Trægulv er ødelagt - kan man reparere eller skal det hele skiftes? Hvad ville i gøre?

Hej, jeg har brug for gode gulv-råd. Sagen er at jeg har fundet et rækkehus jeg godt kunne tænke mig at flytte i, men skal så sælge min nuværende ejerbolig/lejlighed (krav fra banken) som desværre har fået det viste hul i gulvet i et soveværelse, se billeder herunder... Gulvet er i ok stand alle andre steder, så vildt irriterende at det hul desværre er kommet, efter jeg tabte en vægtskive på 20 kg. Men potentielle købere vil jo ikke bryde sig om det! Kan jeg få en håndværker til at skifte noget af gulvet og leve med at der nok kommer en farve-forskel og så sætte til salg eller hvad er bedst og hvad ville i gøre? 

I beskrivelsen af gulve til boligen står der: "Gulve udføres af ask-lamelparket lagt på trinlydsdæmpende tripolitundergulv". For ca 1 år siden fik jeg dette at vide af en gulv-lakerer: "Det er i hele værelset gulvet skal skiftes. Det er en 2 eller 3 stavs ask lamelparket som kommer i lange brædder. De ligger på strøer og kan ikke limes til undergulvet så en reparation er udelukket, med mindre du kan leve med synlige skruer" - men hele værelset går ud i samme gulv for hele lejligheden og så er det jo nok bedst med en "lokal reparation", selvom det giver en farve-forskel... Gulvet er også lakeret så det skal måske laves oveni bagefter og så kommer der sikkert en farveforskel, men mon ikke det er prisen jeg må betale for at få det fixet før jeg sætter til salg?

Er det en tømrer eller gulvmand man får til det og har i evt et pris-estimat og gode råd på hvad sådan noget bør/kan koste, så jeg kan sætte boligen til salg og er forberedt, når jeg taler med potentielle håndværkere og får tilbud på opgaven?

Her er min signatur...
Hej, jeg har brug for gode gulv-råd. Sagen er at... Vis hele indlægget
41 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
@JohnLarsen: Problemet er at det er et svært marked, hvor mange købere afvises af deres bank og derfor skal man nok regne med at den pris man vil have vil alle købere have afslag på. Så den pris jeg sætter til salg for, tror jeg en køber vil kræve et ekstra-stort afslag for, for selv at skulle fixe det - altså han vil ikke bare have reparations-prisen i afslag - han runder op til 100-200.000 kr ekstra i afslag, fordi det er besværligt eller også er der nogen der ville have købt som helt holder sig væk (og det presser også prisen ned). Så jeg tror jeg må fixe det selv og bagefter sætte til salg, så jeg kan sige at det er en lejlighed, hvor der ikke skal laves noget i, så tror jeg prisen bliver bedst. Men ja, det er jo spekulation fra min side, da jeg ikke har sat til salg endnu...

@Gregeren: hm, tror du virkeligt det kan lade sig gøre med den tynde tykkelse på måske 4-5 mm? Men jeg har skrevet forkert da jeg skrev at hullet var som en 2- eller 5-krone. Hullet er ca. 5 * 3,5 cm + lidt mere (se nyt billede). Hvis man kan gøre som du foreslår (fræse ud oppefra + lime f.eks. 1/2 stav i), syntes jeg da lyder som den bedste løsning, men jeg er bekymret når gulvet er så tyndt... Det med at spartle med "kemisk træ", bliver det pænt/ordentligt/stærkt nok?

@lyhne1: Jeg frygter også at jeg kommer til at give et stort afslag eller folk der ellers vil købe holder sig væk, så liggetiden vokser. Hvis jeg kan lave det for 10-15.000 kr, tror jeg det er billigere end en som vil have 50-100.000 kr i afslag for selv at lave det og folk kan jo byde hvad de vil... Men ja, vil prøve at tale med en mægler om det...

@je_ns: Mange tak! Er det stærkt nok ift at det @Gregeren foreslog med at prøve at fræse ud og lime f.eks. 1/2 stav i? Har ingen erfaring med kemisk træ, men måske skulle jeg købe den der i jem og fix og prøve at rode lidt med det i weekenden og se om jeg kan lave "en prøve"...

Her er min signatur...
Hov, glemte at tilføje nyt billede @Gregeren i forrige indlæg, her er det...

Her er min signatur...
Ja kemisk træ er stærkt nok, så det skal du endelig bare prøve af.

@JohnLarsen: der er tale om et trægulv, ikke laminat.
Dog et tyndt et af slagsen, lamelparket.

Elektronikteknikeren
Gregeren skrev den 02-08-2023 07:44:13

Ja kemisk træ er stærkt nok, så det skal du endelig bare prøve af.

Ok, mange tak, men jeg har været flittig i dag og har derfor et par nye oplysninger:

Update: Jeg har i dag:

1. Ringet og talt med en ejendomsmægler. Hun syntes også at det skal laves, før man sætter til salg... Jeg tror enten får jeg ikke solgt eller må give et kæmpe-afslag, når det ser sådan ud og man ser det jo nok næsten lige med det samme, til åbent hus... Så det skal laves...

2. Ringet og talt med https://www.kbhlistefabrik.dk som var supervenlige og flinke og jeg har aftalt at jeg kigger ud og ser om jeg kan finde en planke der ligner - fordi jeg er stadigt i tvivl om det kemisk træ. Men her efter arbejde, krattede jeg splinterne ud og har taget et par nye, interessante billeder (se herunder) - de nye billeder får mig faktisk til at tænke at det alligevel er muligt at udskifte kun den ene bjælke. KBH listefabrik sagde at jeg kunne måske bruge montagelim, hvis jeg finder den rigtige bjælke (skal være 3 mm tyk, 46 cm lang og 64 mm bred, se billeder herunder). Med de nye billeder, ligner det at de tynde træ-lameller hviler på en masse bjælker og så er der ca 3 cm luft mellem bjælkerne og jeg har åbenbart været uheldig at ramme en tung vægtskive lige ned på de 3 cm, hvor der ikke var en bjælke under og derfor blev træ-lamellen knust på de her par cm...

3. Jeg købte faktisk også det her kemisk træ i Jem og Fix, men jeg fik kvittering så jeg tror jeg kan få penge tilbage hvis jeg ikke bruger det...

@Gregeren og jer andre: Ser det her ikke meget godt ud og ligner det ikke at jeg alligevel kun kan udskifte den træ-lamel - eller måske kun udskifte den beskadigede 1/3 af træ-lamellen?

Til dem af jer der foreslog at fræse og sætte en ny bjælke ind: Hvilket værktøj bruges til at fræse, så jeg ikke fræser for dybt og skærer præcist i kanterne? Jeg har en fine-cutter, som jeg har brugt til liste-arbejde og jeg har en stiksav og jeg har en rundsav (den kan indstilles i dybden). Rundsaven med dybde-indstillingen er måske den der er bedst, men måske mangler jeg et fræse-værktøj eller hvordan ville i fræse den træ-lamel helt eller delvist ud, så kanterne bliver præcist skåret?

Er det ikke også ligefør at opgaven nu er for lille nu til at en tømrer gider lave den opgave og måske skulle jeg selv prøve at udskifte lamellen (eller noget af den), købe noget montage-lim og købe en bjælke som er 3 mm tyk, 64 mm bred og enten fuld længde (46 cm) eller kun udskifte den beskadigede del?

Beklager jeg er lidt langsom til at svare, skulle på arbejde i dagtimerne, men jeg er meget mere optimistisk nu - se billeder herunder og takker mange gange for gode kommentarer :-)

Her er min signatur...
Har du overvejet at prøve dit forsikringsselskab? Altså det er jo I særdeleshed et uheld.. 

Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Annonce
Jeg formoder du mener indbo-forsikring og jeg har ikke "pludselig skade"-dækning og selvom jeg havde, ved jeg sgu ikke helt om det her ville dække og det ville sikkert tage måneder i sagsbehandling. Men altså, hvis jeg kan skifte den ene planke selv, f.eks. i weekenden (hvis jeg finder en god erstatnings-planke) så er beløbet jo så lavt at det nok går. Tvivler stærkt på at forsikringen uanset hvad ville skifte hele gulvet pga det.

Men kunne være rart at høre fra den/dem der foreslog at fræse hullet væk og sætte en ny planke ind i stedet, jeg syntes jo at det udfra de sidste billeder jeg sendte alligevel ligner en god løsning (efter jeg fjernede splinterne og kiggede ordentligt), da der er tykkere bjælker under 3 mm gulv-plankerne jeg nok kan lime med montagelim på?

Nogen bud og er det her man prøver at finde en tømrer eller er det en gør-det-selv opgave? Hvis det sidste: Hvordan fræser jeg nøjagtigt ned i 3 mm tykkelse og skærer helt lige, så erstatnings-planken passer fuldstændig ned i hullet?

Her er min signatur...
Du kan save det ud som på denne video
Han skruer det fast fra undersiden, så medmindre du vil forstyre din underbo,  kan bruge lim...

Vi prøver igen, i morgen --
Jeg googlede lige hurtigt.. og i lejlighed lader det til at være ejendomsforsikring, der dækker skader på gulv. 
Forsikringer, er vel netop til at hjælpe ved uheld.. og har jo ofte en kundeservice, som kan spørges ad, nogle af dem har endda overraskende kort udbedringstid, for skader.. 

Afhængig af, hvordan jeres forening er, kan det vel være mere eller mindre omstændigt.  Jeg ville høre foreningen ad. 

Som køber ville jeg være mere skeptisk overfor køb, hvis der var lavet tvivlsomme reparationer (som jeg synes dette risikerer at blive), end hvis der blot var et kendt problem, med kendte omkostninger (løsning med at have tilbud på reparationen med i salgsmaterialet).
Det kan afføde spekulationer hos Køber, om, hvad der mon ellers er "repareret"..
Anyways.. det kan også være det bliver super fint, så glemmer du bare denne post🙂

Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Du kan jo også lave reparationen med plasttræ, det vil ikke gøre skade værre, og du kan altid, save op og lægge et nyt stykke ind.

Vi prøver igen, i morgen --
@je_ns: Mange tak for youtube-film, det ser helt rigtigt ud og han bruger stiksav og multi-cutter, hvilket begge er værktøjer jeg har. Men der er vist beton under, så jeg skal bare lime det fast... Det vigtigste nu er om jeg kan finde et stykke træ der ligner ordentligt, fordi ellers tager en tømrer vel +500 kr i timen og han tager nok bare det første det bedste eller også tager han flere timer om at finde et stykke træ og så skal jeg betale kassen for det. Når jeg har fundet et stykke træ, skal jeg bagefter tænke over om jeg selv vil prøve at fixe det eller hyre en tømrer. Jeg tror jeg nok skal prøve at fjerne planken selv (eller måske kun en del, f.eks 10 cm) først og se håbe der ikke kommer nye problemer og så er det lettere at se om jeg kan fixe resten selv eller om jeg skal hyre en tømrer...

@je_ns: I dit sidste indlæg skriver du: "lave reparationen med plasttræ" - hvad mener du med "plasttræ", mener du sådan noget her? https://www.jemogfix.dk/polyfilla-plastisk-trae-hvid-50-ml/6122/9024610/ - der kan jeg så sige at jeg er helt sikker på at kun er til mindre huller, der står også "kan udfylde huller på 2-20 mm" og mit hul er næsten 35 gange 50 mm, så langt større end beregnet til og herudover har jeg ikke noget der "fæstner" på undersiden, måske medmindre jeg hælder et par kg i... Eller misforstår jeg dig?

@lyhne1: For ejerlejligheder er det ejerforeningens forsikring, der dækker det udvendige og det skjulte, f.eks. rør og ledninger i væggene og ting under gulvet og bag væggene, fællesarealer osv - men det indvendige er ejerens ansvar, det er ejeren der skal vedligeholde og passe det indvendige. Den her gulv-skade vil jeg mene intet har med foreningen at gøre, det er ejerens egen skade. Men altså, jeg kan da overveje at ringe i morgen og høre for en sikkerheds skyld, tror bare jeg selv hænger på det. Heldigvist, med de sidste billeder jeg sendte her, ligner det at opgaven ikke er så slem, hvis man bare skifter den ene planke og sevlom den kun er 3 mm tyk, syntes jeg det ligner at plankerne ligger på tykke bjælker som jeg kan lime en ny udskiftnings-planke fast på og så er det måske næsten gør-det-selv arbejde... 

Jeg leder efter en planke i weekenden (lørdag) og håber at finde en der ligner og melder tilbage (nok også i weekenden) hvad jeg gør, mange tak for hjælpen alle!

Her er min signatur...
Der er yderligere 21 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på epoxymaling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også