Branddør ved sammenlægning af lejligheder

Hej LDS
Jeg er ny her, men kommer sandsynligvis til at være meget aktiv, da vi står overfor en sammenlægning af to andelsboliger.
Min kone og jeg har købt nabolejligheden i en anden opgang. De to stuer ligger op mod hinanden, og vi ønsker at lave en fransk dør mellem stuerne. 
I forbindelse med sammenlægningen skal der laves en byggeansøgning til Københavns Kommune, og i den forbindelse skal det indplaceres i en brandklasse af en certificeret brandrådgiver. Jeg har talt med et par stykker, som fortæller, at nogle nye regler (3-4 år gamle?) kræver, at de to opgange skal være opdelt af en branddør. 
Væggen mellem lejlighederne af lavet brædder, siv og hønsenet, så jeg synes ikke det giver så meget mening, at der opsættes en branddør.
Vi bor i øvrigt på fjerde etage (øverst), og samme sammenlægning er foretaget på tre andre etageri samme opgang - dog hvor hele væggen mellem stuerne er fjernet. Disse sammenlægninger er lavet før "de nye regler", jeg kan ikke se, hvordan vi sikre mod spredning af brand ved at opsætte en branddør i vores lejlighed, når resten af bygningen rigtig lever op til de nye krav.

Kan det virkelig passe, at vi skal have en branddør i vores lejlighed? Kan man evt. søge dispensation mod det jf. de andre forhold i opgangen/foreningen?

Mvh
Structure


Hej LDS Jeg er ny her, men kommer sandsynligvis... Vis hele indlægget
33 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hej, 

Vi er heller ikke kommet synderligt langt. Men status er at vi har opgivet drømmen om at have en åbning uden en dør, da det virker som en meget usikker vej at gå. Det lykkes os at modtage ét tilbud på 100.000 kr fra en BK3 rådgiver som gerne ville tage opgaven. De nævnte at de regnede med at loftet i hele den ene lejlighed nok skulle bransikres og det kunne være at der var flere bransmæssige forbedringer der skulle laves, men det ville de først kunne svare på hvis vi tog imod tilbuddet. Så det virker dyrt og for usikkert, til at vi tør kaste os ud i den løsning.

Vi er derfor kommet frem til at vi skal have en løsning med en branddør evt. en brandskydedør. Jeg har set på nogle døre fra Vahle som laver fyldningsdøre der er branddøre. Det ser ud til at man nok kan finde en relativ pæn løsning.

@andreasfrost, vil du have mulighed for at videresende de byggesager du har modtaget fra KK på området? Det kunne være super rart at se på.
Tak for svaret @andreasfrost og @Kjelos.

Jeg har fået fat i en rådgiver, der påstår, at man godt kan lægge lejligheder sammen på tværs ad opgange uden, at man skal have branddør eller sprinkler. En brandklasse 3 godkendelse burde gøre det (den er selvfølgelig dyr).

Har i hørt noget lignende?
@kjelos, helt enig, med nuværende situation så virker det alt for risikabelt at gå “all in” på den “rigtige løsning”. Jeg har også kigget på Vahle dobbeltdøre, som også er hundedyre.
- Har du fundet nogle brandskydedøre der er nogenlunde pæne/til at betale?
- Kan sagtens dele sagerne - har du en mail jeg kan bruge?

@lauslejlighed, ja, en brandklasse 3 klassificering er ret sikkert det du skal op i hvis du laver river væg ned. Teoretisk set burde det være helt lovligt og brandsikkert at sammenlægge lejligheder sådan (ifølge flere BK3/4 rådgivere). Desværre ser Københavns Kommune lidt anderledes på sagen og derfor kan det vidst ikke lade sig gøre at få godkendt i praksis (og dette er humlen i hele problemer: brandrådgivere synes noget, og kommunen som den endelige godkender synes noget andet.)

 Brandrådgiveren kan være dyr i sig selv, 
Arh, ja okay. Det kan jeg godt se. Har du hørt om nogen, der har fået lavet en brandklasse 3 godkendelse og fået en afvisning fra kommunen?
Hej

Jeg har snakket med en, der laver vurderingsrapporter af andelsboliger ved salg. Han fortalte, at både konstruktions beregninger og brand dokumentation kan tilskrives forbedringer, hvis de direkte vedrører nedrivning af væg ellers opsættelse af dør. 
Hejsa

Er der nogen, der er kommet videre? 

@andreasfrost kan du også sende de der byggesager til mig? Min mail er [email protected]. Tak. :) 
lauslejlighed skrev den 16-11-2023 15:29:21

Hejsa

Er der nogen, der er kommet videre? 

@andreasfrost kan du også sende de der byggesager til mig? Min mail er [email protected]. Tak. :) 

 Da vores to lejligheder ligger på hver sin matrikel, skal vi først have slået matriklerne sammen inden vi kan komme videre med sammenlægningen af lejlighederne. Men vi har bestluttet at gå med en BK2 løsning hvor vi vil se om vi kan få en brandskydedør i. Der er nogen brandrådgivere som mener at det sagtens kan lade sig gøre med en BK3, men vi var på Njalsgade, hvor vi fornemmede at de var mere for en branddørsløsning. De kunne selvfølgelig ikke sige noget konkret, men det var vores mavefornemmelse. Vi tør derfor ikke at satse og går med en BK2 løsning.

Jeg skriver blot her for også at følge med.
Jeg står i præcis samme situation og har fået at vide fra Københavns kommune, at de ikke vil acceptere muråbning i bk2, da brandsektionsstørrelsen overstiger 600m2.
 Svaret er kommet her for 2 dage siden 9 januar 2024.

Er der andre der har prøvet det? Eller har erfaring med det? Hvad har jeres løsninger evt været? En branddør? Og hvis ja hvilke kvalifikationer skal den så have? :)

De skriver således:
Den certificerede brandrådgiver oplyser i sin branddokumentation, at brandsikkerheden projekteres i overensstemmelse med BR18 præ- accepterede løsninger, hvorfor bygningen indplaceres til Brandklasse 2 (BK2).
Vi er ikke enige i dette.
Vi vurderer at brandsektionsstørrelsen overstiger 600 m2, og at det for ombygningen er en relevant fravigelse fra de præ-accepterede løsninger beskrevet i vejlednings-bilaget, bilag 2 - Præ-accepterede løsninger – Etageboligbyggeri – afsnit 4.2.6.1 om brandsektioner.
Vær opmærksom på at såfremt brandsektionen bliver større end de 600 m2, kan projektet ikke rummes i en brandklasse 2 (BK2), idet der er tale om en præskriptiv størrelse, der ikke kan fraviges fra.
Fredlejlighed skrev den 11-01-2024 10:01:05

Jeg skriver blot her for også at følge med.
Jeg står i præcis samme situation og har fået at vide fra Københavns kommune, at de ikke vil acceptere muråbning i bk2, da brandsektionsstørrelsen overstiger 600m2.
 Svaret er kommet her for 2 dage siden 9 januar 2024.

Er der andre der har prøvet det? Eller har erfaring med det? Hvad har jeres løsninger evt været? En branddør? Og hvis ja hvilke kvalifikationer skal den så have? :)

De skriver således:
Den certificerede brandrådgiver oplyser i sin branddokumentation, at brandsikkerheden projekteres i overensstemmelse med BR18 præ- accepterede løsninger, hvorfor bygningen indplaceres til Brandklasse 2 (BK2).
Vi er ikke enige i dette.
Vi vurderer at brandsektionsstørrelsen overstiger 600 m2, og at det for ombygningen er en relevant fravigelse fra de præ-accepterede løsninger beskrevet i vejlednings-bilaget, bilag 2 - Præ-accepterede løsninger – Etageboligbyggeri – afsnit 4.2.6.1 om brandsektioner.
Vær opmærksom på at såfremt brandsektionen bliver større end de 600 m2, kan projektet ikke rummes i en brandklasse 2 (BK2), idet der er tale om en præskriptiv størrelse, der ikke kan fraviges fra.

Hej @Fredlejlighed,

Det er surt at I har fået afslag på jeres ansøgning. Hvilken løsning havde I gået med? Jeg læser din besked som at I havde planlagt ikke at installere en branddør i mellem lejlighederne. Er det korrekt forstået?

 

Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis