Trægulv er ødelagt - kan man reparere eller skal det hele skiftes? Hvad ville i gøre?

Hej, jeg har brug for gode gulv-råd. Sagen er at jeg har fundet et rækkehus jeg godt kunne tænke mig at flytte i, men skal så sælge min nuværende ejerbolig/lejlighed (krav fra banken) som desværre har fået det viste hul i gulvet i et soveværelse, se billeder herunder... Gulvet er i ok stand alle andre steder, så vildt irriterende at det hul desværre er kommet, efter jeg tabte en vægtskive på 20 kg. Men potentielle købere vil jo ikke bryde sig om det! Kan jeg få en håndværker til at skifte noget af gulvet og leve med at der nok kommer en farve-forskel og så sætte til salg eller hvad er bedst og hvad ville i gøre? 

I beskrivelsen af gulve til boligen står der: "Gulve udføres af ask-lamelparket lagt på trinlydsdæmpende tripolitundergulv". For ca 1 år siden fik jeg dette at vide af en gulv-lakerer: "Det er i hele værelset gulvet skal skiftes. Det er en 2 eller 3 stavs ask lamelparket som kommer i lange brædder. De ligger på strøer og kan ikke limes til undergulvet så en reparation er udelukket, med mindre du kan leve med synlige skruer" - men hele værelset går ud i samme gulv for hele lejligheden og så er det jo nok bedst med en "lokal reparation", selvom det giver en farve-forskel... Gulvet er også lakeret så det skal måske laves oveni bagefter og så kommer der sikkert en farveforskel, men mon ikke det er prisen jeg må betale for at få det fixet før jeg sætter til salg?

Er det en tømrer eller gulvmand man får til det og har i evt et pris-estimat og gode råd på hvad sådan noget bør/kan koste, så jeg kan sætte boligen til salg og er forberedt, når jeg taler med potentielle håndværkere og får tilbud på opgaven?

Her er min signatur...
41 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Superdiy
Superdiy
687 4200
Tag gulvet op fra væggen og forbi hullet. Så kan du lægge brædderne igen med mærket i den næst inderste række hvor møblerne vil dække.
Hullet kan du så reparere med noget knastudfylder i en passende farve.

Det burde din gulvmand også kunne lave for dig.

Selvbygger med stort S. 
lyhne1
lyhne1
1813 4700
Det er en god ide, som Superdiy beskriver..
Men Er efterspørgslen ikke så stor, I dit område, at lejligheden nok skal blive solgt, også med skaden? 
Er det en lejlighed, hvor der alligevel skal laves meget? 
Du kunne jo få et tilbud på reparationen, (evt. Fra tømrer) som så indgår i en handel, så bestemmer køber selv om de vil reparere, eller bare lægge et tæppe og bruge pengene på god vin..

Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Anders K
Anders K
805 8220
Måske man (eller en tømrer) kan have held med at fræse ud i den beskadigede stav og derefter lime en lus i.

Med venlig hilsen

Anders

Gulvet kan være limet i samlingerne, så er det ikke til at tage op og genanvende.
Har du ekstra af gulv "plankerne" til at ligge ? så kan man godt skifte en planke inde midt på gulvet.

Vi prøver igen, i morgen --
selvdetlav
selvdetlav Trådstarter
134 2630
Hej alle, Tusind tak for svar, jeg er virkelig ked af at det gulv er så elendigt og ekstremt tyndt, at man kan tabe noget tungt og der går hul helt igennem det der lamelparket. Jeg har målt og jeg skyder på at det er kun ca. 4-4,5 mm tykt - inkl. slidlag! Så det er tyndt, men sådan gør man åbenbart (min gamle lejlighed havde vist 1-2 cm tykke gulvbrædder overalt så der ville det her aldrig kunne ske - men det her er nok højst 1/2 cm tykt, derfor hullet opstod). Jeg har lavet en ny illustration som tilføjet her.

@Superdiy + @je_ns: Tusind tak, ja, det lyder som en mulig ide, men ja, ved ikke om det er limet i samlingerne fordi så duer ideen nok ikke. Mht. knastudfylder til at lukke hullet: Jeg tror hullet er for stort, ca. en 2- eller måske 5-krone's størrelse og det skal laves så det bliver ligeså "stærkt" (eller svagt) som de øvrige gulv, så jeg tror den planke skal skiftes helt, til en planke uden hul for at være stærk nok. Men god ide, hvis man bare kunne/kan "bytte" om på plankerne så den defekte planke kommer helt ud til væggen - det vil jeg forhøre mig om, tak! Mht. at bruge en gulvmand: Er det ikke mest en tømrer man skal bruge? En gulvmand er vel bare en som behandler det gulv der allerede er lagt, men skal der repareres gulv er det så en tømrer eller gulvmand?

@lyhne1: Jeg er bange for at problemet med efterspørgslen er at priserne stadigt er voldsomt høje samtidig med at renten er gået fra 0,5-1% til 5%. Så når folk kigger på et nyt sted, tror jeg de helst vil have noget der er "færdigt/parat", så jeg tror desværre jeg bliver nødt til at æde den her og bruge alle de timer og penge det koster at finde en løsning, så lejligheden kan blive "salgsklar" uden hul i gulvet, det tror jeg er bedst økonomisk, hvis jeg vil sælge til prisen hvilket er nødvendigt for at købe det rækkehus jeg godt vil have)... Ellers vil jeg ikke mene at der behøves at blive lavet andet - man kan selvfølgeligt skifte hvidevarer, skabsfronter osv, men der er ikke andet "kritisk" eller noget der ikke virker... Alligevel har jeg stor respekt for at tingene skal se ordentligt ud, hvis jeg vil have den bedste pris, som er nødvendig...

@Anders K: Jeg tror desværre det der lamel-parket er for tyndt, til at man kan arbejde i det og lime en lus i (pga tykkelsen nok kun er ca. 4-5 mm). I min gamle lejlighed med 1-2 cm brædder, kunne man dog sikkert godt lime en lus i...

@je_ns: Jeg har desværre ikke nogen planker liggende, da lejligheden blev opført i 2006 - heller ikke noget produktnavn, desværre. Men bredden er vist ca. 6 cm, tykkelsen måske 4-5 mm ialt og jeg googlede lige hurtigt "lamelparketgulv" og fandt f.eks. https://gulvlageret.dk/lamelplank-13-15-mm-503/moland-burghley-wideplank-eg-classic-p21647 - som nogenlunde minder/ligner lidt. Ved ikke om man kan kombinere forskellige - det bliver jo for meget at skifte hele gulvet overalt, kun pga det her, så hellere leve med en farve-forskel... Hm, måske skulle jeg ringe til gulvlageret.dk i morgen og høre hvad man gør... Det bedste er hvis jeg kan finde ud af hvad jeg skal gøre, købe et par nye gulvbrædder hjem og så kun har brug for en tømrer (gulvmand?) til at gøre arbejdet ordentligt, så det ser godt ud... hmm, øv, hvor et irriterende problem...

Nyt billede herunder, med noget ekstra tekst-forklaring... hm, nu jeg tænker over det: Kunne være ret fedt, hvis man kan hælde noget tykt-flydende skum/stads ned over hullet der kan størkne og som er stærkt og som vil kunne "lukke hullet" uden at man behøver at tage nogen brædder op (jeg er ligeglad med farveforskellen, den kommer der nok næsten uanset hvilken løsning jeg tager)... Er det en mulighed, tror i?

Tak for gode råd/ideer hvis i har nogen!

Her er min signatur...
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
JohnLarsen
JohnLarsen
1612 3500
Mit forslag
1. Få et fast tilbud på at få gulvet lavet.
2. Sæt lejligheden til salg hvor du har trukket ca 50% af rep-prisen fra det du ellers ville have solgt for.
3. Pga renten vil du blive presset på prisen fordi det bliver lidt dyrere end for få år siden.
4. Fortæl købere at prisen er reduceret med rep-prisen, og lad dem så vælge om de vil have det billigt med defekten, eller de vil betale det som rep. koster oveni dit udbud.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Gregeren
Gregeren
5137 2830
Det kan da fræses ud oppefra, og så kan der limes en stump af en stav i. Evt. Kun slidlaget hvis man spartler bunden af hullet ud.

Den helt billige løsning er at spartle det hele med kemisk træ, før hele gulvet slibes og lakeres. Før lak kan man tegne åre op med en blyant, det kan blive ret usynligt hvis man er kunstnerisk nok.

Elektronikteknikeren
lyhne1
lyhne1
1813 4700
Enig med JohnLarsen.. du kommer hurtigt til at bruge en god sjat på en tømrer, hvis du overhovedet kan finde en der gider tage så lille en opgave..
Tag evt. Din mægler med på råd (ikke for at tale dem op, de vil bare have den skudt af hurtigst muligt) måske de er vant til den slags..

Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Du kan fylde hullet op med denne 2-k kemisk træ, det klistre godt fast og synker ikke.  
Kunne ikke lige sætte et link ind, men denne her, bla Jem og Fix har den.

Vi prøver igen, i morgen --
JohnLarsen
JohnLarsen
1612 3500
Gregeren skrev den 01-08-2023 19:29:20

Det kan da fræses ud oppefra, og så kan der limes en stump af en stav i. Evt. Kun slidlaget hvis man spartler bunden af hullet ud.

Den helt billige løsning er at spartle det hele med kemisk træ, før hele gulvet slibes og lakeres. Før lak kan man tegne åre op med en blyant, det kan blive ret usynligt hvis man er kunstnerisk nok.

Det er et laminatgulv. Der er ikke meget at slibe eller lime på😉

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Der er yderligere 31 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også