Branddør ved sammenlægning af lejligheder

Hej LDS
Jeg er ny her, men kommer sandsynligvis til at være meget aktiv, da vi står overfor en sammenlægning af to andelsboliger.
Min kone og jeg har købt nabolejligheden i en anden opgang. De to stuer ligger op mod hinanden, og vi ønsker at lave en fransk dør mellem stuerne. 
I forbindelse med sammenlægningen skal der laves en byggeansøgning til Københavns Kommune, og i den forbindelse skal det indplaceres i en brandklasse af en certificeret brandrådgiver. Jeg har talt med et par stykker, som fortæller, at nogle nye regler (3-4 år gamle?) kræver, at de to opgange skal være opdelt af en branddør. 
Væggen mellem lejlighederne af lavet brædder, siv og hønsenet, så jeg synes ikke det giver så meget mening, at der opsættes en branddør.
Vi bor i øvrigt på fjerde etage (øverst), og samme sammenlægning er foretaget på tre andre etageri samme opgang - dog hvor hele væggen mellem stuerne er fjernet. Disse sammenlægninger er lavet før "de nye regler", jeg kan ikke se, hvordan vi sikre mod spredning af brand ved at opsætte en branddør i vores lejlighed, når resten af bygningen rigtig lever op til de nye krav.

Kan det virkelig passe, at vi skal have en branddør i vores lejlighed? Kan man evt. søge dispensation mod det jf. de andre forhold i opgangen/foreningen?

Mvh
Structure


Hej LDS Jeg er ny her, men kommer sandsynligvis... Vis hele indlægget
33 svar
 Følg tråden
Der er 30 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Kjelos skrev den 29-01-2024 20:47:01

Fredlejlighed skrev den 11-01-2024 10:01:05

Jeg skriver blot her for også at følge med.
Jeg står i præcis samme situation og har fået at vide fra Københavns kommune, at de ikke vil acceptere muråbning i bk2, da brandsektionsstørrelsen overstiger 600m2.
 Svaret er kommet her for 2 dage siden 9 januar 2024.

Er der andre der har prøvet det? Eller har erfaring med det? Hvad har jeres løsninger evt været? En branddør? Og hvis ja hvilke kvalifikationer skal den så have? :)

De skriver således:
Den certificerede brandrådgiver oplyser i sin branddokumentation, at brandsikkerheden projekteres i overensstemmelse med BR18 præ- accepterede løsninger, hvorfor bygningen indplaceres til Brandklasse 2 (BK2).
Vi er ikke enige i dette.
Vi vurderer at brandsektionsstørrelsen overstiger 600 m2, og at det for ombygningen er en relevant fravigelse fra de præ-accepterede løsninger beskrevet i vejlednings-bilaget, bilag 2 - Præ-accepterede løsninger – Etageboligbyggeri – afsnit 4.2.6.1 om brandsektioner.
Vær opmærksom på at såfremt brandsektionen bliver større end de 600 m2, kan projektet ikke rummes i en brandklasse 2 (BK2), idet der er tale om en præskriptiv størrelse, der ikke kan fraviges fra.

Hej @Fredlejlighed,

Det er surt at I har fået afslag på jeres ansøgning. Hvilken løsning havde I gået med? Jeg læser din besked som at I havde planlagt ikke at installere en branddør i mellem lejlighederne. Er det korrekt forstået?

 

 Hej Kjelos,

Det er det bestemt. Jeg havde forsøgt at ansøge kommunen om et muråbning mellem de lejligheder. Åbningen ville ligge i væggen der adskilte to opgange. Min certificerede brandrådgiver lagde det i brandklasse 2 uden at der skulle branddør i, da projektet blev baseret på at den sammenlagte lejlighed ville udgøre en ny egen brandsektion. Jeg ville klassisk have sat en fransk dør i.
Men kommunen virker ikke til at ville godkende sammenlægning af ryg-mod-ryg lejligheder (altså i to forskellige opgange) uden at der er en branddør i mellem lejlighederne, fordi brandsektion så overstiger 600m2, og derfor ikke kan ligge i brandklasse 2. Men nok skal op i brandklasse 3, og det fortalte kommunen så ville bringe nye problemer, så det skulle nok i brandklasse 4. Og det koster umiddelbart 150.000 kr.
Så jeg ender nok med en branddør mellem lejlighederne.


Er der nogen, der kender et firma/brand, der laver flotte branddøre? Gerne franske døre. Jeg har kun set Vahle.
@andreasfrost

Jeg står i samme situation. Det ville være en stor hjælp hvis du kunne sende Byggesagerne til mig også? Min mail er [email protected] På hånd tak! 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis