Trægulv er ødelagt - kan man reparere eller skal det hele skiftes? Hvad ville i gøre?

Hej, jeg har brug for gode gulv-råd. Sagen er at jeg har fundet et rækkehus jeg godt kunne tænke mig at flytte i, men skal så sælge min nuværende ejerbolig/lejlighed (krav fra banken) som desværre har fået det viste hul i gulvet i et soveværelse, se billeder herunder... Gulvet er i ok stand alle andre steder, så vildt irriterende at det hul desværre er kommet, efter jeg tabte en vægtskive på 20 kg. Men potentielle købere vil jo ikke bryde sig om det! Kan jeg få en håndværker til at skifte noget af gulvet og leve med at der nok kommer en farve-forskel og så sætte til salg eller hvad er bedst og hvad ville i gøre? 

I beskrivelsen af gulve til boligen står der: "Gulve udføres af ask-lamelparket lagt på trinlydsdæmpende tripolitundergulv". For ca 1 år siden fik jeg dette at vide af en gulv-lakerer: "Det er i hele værelset gulvet skal skiftes. Det er en 2 eller 3 stavs ask lamelparket som kommer i lange brædder. De ligger på strøer og kan ikke limes til undergulvet så en reparation er udelukket, med mindre du kan leve med synlige skruer" - men hele værelset går ud i samme gulv for hele lejligheden og så er det jo nok bedst med en "lokal reparation", selvom det giver en farve-forskel... Gulvet er også lakeret så det skal måske laves oveni bagefter og så kommer der sikkert en farveforskel, men mon ikke det er prisen jeg må betale for at få det fixet før jeg sætter til salg?

Er det en tømrer eller gulvmand man får til det og har i evt et pris-estimat og gode råd på hvad sådan noget bør/kan koste, så jeg kan sætte boligen til salg og er forberedt, når jeg taler med potentielle håndværkere og får tilbud på opgaven?

Her er min signatur...
Hej, jeg har brug for gode gulv-råd. Sagen er at... Vis hele indlægget
41 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Nej det er denne her plastic træ jeg mener LINK
Hvis du vælger den metode, så få et stykke plast under skaden, så udfyldningen ikke klæber til underlaget, det skal kun bevæge sig sammen med "parket" gulvet.

Hvis du kan få fat på noget tørt, lyst meget fint savsmuld,(eller slibestøv) kam du blande det op med epoxy, det vil give en stærk masse.
Alle brudflader skal pensles med epoxy uden savsmuld, så bliver det stærkest. (igen må det ikke klæbe til gulvet under)
Denne her epoxy eks.   LINK 
Vil du have en med lidt længe hærdetid, vil denne her være fortrinlig. ​LINK​​​

Vi prøver igen, i morgen --
Hvis ikke du kan finde træ du synes ligner kan du måske snuppe et stykke fra et sted der ikke er så synligt(i et hjørne, under opvaskemaskine(det kan godt være en lidt anden farve pga skygge) eller ? Så kan du så montere noget der næsten ligner hvor du stjal det 1ste.
Dobbelt arbejde, men måske en metode.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
je_ns skrev den 03-08-2023 17:57:11

Nej det er denne her plastic træ jeg mener LINK
Nå, det der kemisk træ - ok, jeg er med, tak...

Hvis du vælger den metode, så få et stykke plast under skaden, så udfyldningen ikke klæber til underlaget, det skal kun bevæge sig sammen med "parket" gulvet.
Jeg kan godt følge dig i at det ikke skal klæbe og det skal kunne bevæge sig. Men det ene sted, se f.eks. her: LINK er der jo kun 3 mm - så hvilken slags plast kan jeg bruge? En plastic-pose er vel for tynd, det ville ellers være godt at have noget jeg kan klippe i, hvis det er... Og til venstre for der hvor der mangler 3 mm er der et meget større hul (det "store hul" som ses her: LINK), kan man evt fylde det store hul med ekspanderende skum som jeg vist engang har brugt og så bruge kemisk træ ovenpå tilsidst?

Hvis du kan få fat på noget tørt, lyst meget fint savsmuld,(eller slibestøv) kam du blande det op med epoxy, det vil give en stærk masse.
Det lyder lidt avanceret men epoxy flyder vel også nedad så det er vigtigt at sørge for at der ligesom er en "støbeform" før man hælder flydende epoxy ned? Jeg kender ikke helt konsistensen (har aldrig prøvet epoxy), men det lyder umiddelbart lidt for avanceret til mig, men jeg kan måske finde en håndværker der kan det, hvis resultatet kan blive pænt/godt og ordentligt.

Alle brudflader skal pensles med epoxy uden savsmuld, så bliver det stærkest. (igen må det ikke klæbe til gulvet under)
Denne her epoxy eks.   LINK 
Vil du have en med lidt længe hærdetid, vil denne her være fortrinlig. LINK

Ja, kan godt følge at det ikke må klæbe til gulvet under, men hvis jeg begynder at pille de splinter op kommer der hul og det er svært at lægge plast ind som skal sidde fast indtil man så kan hælde flydende epoxy udover... hm, men worst case er vel at lægge laminat-/gulv eller lignende ovenpå træ-gulvet, men det syntes ejendomsmægleren ville være synd... hm, jeg tager ind i mindst 1 gulv-butik på lørdag med nogen billeder og hører mere, fordi jeg har googlet en del og tror ikke jeg kan finde en planke som er 3 mm tyk og som jeg kan udskifte og så er vi måske igen over i noget af det du foreslår med kemisk træ og hælde noget ned i hullet, så det størkner og det kræver nok en håndværker med noget øvelse, for at ramme rigtigt første gang uden at lave fejl...

Her er min signatur...
Hvis du lykkes med at finde en erstatnings"planke", så synes jeg at du skal forsøge dig med dyksav/rundsav, når nu du har en. Alternativet er en overfræser.

Med rundsaven sætter du dybdestoppet til de 3mm som plankens tykkelse er. Så kører du langs med planken hele vejen, og stopper selvfølgelig før du rammer næste "planke". Tape et vaterpas el. Lign fast til gulvet med dobbeltklæbende tape, således at saven styres præcist op ad naboplanken. Midt på planken kan du køre i frihånd, og lave flere spor ved siden af hinanden, til næsten hele "planken" er savet væk. 
De sidste par mm. kan tages med stemmejern, så risikerer du ikke at save i tilstødende planker.

Der anvendes trælim/snedkerlim til at lime den nye planke ned med.

Mens limen tørre, lægger du et par vægtskiver fra dine håndvægte fladt ned så hele planken er holdt nede.

Elektronikteknikeren
JohnLarsen skrev den 03-08-2023 21:17:55

Hvis ikke du kan finde træ du synes ligner kan du måske snuppe et stykke fra et sted der ikke er så synligt(i et hjørne, under opvaskemaskine(det kan godt være en lidt anden farve pga skygge) eller ? Så kan du så montere noget der næsten ligner hvor du stjal det 1ste.

Ja, enig. Jeg kiggede faktisk lige under vasken i køkkenet og der er et hul i gulvet, til der hvor afløbet går igennem og ned til afløbs-røret ovenpå betonen (under trægulvet). Det vil være mere end dobbelt arbejde og det vil ikke være let da jeg ikke tror jeg kan få en fuld 46 cm lang planke og selv hvis jeg f.eks. kunne save en 10 cm lang planke ud, ville det gøre det ret grimt og ja, så skal man nok montere noget andet under vasken, hvor det også er sværere at arbejde. hm, tjah, der er jo stadigt måske nødløsningen med "kemisk træ" og ellers en anden nødløsning er måske at lægge et laminat-/klikgulv ovenpå alt i lejligheden - men hvis den skal sælges burde det være køber der vælger det gulv de kan lide... hm, jeg må ind forbi et gulvfirma på lørdag og vise billeder og se om jeg kan skaffe den lamel/planke i 3 mm tykkelse og om jeg måske kan udskifte den eller tænke over det med kemisk træ eller hvad jeg gør... 

Her er min signatur...
Annonce
@Gregeren: Mange tak! Ja, det lyder meget overskueligt og overkommeligt og det tror jeg godt jeg kan finde ud af. Der var en der sagde montagelim til mig, men trælim/snedkerlim er bedre? Mange tak for det med "overfræser" også - f.eks. mener jeg at Silvan udlejer en masse maskiner, men på den anden side kender jeg rundsaven og den kan jeg indstille dybden på og så har jeg også en skinne som rundsaven kan køre på, for at save lige... 

Så, ja, det hele afhænger nok af om jeg kan finde en god 3 mm tyk træplanke til erstatning ellers er jeg ovre i noget med kemisk træ/epoxy eller måske lamintat-gulv ovenpå - evt bare få et tilbud som jeg kan lægge sammen med salg af lejlighed, så en evt køber selv kan vælge gulv og så slipper jeg for det, mod et nedslag i prisen...

Her er min signatur...
Ud over billeder(der sjældent viser farve og overflade godt nok) så tag en stun0 af det du alligevel skal erstatte. Det giver bedre mulighed for at finde det du ønsker.

@JohnLarsen: Problemet er at hvis jeg ikke finder en planke så er næste mulighed måske det med kemisk træ og så vil jeg helst ikke have fjernet mere end absolut nødvendigt, så der er mest muligt "originalt" træ tilbage... Men ja, kan godt se din pointe at billeder godt kan snyde, så det er en god pointe. Jeg kigger på det i morgen og lørdag har jeg mere tid (fri og uden arbejde) håber jeg at jeg lykkedes med at finde en 3 mm planke, ellers må jeg se hvad jeg gør (kemisk træ eller epoxy eller tilbud på laminatgulv ovenpå og så prøve at sælge uden at have fixet det mod afslag)... Takker for de gode kommentarer   

Her er min signatur...
Opdatering: Jeg var i dag hos https://www.kbhlistefabrik.dk og købte disse nedenstående 3 planker, som ligner rimeligt. Men de ville eller kunne ikke hjælpe med at skære ud i 64 mm bredde, 46 cm længde eller hjælpe med at de her planker/lameller er 4 mm tykke og ikke 3 mm tykke.

Det ligner mest af alt vare-/gulv-prøver, men jeg fik så lov at betale 60 kr per styk, 180 ialt, hvilket jeg har indtryk af er en "specialpris" - især fordi der ikke var noget pris-skilt og det ligner mest af alt træ-prøver og jeg havde vist billeder af gulvskaden og forklaret at det var kun enkelt-bestillinger til reparation af gulvet (og der kommer ikke en komplet gulv-bestilling). Jeg er i tvivl om jeg vil kunne skære helt lige med det værktøj jeg har, det bliver svært da jeg ikke har et bord til min rundsav og kun "håndværktøj" og hvis jeg ligger en 4 mm planke på og så bagefter sliber, vil jeg slibe på de omkringliggende planker også, hvilket ikke var meningen. Jeg kan måske prøve på forhånd at slibe ned i f.eks. 3,1-3,2 mm og skære længde og bredde til, men jeg får nok svært ved at skære 100% lige, med det udstyr jeg har nu - så kan jeg måske fylde træ-filler/træ-reparation i mellemrummene i siderne der nok kommer.

Jeg tror måske i morgen jeg vil forsøge lidt - bare det ikke ser ud som nu og så måske evt finde en håndværker som kan give et tilbud på noget bedre og mere ordentligt. Med en hjemmelavet midlertidig løsning, man jeg bedre lade det være op til en evt køber om han vil gøre mere/andet ud af det, f.eks. lægge klikgulv ovenpå eller skifte hele gulvet (han skal nok alligevel slibe+lakere, det gjorde jeg også) - disse ting er også meget lettere, når der ikke står møbler som nu, men det må jeg så tænke over i de næste par dage. 

Hvis jeg laver en rimelig hjemmelavet / midlertidig løsning (også selvom den stikker 1 mm op, jeg kan altid starte med at lægge den nye planke løst på, når bredde og længde passer), skal jeg nok poste billeder her i forummet - mange tak for hjælpen for nu!

Her er min signatur...
Er det ikke bedre at barbere dem lidt under 3 mm, og så lægge det imellem der får dem til at flugte med toppen af resten?
God kamp 😎

Der er yderligere 11 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på epoxymaling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også