Trægulv er ødelagt - kan man reparere eller skal det hele skiftes? Hvad ville i gøre?

Hej, jeg har brug for gode gulv-råd. Sagen er at jeg har fundet et rækkehus jeg godt kunne tænke mig at flytte i, men skal så sælge min nuværende ejerbolig/lejlighed (krav fra banken) som desværre har fået det viste hul i gulvet i et soveværelse, se billeder herunder... Gulvet er i ok stand alle andre steder, så vildt irriterende at det hul desværre er kommet, efter jeg tabte en vægtskive på 20 kg. Men potentielle købere vil jo ikke bryde sig om det! Kan jeg få en håndværker til at skifte noget af gulvet og leve med at der nok kommer en farve-forskel og så sætte til salg eller hvad er bedst og hvad ville i gøre? 

I beskrivelsen af gulve til boligen står der: "Gulve udføres af ask-lamelparket lagt på trinlydsdæmpende tripolitundergulv". For ca 1 år siden fik jeg dette at vide af en gulv-lakerer: "Det er i hele værelset gulvet skal skiftes. Det er en 2 eller 3 stavs ask lamelparket som kommer i lange brædder. De ligger på strøer og kan ikke limes til undergulvet så en reparation er udelukket, med mindre du kan leve med synlige skruer" - men hele værelset går ud i samme gulv for hele lejligheden og så er det jo nok bedst med en "lokal reparation", selvom det giver en farve-forskel... Gulvet er også lakeret så det skal måske laves oveni bagefter og så kommer der sikkert en farveforskel, men mon ikke det er prisen jeg må betale for at få det fixet før jeg sætter til salg?

Er det en tømrer eller gulvmand man får til det og har i evt et pris-estimat og gode råd på hvad sådan noget bør/kan koste, så jeg kan sætte boligen til salg og er forberedt, når jeg taler med potentielle håndværkere og får tilbud på opgaven?

Her er min signatur...
Hej, jeg har brug for gode gulv-råd. Sagen er at... Vis hele indlægget
41 svar
 Følg tråden
Der er 40 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Afsluttende resultat er vist her (og i god kvalitet her: COMPLETE)

Hvis nogen står i den samme situation en dag: Jeg har opdaget at man sagtens/godt kan slibe på reparations-staven efter den er limet fast og på den måde få den næsten ned i samme niveau som resten af gulvet. Jeg satte bare forsigtigt min black and decker slibemaskine ovenpå og sleb ned, efter limningen, indtil jeg ikke turde mere - fordi desto længere man sliber ned, desto større er risikoen for at man begynder at slibe på de lakerede stave ved siden af. 

Et par kommentarer: 
  • Når trælimen er sat i er den helt hvid, men når den størkner bliver den nærmest gennemsigtig. På billedet bliver kanterne "sorte" fordi limen er gennemsigtig (VIGTIGT: Billedet snyder, der er lim 100% i alle sprækker og det sorte er ikke "mellemrum", det kan man se med en lommelygte og tydeligt mærke med en negl). Man kan både mærke og se at det er limet rigtigt godt i kanterne (trælimen flyder godt i starten og lukker alle revner), reparations-staven sidder fuldstændig fast og er ikke til at flytte og gulvet er fuldstændig stabilt, det sejler eller giver sig f.eks. ikke når man trykker hårdt med en hånd. 
  • Da reparations-staven var så tynd, skete der desværre det at den utroligt let flækkede, når jeg tilpassede den tilsidst - og derfor er der nogen lidt større områder i siderne som er en anden farve og det er der hvor der er en lidt større revne eller sprække, da den gennemsigtige trælim er en smule grim hvis revnen/sprækken er for stor. Denne farve passer desværre ikke super-godt, men det var det bedste jeg havde og det jeg brugte der var polyfilla "plastisk træ (natur)" som var en lille tube og fint da jeg kun skal bruge meget små mængder. Men man kan altså se en tydelig farveforskel.
  • Iøvrigt brugte jeg også dette nedenunder staven i et hulrum (plastisk træ) og det starter med at have en tykt-flydende konsistens men efter et døgn, bliver det super-hårdt, hvilket jeg godt kan lide, fordi: Trælimen, på den anden side, bliver super-elastisk, ligesom en elastik, så jeg syntes det er fornuftigt at trælimen kun er til de tyndeste sprækker, da den (limen) også let blev "trykket op" da staven tilsidst blev lagt i og godt at fylde alle sprækker ud. Hvis man brugte trælim for meget bliver tingene "elastiske", men de skal være hårde og f.eks. ikke "gynge" når man trykker.
  • Jeg kradsede lidt af trælimen væk tilsidst og erstattede med det her "plastisk træ" der hvor der var større områder af trælim - syntes farven på plastisk træ var bedre end trælimen (som ser sort ud, pga gennemsigtigheden), selvom farven ikke er 100% på plastisk træ'et...
Efter slibemaskinen vil jeg sige at resultatet er langt bedre end jeg frygtede, for det var en yderst uheldig situation, men det her lægger jeg næsten ikke mærke til. Herudover er det et soveværelse, hvor der normalt ville stå en dobbelt-seng ovenover, hvis man har sådan en. Herudover, hvis man sliber hele gulvet og lakerer ovenpå tror jeg at forskellen bliver endnu mindre synlig og endnu lettere at overse - eller man kan lægge klikgulv ovenpå, som flere naboer har gjort... 

Nå, det bliver nok det sidste billede herfra - jeg tror ikke jeg gider gøre mere herfra, ville bare lige vise det til jer der er interesserede og igen sige tak for hjælpen og kommentarerne og jeg er rigtigt godt tilfreds over de valg der blev lavet (f.eks. kun udskifte lidt af staven da de synlige kanter pga små unøjagtigheder ville være ekstremt svære at fixe, hvis jeg udskiftede den i hele dens længde og så ville det nok have set mere forkert ud end nu, hvor det trods alt kun er et lille stykke)    

Her er min signatur...
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på epoxymaling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også