådgiver. Jeg har talt med et par stykker, som fortæller, at nogle nye regler (3-4 år gamle?) kræver, at de to opgange skal være opdelt af en branddør. 
Væggen mellem lejlighederne af lavet brædder, siv og hønsenet, så jeg synes ikke det giver så meget mening, at der opsættes en branddør.
Vi bor i øvrigt på fjerde etage (øverst), og samme sammenlægning er foretaget på tre andre etageri samme opgang - dog hvor hele væggen mellem stuerne er fjernet. Disse sammenlægninger er lavet før "de nye regler", jeg kan ikke se, hvordan vi sikre mod spredning af brand ved at opsætte en branddør i vores lejlighed, når resten af bygningen rigtig lever op til de nye krav.

Kan det virkelig passe, at vi skal have en branddør i vores lejlighed? Kan man evt. søge dispensation mod det jf. de andre forhold i opgangen/foreningen?

Mvh
Structure


Hej LDS Jeg er ny her, men kommer sandsynligvis... Vis hele indlægget
33 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
andreasfrost skrev den 07-09-2023 22:52:59

Spændende tråd - jeg står også i præcis samme situation!

@Kjelos, betyder det at hvis hoveddørerne i mine lejligheder allerede er branddøre, så kan jeg nøes med en brandklasse 2 vurdering?

@Structure9564, hører meget gerne hvad du finder ud af ifbm. snak med kommunen. 

 

Ja, men døren skal have modstandsevne EI602 og ikke blot EI30. Begge er branddøre, men den skal være korrekt.
EI60 betyder at den kan isolere for varmen op til 140°C og forhindre spredning af gasser og dampe i 60 minutter.
Der findes også REI60, men det er for bygningsdele, som fx en bærende indervæg.

Forklaring til brandmodstandsevne

Vi skal ikke hjemad, vi skal fremad

Desværre nej. Dem jeg kender laver for erhverv, og når man spørger dem, har de først tid næste år. Der er meget rift om dem.

Vi skal ikke hjemad, vi skal fremad

Jeg har været i snak med 2 forskellige rådgivere i dag, som beskriver at:
a) der skal være branddør der hvor man åbner op mellem lejlighederne. Det er ikke nok med branddør i begge yderdøre
b) det er ofte at folk ikke er tilfredse med en løsning med branddør, da det begrænser planløsningen meget
c) hvis du skal undgå branddør skal du op i brandklasse 3, hvor der er 15 rådgivere i Danmark der alle har enormt travlt, laver store byggerier og ofte ikke privat - derfor er de dyre, har ikke tid og kan nærmest sætte sin egen pris. 
d) Københavns kommune er meget strikse hvad angår de nye brandregler

Som jeg hører det, så er det nærmest umuligt at lægge sammen ryg-mod-ryg medmindre man går meget på kompromis med planløsningen, eller ligger rigtig mange penge (+200k bare for selve sammenlægningen uden renovering af noget andet)

Kan det virkelig passe? Det virker helt vanvittigt

Jeg synes også det virker vandvittigt og egentlig også ulogisk. Ved du hvilke ændringer man laver hvis man kommer op i en BK3 og ikke har branddøren i. Man må vel gøre noget andet for at sikre bygningen.
Annonce
Der var en der beskrev det som "Brandklasse 3/4 certificerede rådgivere kan fortolke bygningsreglementet lidt mere" - hvad end det så betyder. 

Praktisk ville jeg gætte på at de måske er bedre kvalificerede til at kigge på faktiske forhold ("Er det ok at lave hul i den her pap tynde væg hvis overboen alligevel også har gjort det?") - men det er blot et ukvalificeret gæt fra min side
Skal vi aftale lige at opdatere hinanden hvis man finder en god løsning på problemet som ikke koster det samme som et nyt køkken? :) 
Hej folkens, jeg står sjovt nok også i samme sitation med sammenlægning to lejligheder ryg-mod-ryg på øverste (3. etage). :) 

Er der nogen af jer, der er kommet videre og kan dele lidt erfaring? 
Overordnet har jeg endnu ikke fundet en god vej fremad. Jeg har dog: 

  1. Været i snak med en masse forskellige brandrådgivere, hvoraf langt størstedelen melder sig helt uinteresseret så pga. det er i Københavns Kommune. 
    1. Nogle få vil godt tage sagen, men foreslår primært branddørsløsningen
    2. Andre beskriver at der er forskellige ting i gang der måske kan gøre vores sager bedre i fremtiden (Igangværende klager, regelændringer, retssager o. lign.) I alle tifælde ventes der på hvad udfaldet bliver, og jeg har ikke kunne finde ud af hvornår dette afgøres. Så selvom det kunne love godt for fremtiden, så kan det potentielt også være en lang ventetid for noget der måske ikke giver 'gevinst'. 
  2. Været i snak med kommunen og fået udleveret byggesager i KK hvor der er blevet godkendt ryg mod ryg sammenlægninger. 
    1. Langt de fleste af disse er godkendt med branddør
    2. Én enkelt er godkendt med fjernelse af væg. Dette synes at være fordi der er betondæk imellem etager, som gør brandsektionen en del mindre. 
Summa summarum, så er "branddørsløsningen" det eneste der har en ok chance for at komme igennem. Denne løsning kan være god nok for mange, især hvis man kan vælte vægge i de individuelle lejligheder og på den måde for større rum. Det kan jeg desværre ikke, og derfor er løsningen rimelig uattraktiv for mig, desværre. 

Hører også meget gerne hvis andre har nogle indsigter der er værd at dele :-) 
Der er yderligere 13 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis