Jordleder i ny tilbygning

Hej alle, håber i kan hjælpe mig med denne.

For godt 2 år siden købte min bedre halvdel og jeg et hus fra 1968.
Tilstandsrapporten var flot - Ikke pletfri, men ganske ganske fin.

Det samme gjorde sig gældende for el-rapporten...
Jeg har dog efterfølgende gjort mig nogle fund som nok burde have været omtalt i el-rapporten.

  • Almindelig indendørs lampeledning brugt i udhæng til 230V spots.
  • Stikkontakter alle steder (tre huller) som ikke er tilkoblet jord.
  • Ingen afstandsringe mellem "nyt" nedsænket gipsloft/lampesteder og de gamle oprindelige lampesteder (stål dåser).
Ovenstående ser jeg som mindre problemer som jeg godt kan lave selv (ved dog ikke om jeg må).
Så vidt jeg ved, var det i 1968 heller ikke et krav, at der skulle være jordleder i alle stikkontakter.

MEN... I 2010 fik de tidligere ejere opført en tilbygning til huset.

I denne tilbygning er der heller ikke jordleder til stikkontakterne (som har 3 huller).
OG
Hvis jeg afbryder HPFI-relæet er det ikke alle stikkontakter i tilbygningen der bliver afbrudt...

Hvor meget af ovenstående bør jeg nævne til ejerskifteforsikringen??

The knack of flying is learning how to throw yourself at the ground and miss...

22 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du bør gøre et af følgende:

Er man som sælger eller køber utilfreds med rapporten, kan man klage. Det skal ske til Ankenævnet for tekniske installationer. Det forsikringsselskab, som har bidraget med ejerskifteforsikringen, kan ligeledes klage hertil.

Det vil nok være bedst at gå direkte til Ejerskifteforsikringen.

  • Almindelig indendørs lampeledning brugt i udhæng til 230V spots.
  • Stikkontakter alle steder (tre huller) som ikke er tilkoblet jord.
De 2 ovennævnte vil tidligere give K3.
Lampeledning = Stor risiko for Brandfare.
3 huls Stikkontakter uden jord bagved, klart ulovlig.

  • Ingen afstandsringe mellem "nyt" nedsænket gipsloft/lampesteder og de gamle oprindelige lampesteder (stål dåser).
Tidligere var ovennævnte = K1

Hvis jeg afbryder HPFI-relæet er det ikke alle stikkontakter i tilbygningen der bliver afbrudt...

I min optik en gang fusk ud over alle grænser. 

Kender ikke de nye betegnelser, for K1 - K3.
Kender ikke reglerne for tilbygningen.

I min optik en El-Rapport under al kritik.
Lampeledning = Stor risiko for Brandfare.
Inden jeg ville bedømme det til stor risiko for brandfare, ville jeg se installationen.

Hvis jeg afbryder HPFI-relæet er det ikke alle stikkontakter i tilbygningen der bliver afbrudt...
I min optik en gang fusk ud over alle grænser.

Hvis det virkelig forholder sig sådan, er stikontakterne tilsluttet før HPFI relæet eller en evt. gruppeafbryder er tilsluttet før HPFI relæet. Begge dele er ulovligt. Hvis der ikke er en gruppeafbryder til de stikkontakter, der efter sigende ikke bliver afbrudt, når HPFI relæet bliver afbrudt, er der stor fare for installationen. Man har lov at håbe, det ikke er tilfældet.
For at bedømme det ville det være fint med billeder af gruppetavlen uden kapsling. Fejlen med de stikkontakter, der ikke bliver afbrudt af HPFI afbryderen, kan kun kontrolleres ved at afbryde HPFI afbryderen og derefter kontrollere om alt er afbrudt. Det er mig bekendt ikke indeholdt i elsynsraporten.
I øvrigt bygger elraporten på stikprøver og dermed ikke en adskillelse og kontrol af hele installationen. Men hvis du vil klage, så skal du naturligvis gøre det.

SIK Elsyn​​​

fase
Der kan jo være mere end et hpfi relæ, evt. kan der være kombiafbrydere (automatsikring og hpfi i samme blok)
De kan forveksles medalmindelige automatsikringer, men kikker man nøje, er der en lille testknap, til fejlstrømsrelæ.

Kombiafbryder



Vi prøver igen, i morgen --
je_ns skrev den 08-07-2023 23:33:47

Der kan jo være mere end et hpfi relæ, evt. kan der være kombiafbrydere (automatsikring og hpfi i samme blok)
De kan forveksles medalmindelige automatsikringer, men kikker man nøje, er der en lille testknap, til fejlstrømsrelæ.

Kombiafbryder


Det er den lille Testknap jeg har trykket på.
Vi har kun een el-tavle i huset.


The knack of flying is learning how to throw yourself at the ground and miss...

MuHcOw skrev den 09-07-2023 00:22:04

je_ns skrev den 08-07-2023 23:33:47

Der kan jo være mere end et hpfi relæ, evt. kan der være kombiafbrydere (automatsikring og hpfi i samme blok)
De kan forveksles medalmindelige automatsikringer, men kikker man nøje, er der en lille testknap, til fejlstrømsrelæ.

Kombiafbryder


Det er den lille Testknap jeg har trykket på.
Vi har kun een el-tavle i huset.

Der kan sagtens være mere end et hpfi relæ i din tavle..

 Sæt et billede ind af din tavle, så er det nemmere at give dig et brugbart svar.


Vi prøver igen, i morgen --
Annonce
je_ns skrev den 09-07-2023 00:39:22

MuHcOw skrev den 09-07-2023 00:22:04

je_ns skrev den 08-07-2023 23:33:47

Der kan jo være mere end et hpfi relæ, evt. kan der være kombiafbrydere (automatsikring og hpfi i samme blok)
De kan forveksles medalmindelige automatsikringer, men kikker man nøje, er der en lille testknap, til fejlstrømsrelæ.

Kombiafbryder


Det er den lille Testknap jeg har trykket på.
Vi har kun een el-tavle i huset.

Der kan sagtens være mere end et hpfi relæ i din tavle..

 Sæt et billede ind af din tavle, så er det nemmere at give dig et brugbart svar.

 Et styk tavle 👌


The knack of flying is learning how to throw yourself at the ground and miss...

Der er noget lumsk ved den installation.
Hvis du slikker for hpfi nede i højre hjørne, har du så stadig strøm på den oprindelige del af huset, eller går hpfi også på denne del?

Elektronikteknikeren
Der må stå en hel del fejl mere i elsynsrapporten udover de, du har nævnt. 
Afdækning af ledninger mellem måler og tavle indeholdende gruppeafbryder til "tilbygning 13A" mangler. Det er en fejl.
Gruppeafbryderen til tilbygningen er sikkert tilsluttet forkert altså før HPFI relæet. Det betyder, at installationen i tilbygningen ikke beskyttet af HPFI relæet. Det er en graverende fejl, som tyder på en GDS installation. Desuden mangler der opmærkning opmærkning af de to trefasede grupper. Det er ikke en fejl, som gør installationen farlig, men skal være nævnt i rapporten. Dine billeder viser også manglende fastgørelse af kabler, specielt fra den tavle med gruppeafbryderen til tilbygningen. Det kunne tyde på en GDS installation og skal være nævnt i rapporten.
Jeg skal lige tilføje, at den der har skiftet måleren ikke gør opmærksom på eller registrerer evt. ulovligheder i installationen.

fase
@S.Fabrin skriver: Der må stå en hel del fejl mere i elsynsrapporten udover de, du har nævnt. 
Ovennævnte kan misforstås i den retning at Trådstarters nævnte fejl er med i EL-Rapporten.
De fejl som Trådstarter nævner er ikke nævnt i EL-Rapporten.

@Trådstarten: Kunne du lægge et kopi af EL-Rapporten op?

Som tidligere nævnt er EL-Rapporten under al kritik.
F.eks. Som Trådstarter skriver er alle stikkontakter 3-benet uden tilsluttet jord. 
Der skal godt nok kun laves stikprøve, i følge Bolius i alle rum, dvs. at der ikke har været fortaget nogen stikprøve af stikkontakter.

I min optik er der helt klart grundlag for erstatning. Om det skal ske direkte til Firmaet som har lavet EL-Rapporten eller til Ejerskifteforsikringen, det vides ikke om der også er selvrisiko ved Firmaet for El-Rapporten.

Kopi af Bolius fortolkning:

Hvad tjekkes ved eleftersynet?
Ved gennemgangen vurderer elkonsulenten elinstallationer i samtlige rum, og gennemgangen indeholder blandt andet:
Besigtigelse af eltavle.
Kontrolmåling af fejlstrømsafbryder.
Stikprøvekontrol af materiel i alle rum, både det synlige og det der er bag afbrydere, stikkontakter og lampeudtag.
Gennemgang af lavvoltsinstallationer og indbygningslamper (indbygningsspots).
Elinstallationernes antal og dimensionering.
Gennemgang af beskyttende dele.
Det betyder i praksis, at alle synlige elinstallationer kontrolleres. Der foretages målinger på eltavlen og stikprøvekontrol på stikkontakter/afbryder/lampeudtag, hvor frontdækslet tages af, og materialerne bag kontrolleres.

Gregeren skrev den 09-07-2023 08:25:13

Der er noget lumsk ved den installation.
Hvis du slikker for hpfi nede i højre hjørne, har du så stadig strøm på den oprindelige del af huset, eller går hpfi også på denne del?

HPFI klipper hele huset, på nær enkelte af stikkontakterne i tilbygningen.


[edit] - Jeg har dog ikke været ALLE stikkontakterne igennem (i tilbygningen).
Det må jeg lige prøve så snart jeg får mulighed for det.

The knack of flying is learning how to throw yourself at the ground and miss...

Der er yderligere 12 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis