Hæk på skråning

Jeg bor til leje i et almen boligbyggeri. Vi skal selv holde vores haver og selv klippe vores hække inden for grunden og uden for grunden og det er også i orden, men ved min og flere andre haver er den en ret stejl skråning som ikke er til at færdes på og her kommer så mit spørgsmål. Hvordan står jeg og mine medbeboer i forhold til at skulle gå på sådan en, noget farlig, skråning med en hækkeklipper. Kan vi forlange at boligselskabet sætter en slags stillads op eller skal vi bare godtage at der bliver, mod egenbetaling, sendt en gartner ud hvis vi ikke selv klipper hækkene. 
Bestyrelsen indrømmer at den er farlig, men vil intet gøre. En vicevært jeg talte med, ville nægte og klippe hækken og han ville tilkalde Arbejdstilsynet hvis han blev tvunget til at klippe den. Jeg har kontaktet Arbejdstilsynet, men da det ikke er et arbejdsrelateret forhold, kan de ikke gå ind i sagen, dog giver de mig ret i, at det er en grim skråning.
Jeg vedhæfter et par billeder og håber på min forklaring giver mening 

Carpe Diem
Jeg bor til leje i et almen boligbyggeri. Vi skal... Vis hele indlægget
33 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Er du 100 % sikker på at de kan pålægge lejerne at klippe en hæk på den side der er ud til noget der ligner et fællesareal?
Jeg kender ikke lovgivningen på det pågældende område, men det er da vær at undersøge. 
Slut herfra.

Hilsen Jens J.

"Køb billigt og græd mange gange, eller køb kvalitet og græd én gang"
Jeg har den modsatte udfordring, nemlig en skråning ned mod en fælleshæk. Hver har jeg lavet mig en 3-kant flytbar platform - denne løsning kunne helt sikkert også bruges omvendt neden for en skråning, suppleret med en trappestige.
@ JensJ “Bestyrelsen kan vel ikke frit vælge hvilke opgaver de pålægger deres lejere”
Nej, men jeg er ret sikker på at de kan kalde det frivilligt fællesarbejde, som man så melder sig til eller ej. Typisk i form af underskrift på lejeaftale med div. tillæg. Hvis man ikke melder sig er der en pris som kan gå til de tilmeldte.
Har set noget lignende med trapperengøring i en mindre privat lejeejendom.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Boligforeningen er ret sikkert delt op i afdelinger, så hver afdeling har egen økonomi - det hele skal løbe rundt. Bliver i enige om at det er boligforeningens opgave at klippe hækken, bliver udgiften hertil nødvendigvis delt ud til lejerne, og dermed højere huskeje.

Søren O
JohnLarsen skrev den 10-07-2023 21:06:23

@ JensJ “Bestyrelsen kan vel ikke frit vælge hvilke opgaver de pålægger deres lejere”
Nej, men jeg er ret sikker på at de kan kalde det frivilligt fællesarbejde, som man så melder sig til eller ej. Typisk i form af underskrift på lejeaftale med div. tillæg. Hvis man ikke melder sig er der en pris som kan gå til de tilmeldte.
Har set noget lignende med trapperengøring i en mindre privat lejeejendom.

Der gælder ikke nødvendigvis de samme regler i privat lejeejendom og i en almen boligforeningen. 

Hvorfor ikke bare få det undersøgt??????

Hilsen Jens J.

Annonce
Det ser ud som om hækken til venstre har været klippet mange gange tidligere, så helt farligt eller umuligt er det åbenbart ikke.

Skråningen er næppe mere stejl end at man kan stå på den men hvis I er bange for en elektrisk hækkeklipper. så tag dog blot en ganske almindelig hækkesaks.
Den er da ikke farlig! Det er da bare at komme igang. Og er du bange for en el-klipper, så brug en gammeldags hækkeklipper. 

Gider du ikke? det er noget andet. Og forståeligt! Er det en almen bolig forening kan du stille forslag til afdelingsmøde om at få gartner til at klippe hækken. Det kan dog være svært at få igennem, hvis det kun er din hæk der stilles forslag om, for hvis du skal slippe, vil alle de andre osse.
Tak for jeres svar, de fleste indeholdte ting jeg kan og vil bruge

Carpe Diem
Jeg bor i almennyttigt og har en hæk, der vender ud mod fællesarealer, og klipning af denne hæk er mit ansvar - også udvendigt. Jeg fatter ikke hvorfor folk tror, at der skulle være en lov eller regel imod denne praksis.

Hellere leje end at bo på gaden.
Kolding75 skrev den 11-07-2023 12:10:11

Jeg bor i almennyttigt og har en hæk, der vender ud mod fællesarealer, og klipning af denne hæk er mit ansvar - også udvendigt. Jeg fatter ikke hvorfor folk tror, at der skulle være en lov eller regel imod denne praksis.

Jeg har på intet tidspunkt sagt at jeg tror at der er en lov imod denne praksis. Tværtimod sagde jeg at jeg ikke vidste det, men at det burde undersøges hvad reglerne er på området.

Det kan der vel ikke være noget galt i. 

Hilsen Jens J.

Der er yderligere 13 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på epoxymaling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også