Trægulv er ødelagt - kan man reparere eller skal det hele skiftes? Hvad ville i gøre?

Hej, jeg har brug for gode gulv-råd. Sagen er at jeg har fundet et rækkehus jeg godt kunne tænke mig at flytte i, men skal så sælge min nuværende ejerbolig/lejlighed (krav fra banken) som desværre har fået det viste hul i gulvet i et soveværelse, se billeder herunder... Gulvet er i ok stand alle andre steder, så vildt irriterende at det hul desværre er kommet, efter jeg tabte en vægtskive på 20 kg. Men potentielle købere vil jo ikke bryde sig om det! Kan jeg få en håndværker til at skifte noget af gulvet og leve med at der nok kommer en farve-forskel og så sætte til salg eller hvad er bedst og hvad ville i gøre? 

I beskrivelsen af gulve til boligen står der: "Gulve udføres af ask-lamelparket lagt på trinlydsdæmpende tripolitundergulv". For ca 1 år siden fik jeg dette at vide af en gulv-lakerer: "Det er i hele værelset gulvet skal skiftes. Det er en 2 eller 3 stavs ask lamelparket som kommer i lange brædder. De ligger på strøer og kan ikke limes til undergulvet så en reparation er udelukket, med mindre du kan leve med synlige skruer" - men hele værelset går ud i samme gulv for hele lejligheden og så er det jo nok bedst med en "lokal reparation", selvom det giver en farve-forskel... Gulvet er også lakeret så det skal måske laves oveni bagefter og så kommer der sikkert en farveforskel, men mon ikke det er prisen jeg må betale for at få det fixet før jeg sætter til salg?

Er det en tømrer eller gulvmand man får til det og har i evt et pris-estimat og gode råd på hvad sådan noget bør/kan koste, så jeg kan sætte boligen til salg og er forberedt, når jeg taler med potentielle håndværkere og får tilbud på opgaven?

Her er min signatur...
Hej, jeg har brug for gode gulv-råd. Sagen er at... Vis hele indlægget
41 svar
 Følg tråden
Der er 30 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
@JohnLarsen: Er det ikke utroligt svært at finde ting man kan lægge under så højden passer? Vil du lægge papir under? Jeg har lidt svært ved at se det for mig...

Det bedste er nok, hvis jeg får det til at passe næsten 100% - gerne så jeg kan tage staven op og slibe indtil det passer næsten 100% og så limer jeg den nye stav på plads (trælim eller montage-lim, har ikke helt fundet ud af om det er ligegyldigt), så den sidder 100% fast og ikke kommer op af sig selv. Til sidst tror jeg det er bedst hvis en ny køber sliber og lakerer igen, det gjorde jeg også selv, så det er nok bedst hvis den nye planke stikker en smule op over de andre (en minimal kant, måske kan jeg selv slibe forsigtigt med sandpapir) så det ikke er alle de andre der skal slibes ned men kun den nye planke der skal slibes ned... Det er godtnok irriterende at bruge tid på, men det må jeg hellere - mange tak ellers   

Her er min signatur...
Jeg tænkte at lægge noget semiflydende limmasse e.l. under, vibrere pladen i position, og så vente på det stivner.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Det skal være trælim, montagelim er alt for tyktflydende. Trælimen skal også påføres siderne så staven bliver limet sammen med naboerne, og sprækker bliver udfyldt.

Du kan slibe den i niveau på forhånd, så den passerer når du lægger den tørt ned.

Tape staven på en spånplade som du saver på, hvor du skruer et par lister på til at styre saven. En slags skærekasse blot til rundsav. Som du ofrer for planken.

Elektronikteknikeren
@JohnLarsen: Det minder jo lidt om det med epoxy og lignende - jeg skal være ærlig og sige at jeg har ikke rigtig erfaring med det, så tror jeg vil foretrække bare at bruge trælim og ligge det helt ned, træ-mod-træ og så måske noget tungt ovenpå et par dage, til limen er størknet. Og hvis jeg har gjort det rigtigt, så stikker den nye stav en lille smule op og det skal så slibes ned indtil det er i samme niveau som de andre stave... Det er ihvertfald min plan...

@Gregeren: Ok, tusind tak! Trælim, det er noteret. Ja, enig, jeg vil også give siderne og enig i at jeg skal slibe ned på forhånd, til tykkelsen passer næsten 100%. Jeg var i byggemarkedet i dag og købte noget trælim og et stykke affaldstræ. Men selv de nuværende 4 mm er noget skrøbeligt stads, så jeg ved ikke helt om jeg evt bare skal save med en alm sav og så slibe til med sandpapir, så kanten bliver helt jævn, det tænker jeg at jeg finder ud af når jeg står med rundsaven og træstykket i hånden og skal til at save (og godt jeg købte 3 stave, så jeg har råd til at kassere hvis jeg begår fejl undervejs)...

Ja, desværre troede/håbede jeg at jeg ville nå lidt mere i dag - det er min første uge hjemme efter sommerferien, men forhåbentligt hvis jeg kan lave lidt i ugens løb om aftenen efter arbejde så syntes jeg stadig det virker som et realistisk projekt... Jeg skal nok poste billeder, når der er fremskridt, forhåbentligt om et par dage - mange tak!

Her er min signatur...
Hej alle

Jeg vil lige give en opdatering og vise det "næsten færdige resultat", som jeg syntes er ret vellykket, den triste situation taget i betragtning. Den første beslutning jeg tog - og den er i måske ikke alle enige i, men jeg besluttede mig for kun at udskifte en mindre del af den ødelagte stav pga:

1. Det er ekstremt svært at tilpasse en "større" ny stav, save den præcist til og slibe eller høvle ned fra 4 mm til lidt over 3 mm tykkelse, dvs. så staven 100% passer ned i det hul man laver - det er nærmest umuligt at lave perfekt (det er utroligt let at komme til at flække en kun lidt over 3 mm tyk stav, så den store tilpasning lavede jeg på den oprindelige 4 mm stav og herefter høvlede jeg tykkelsen ned, istedet for at slibe).
  2. Når man kun udskifter så lidt som muligt, lægger man (i mine øjne) heller ikke helt så meget mærke til det fordi arealet er mindre (men folk kan have forskellige meninger om det og det modsatte argument er at det er tydeligt at se at staven er helt anderledes mindre end de andre og derfor har "forkert størrelse").
  3. Man vil kunne se at der har været en gulv-reparation uanset hvad, men en afsluttende gulvslibning (og lakering) vil helt sikkert hjælpe utroligt meget på det færdige resultat, så der ligger nok en opgave for mig i at tale med en gulvsliber og høre om muligheden for kun at slibe en lille del af gulvet og lakere - eller om man så skal tage hele gulvet i hele lejligheden (det sidste burde ihvertfald være muligt men med møbler og ting overalt skal lejligheden jo ryddes, hvilket gør at jeg må overveje situationen).
Se billeder herunder - eller hent her for bedre kvalitet...

Her er min signatur...
Annonce
Det kan ikke gøres bedre. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
ev elmand skrev den 14-08-2023 23:03:31

Det kan ikke gøres bedre. 

Ja, enig - det har sgu' også taget mange timer pga det er præcisions-arbejde og også rigtigt rigtigt godt at gulvet ikke "gynger" lige under reparationen, det er virkeligt klippe-fast (nok godt hjulpet på vej af skruen der går skråt ned og trælim). Så jeg er super tilfreds over resultatet og faktisk også over at jeg ikke fik en tømrer til det da han ville skulle komme over flere dage for f.eks. at vente til limen er tørret og det svinder efter hver dag og nogen håndværkere sjusker for at blive hurtigt færdige og det her er lige nøjagtigt en opgave hvor man skal være grundig og ikke "hurtigt færdig"...

Det bedste er, at går man lidt væk på afstand så bemærker man det ikke ret meget - mine billeder er jo fuldstændigt zoomet ind, men prøv at se det her f.eks. (jeg skal lige have fyldt noget i de små sprækker omkring reparationen)... Så tusind tak for hjælpen til alle jer der kom med gode råd, jeg skal nok ende med et godt slut-resultat tror jeg og måske får jeg en gulv-mand til at slibe lidt og lakere lidt, hvis han kan gøre det "lokalt" uden at skulle i gang med alt gulvet i hele lejligheden og efter en sådan omgang tror ikke man lægger mærke til det, medmindre man ved det :-)

(NB: staven ligger løst på, på billedet her da jeg stadigt ikke er færdig, jeg er sikker på at det bliver endnu pænere når der kommer lim til at sætte staven helt fast og lukke og når jeg får fyldt noget træ-reparation i de små kanter i siden, for at lukke mellemrummet man ser på billedet herunder).

Her er min signatur...
Hvorfor lakere du ikke reparationsstykket, før du sætter det  i?
Så behøver du sikkert ikke at lakere gulvet omkring.
jhb skrev den 15-08-2023 08:02:34

Hvorfor lakere du ikke reparationsstykket, før du sætter det  i?
Jeg syntes ikke man skal lakere, før reparations-stykket ligger fuldstændig i samme højde som resten af gulvet. Og det er nærmest umuligt 100% præcist at ramme samme højde uden at slibe reparations-stykket og derfor også gulvet ved siden af reparationen. Hvis man så giver lak lige efter man har slebet får man det bedste resultat. Jeg kan da godt begynde at prøve at slibe på træstykket alene men lige pludseligt har jeg taget for meget og hvis det sker så skal alt omkring reparationen slibes ned for at nå samme niveau. Jeg har ihvertfald svært ved at se det - herudover ved jeg ikke hvilken lak der er brugt, i sin tid fik jeg et firma "unique gulvservice" til at komme og slibe hele gulvet overalt og bagefter lakere det. Det er en del år siden men såvidt jeg husker har jeg aldrig fået noget på skrift om hvilken lak der blev brugt og det er jo bedst at bruge den samme som resten af gulvet har haft. Jeg har ihvertfald lidt svært ved at se det for mig, jeg tror jeg foretrækker metoden med at slibe omkring reparationen og få en der har forstand på lak til og gulvslibning til at give den lak som ser bedst ud og passer bedst. Jeg har jo noget prøve-træ ved siden af, men hvis man bare lakerer nu og sætter i, vil man tæt på kunne både se og mærke at det er ujævnt - jeg foretrækker en rigtig slibning og lakering, ihvertfald...

Har du noget erfaring, viden om hvilken lak man kan bruge eller noget du vil anbefale, siden du spørger?

Her er min signatur...
Det gør du så bare!
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på epoxymaling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også