Hæk på skråning

Jeg bor til leje i et almen boligbyggeri. Vi skal selv holde vores haver og selv klippe vores hække inden for grunden og uden for grunden og det er også i orden, men ved min og flere andre haver er den en ret stejl skråning som ikke er til at færdes på og her kommer så mit spørgsmål. Hvordan står jeg og mine medbeboer i forhold til at skulle gå på sådan en, noget farlig, skråning med en hækkeklipper. Kan vi forlange at boligselskabet sætter en slags stillads op eller skal vi bare godtage at der bliver, mod egenbetaling, sendt en gartner ud hvis vi ikke selv klipper hækkene. 
Bestyrelsen indrømmer at den er farlig, men vil intet gøre. En vicevært jeg talte med, ville nægte og klippe hækken og han ville tilkalde Arbejdstilsynet hvis han blev tvunget til at klippe den. Jeg har kontaktet Arbejdstilsynet, men da det ikke er et arbejdsrelateret forhold, kan de ikke gå ind i sagen, dog giver de mig ret i, at det er en grim skråning.
Jeg vedhæfter et par billeder og håber på min forklaring giver mening 

Carpe Diem
33 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du har sikkert en trappestige, og hvis en af de andre som også skal klippe hæk også har 1 så er det i alt 2. 
I stiller 2 trappestiger ude på det flade med  2,5 m afstand, lægger en taglægte fra et passende trin på stigen og ind under hækken. 
Inde ved hækken lægger i en stillads gulv på 3 m LINK . Så kan i stå på denne. Hvis den bøjer lidt rigelig ned så forstærkes den ved at skrue en 2,5 m lang lægte op under. 
Når det er under 1,5 - 2,0  m ned så kræver det ikke rækværk, uddannet stillads opsætter eller sådan noget. Har i almindelig hækkeklipper så kan i klippe de 3 m ad gangen, men er det en med lang stang så kommer i lidt længere ved hvert flyt.
Men jeg kan godt læse imellem linjer at i ikke er tilfredse med simple løsninger, så det her går nok ikke an.   

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Måske er det værd at undersøge om et alment boligselskab har juraen i orden vedr. at pålægge udlejerne at vedligeholde en hæk ud mod et fællesareal. 
Især under de forhold som I har. 

Hilsen Jens J.

"Køb billigt og græd mange gange, eller køb kvalitet og græd én gang"
Og hvad sker der, hvis I ikke klipper den, under de forhold?
Kan vi forlange at boligselskabet sætter en slags stillads op eller skal vi bare godtage at der bliver, mod egenbetaling, sendt en gartner ud hvis vi ikke selv klipper hækkene. 
Som det fremgår af tråd starten, så mener de at blive pålagt at betale for udgift til gartner. 

ev elmand skrev den 10-07-2023 16:14:42

Kan vi forlange at boligselskabet sætter en slags stillads op eller skal vi bare godtage at der bliver, mod egenbetaling, sendt en gartner ud hvis vi ikke selv klipper hækkene. 
Som det fremgår af tråd starten, så mener de at blive pålagt at betale for udgift til gartner. 

Ja, men har de juraen i orden til at gøre det ? Det er jo siden ud mod et fællesareal. 

Det ville jeg starte med at undersøge. 

Hilsen Jens J.

Annonce
Ja det er jo så der vi ikke kender sagens detaljer. Blandt andet boligselskabets regler, servitutter m.m. Det er ofte noget man skriver under på ved indflytning uden måske at læse alt det med småt. 
At det så er lidt smålig af bestyrelsen at denne ikke går ind i en dialog om en fælles løsning det kan vi godt blive enige om. 
Er det postnummeret der giver mere gnidninger over bagateller end det burde være nødvendig. 

Det kan da godt være at boligselskabet har opstillet nogle regler. Men igen - er juraen i orden. Der må jo være noget lovgivning på området om hvad man kan pålægge en lejer i en almen boligforening. 

Hilsen Jens J.

Hvis vedtægterne / ordensreglementet i foreningen er udformet således, at klipning af det hæk påhviler de tilstødende beboere, så er der ikke andet for end at klippe det, eller betale for at få det gjort.

Jeg ville snakke sammen med de beboere, som har samme problem som dig, og så ville jeg få taget sagen op på et beboermøde med henblik på: 1) At få boligforeningen til at anskaffe et stillads, som kan bruges til at klippe hækken, eller 2) Få klippet de vanskelige hække udvendigt en gang i året på boligforeningens regning.

Hellere leje end at bo på gaden.
Kolding75 skrev den 10-07-2023 19:11:57

Hvis vedtægterne / ordensreglementet i foreningen er udformet således, at klipning af det hæk påhviler de tilstødende beboere, så er der ikke andet for end at klippe det, eller betale for at få det gjort.

Jeg ville snakke sammen med de beboere, som har samme problem som dig, og så ville jeg få taget sagen op på et beboermøde med henblik på: 1) At få boligforeningen til at anskaffe et stillads, som kan bruges til at klippe hækken, eller 2) Få klippet de vanskelige hække udvendigt en gang i året på boligforeningens regning.

Vedtægter i en almennyttige boligforening er vel omfattet af en lovgivning af en art. Bestyrelsen kan vel ikke frit vælge hvilke opgaver de pålægger deres lejere. 

Det er meget muligt at der ikke er noget at komme efter i denne sag, men jeg ville da helt bestemt undersøge sagen inden jeg klappede hælene sammen og sagde ok. 

Hilsen Jens J.

Så vidt jeg husker er vedtægter konstitutionelle - altså et udtryk for, hvordan foreningen skal fungere hvad angår bestyrelse og beboerdemokrati, og dette er mere eller mindre baseret på lov om almennyttige boliger (søg på retsinformation.dk). Ordensreglementet er vedtaget af beboerdemokratiet og godkendt af boligorganisationen, og omhandler praktiske ting som feks. havehold mv.

Hvis ordensreglementet foreskriver, at folk skal klippe deres hæk på en bestemt måde, eller male skuret i en bestemt farve, så er det bare sådan tingene fungerer i den pågældende forening, og det er kun gennem beboerdemokratiet, man kan lave om på det.

At søge løsninger på dit problem i anden lovgivning er spild af tid. Private boligejere kan også have en hæk på en skråning, og det er der ingen lov, der forbyder. Ej heller er der en lov der foreskriver, hvordan en sådan hæk rent teknisk skal klippes af (l)ejerne.

Hvis en gartner skal ind og klippe det, så bliver det til en arbejdsplads, og så er der pludselig lovgivning, der dikterer nogle sikkerhedsforanstaltninger, der skal opfyldes.

Mit bedste råd er, at snakke med naboerne om det, og så få det sat på næste beboermødes dagsorden. Umiddelbart ville det give god mening, hvis boligforeningen kunne udlåne et stillads, hvorfra man sikkert kan klippe hækken.

Hellere leje end at bo på gaden.
Der er yderligere 23 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på epoxymaling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også