Jordleder i ny tilbygning

Hej alle, håber i kan hjælpe mig med denne.

For godt 2 år siden købte min bedre halvdel og jeg et hus fra 1968.
Tilstandsrapporten var flot - Ikke pletfri, men ganske ganske fin.

Det samme gjorde sig gældende for el-rapporten...
Jeg har dog efterfølgende gjort mig nogle fund som nok burde have været omtalt i el-rapporten.

  • Almindelig indendørs lampeledning brugt i udhæng til 230V spots.
  • Stikkontakter alle steder (tre huller) som ikke er tilkoblet jord.
  • Ingen afstandsringe mellem "nyt" nedsænket gipsloft/lampesteder og de gamle oprindelige lampesteder (stål dåser).
Ovenstående ser jeg som mindre problemer som jeg godt kan lave selv (ved dog ikke om jeg må).
Så vidt jeg ved, var det i 1968 heller ikke et krav, at der skulle være jordleder i alle stikkontakter.

MEN... I 2010 fik de tidligere ejere opført en tilbygning til huset.

I denne tilbygning er der heller ikke jordleder til stikkontakterne (som har 3 huller).
OG
Hvis jeg afbryder HPFI-relæet er det ikke alle stikkontakter i tilbygningen der bliver afbrudt...

Hvor meget af ovenstående bør jeg nævne til ejerskifteforsikringen??

The knack of flying is learning how to throw yourself at the ground and miss...

Hej alle, håber i kan hjælpe mig med denne. For... Vis hele indlægget
22 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
GSH skrev den 09-07-2023 10:58:00

@S.Fabrin skriver: Der må stå en hel del fejl mere i elsynsrapporten udover de, du har nævnt.
Ovennævnte kan misforstås i den retning at Trådstarters nævnte fejl er med i EL-Rapporten.
De fejl som Trådstarter nævner er ikke nævnt i EL-Rapporten.

@Trådstarten: Kunne du lægge et kopi af EL-Rapporten op?

Som tidligere nævnt er EL-Rapporten under al kritik.
F.eks. Som Trådstarter skriver er alle stikkontakter 3-benet uden tilsluttet jord.
Der skal godt nok kun laves stikprøve, i følge Bolius i alle rum, dvs. at der ikke har været fortaget nogen stikprøve af stikkontakter.

I min optik er der helt klart grundlag for erstatning. Om det skal ske direkte til Firmaet som har lavet EL-Rapporten eller til Ejerskifteforsikringen, det vides ikke om der også er selvrisiko ved Firmaet for El-Rapporten.

Kopi af Bolius fortolkning:

Hvad tjekkes ved eleftersynet?
Ved gennemgangen vurderer elkonsulenten elinstallationer i samtlige rum, og gennemgangen indeholder blandt andet:
Besigtigelse af eltavle.
Kontrolmåling af fejlstrømsafbryder.
Stikprøvekontrol af materiel i alle rum, både det synlige og det der er bag afbrydere, stikkontakter og lampeudtag.
Gennemgang af lavvoltsinstallationer og indbygningslamper (indbygningsspots).
Elinstallationernes antal og dimensionering.
Gennemgang af beskyttende dele.
Det betyder i praksis, at alle synlige elinstallationer kontrolleres. Der foretages målinger på eltavlen og stikprøvekontrol på stikkontakter/afbryder/lampeudtag, hvor frontdækslet tages af, og materialerne bag kontrolleres.

Jeg har fjernet de første sider i rapporten med navne på sælger, adresse osv. - Håber det er ok med alle.


The knack of flying is learning how to throw yourself at the ground and miss...

Alt andet lige og ud fra Elrapporten er det kun stikkontakterne der kan klages over.
Alt afhængig af typen på stikkontakten kan det 3. ben blændes for meget billige penge.
I så fald vil en klage slet ikke kunne svarer sig.

Det fremgår klart og tydeligt at bl.a. Eltavlen ikke er undersøgt, fejlkode cirklen med skrå streg.

Kopi fra Bolius siger følgende for fejlkode, cirklen med skrå streg:
Ulovlige Elinstallationer:
Elinstallationer, der ikke lever op til de standarder og lovkrav, der gjaldt, da installationen blev udført.

Som køber bør "Alarmklokkerne ringe" for sådan nogle Fejlkoder!
Hvis ikke hænger man selv med "håret i postkassen".

Det kan selvfølgeligt diskuteres om man kan undskylde med ikke Let tilgængelig af EL-tavlen, i forhold til  Utilgængelig.
GSH skrev den 09-07-2023 14:23:28

Alt andet lige og ud fra Elrapporten er det kun stikkontakterne der kan klages over.
Alt afhængig af typen på stikkontakten kan det 3. ben blændes for meget billige penge.
I så fald vil en klage slet ikke kunne svarer sig.

Det fremgår klart og tydeligt at bl.a. Eltavlen ikke er undersøgt, fejlkode cirklen med skrå streg.

Kopi fra Bolius siger følgende for fejlkode, cirklen med skrå streg:
Ulovlige Elinstallationer:
Elinstallationer, der ikke lever op til de standarder og lovkrav, der gjaldt, da installationen blev udført.

Som køber bør "Alarmklokkerne ringe" for sådan nogle Fejlkoder!
Hvis ikke hænger man selv med "håret i postkassen".

Det kan selvfølgeligt diskuteres om man kan undskylde med ikke Let tilgængelig af EL-tavlen, i forhold til  Utilgængelig.

@Det fremgår klart og tydeligt at bl.a. Eltavlen ikke er undersøgt, fejlkode cirklen med skrå streg.
Mht. el-tavlen, så ER den jo blevet undersøgt i og med at der er konkluderet, at den sidder ulovligt (og også gjorde det, da huset blev opført).
Udover det, er der, ifølge rapporten, ikke fundet yderligere fejl på den.

Cirkel med streg igennem betyder da ikke "ikke undersøgt"... Se vedhæftede.
Det er i hvert tilfælde ikke sådan jeg tolker "cirkel med streg igennem"-beskrivelsen.

Placeringen af el-tavlen kan (og vil) jeg ikke klage over.

Det jeg sætter spørgsmålstegn ved er stikkontakterne i tilbygningen fra 2010.
De er IKKE tilkoblet jord og det er ikke dem alle der bliver frakoblet når HPFI relæet bliver udløst.

Så mine to primære spørgsmål er:
Skal installationerne i tilbygningen leve op til 2010 lovkrav, eller skal de leve op til 1968 lovkrav?
Og, at HPFI ikke afbryder for alt EL i huset, burde jeg vel også kunne klage over.

The knack of flying is learning how to throw yourself at the ground and miss...

@Trådstarter skriver: Og, at HPFI ikke afbryder for alt EL i huset, burde jeg vel også kunne klage over. 

Det hænger på ingen måde sammen når du har vist EL-Tavlen med kun een 230V gruppe!
De stikkontakter som du påstår ikke bliver afbrudt af HPFI hvor får de så strøm fra, når der kun er een gruppe?
GSH skrev den 09-07-2023 19:13:51

@Trådstarter skriver: Og, at HPFI ikke afbryder for alt EL i huset, burde jeg vel også kunne klage over.

Det hænger på ingen måde sammen når du har vist EL-Tavlen med kun een 230V gruppe!
De stikkontakter som du påstår ikke bliver afbrudt af HPFI hvor får de så strøm fra, når der kun er een gruppe?

Jeg er ikke elektriker - Jeg har ikke lavet installationen - Jeg kan ikke svare på hvor de får strøm fra.
Vi har kun den ene tavle i huset.

Er vi enige om, at der er noget som IKKE er helt som det skal være?

The knack of flying is learning how to throw yourself at the ground and miss...

Annonce
GSH skrev den 09-07-2023 19:13:51

@Trådstarter skriver: Og, at HPFI ikke afbryder for alt EL i huset, burde jeg vel også kunne klage over. 

Det hænger på ingen måde sammen når du har vist EL-Tavlen med kun een 230V gruppe!
De stikkontakter som du påstår ikke bliver afbrudt af HPFI hvor får de så strøm fra, når der kun er een gruppe?

 Tænker du bør tælle alle de øverste grupper med smeltesikringer med, så een + fire grupper får jeg det til  

@MuHcOw Som der vist allerede er nævnt, lyder det meget plausibelt at gruppen 'lys tilbygning' bare er ført uden om hpfi - lyder som en ups'er af installatøren, og ikke noget bevidst. Antageligt luset videre fra tilgangssiden af hpfi til gruppen, istedet fra afgangssiden...
Piskeris skrev den 09-07-2023 21:23:47

GSH skrev den 09-07-2023 19:13:51

@Trådstarter skriver: Og, at HPFI ikke afbryder for alt EL i huset, burde jeg vel også kunne klage over.

Det hænger på ingen måde sammen når du har vist EL-Tavlen med kun een 230V gruppe!
De stikkontakter som du påstår ikke bliver afbrudt af HPFI hvor får de så strøm fra, når der kun er een gruppe?

 Tænker du bør tælle alle de øverste grupper med smeltesikringer med, så een + fire grupper får jeg det til  

@MuHcOw Som der vist allerede er nævnt, lyder det meget plausibelt at gruppen 'lys tilbygning' bare er ført uden om hpfi - lyder som en ups'er af installatøren, og ikke noget bevidst. Antageligt luset videre fra tilgangssiden af hpfi til gruppen, istedet fra afgangssiden...

 

Det er ikke hele tilbygningen der fortsat har strøm efter HPFI er blevet klippet, kun nogle enkelte stikkontakter (og ikke noget lys).
Så der har nok været pladsmangel på udgangssiden af HPFI hvorved een ad lederne derfra er blevet sat til indgangssiden i stedet..
Om ikke andet - Så skal det laves.

Angående jordledere i tilbygningen - Er de et krav, nu hvor tilbygningen er fra 2010, eller er det stadig 1968 reglerne der gælder??

The knack of flying is learning how to throw yourself at the ground and miss...

Angående jordledere i tilbygningen - Er de et krav, nu hvor tilbygningen er fra 2010, eller er det stadig 1968 reglerne der gælder??
Kravene gælder for det tidspunkt, hvor installationen blev lavet. 
Jeg kan se 3 lysgrupper. Den ene er ved siden af HPFI relæet. Det o andre sidder til venstre øverst på tavlen.
Afhængig af hvordan installationen er udført ( ledninger i rør eller kabler muret inde), kan det blive en dyr omgang at få trukket jordledning i installationen.



fase
I 2010 var det et krav med aktiv jordleder i alle stikkontakter. Det sammenholdt med dine oplysninger om manglende afbrydelse med HPFI kunne tyde på at tilbygning og udskiftning af andre stikkontakter er " selvgjort" 
Der kan ikke være " en leder " der er ført uden om HPFI. Kun hvis der er 2 kabler ud i tilbygning kan der være en forskel.
Vil du selv undersøge det nøjere, så skal du afbryde den gruppe der står tilbygning på, og så se om det er de samme ( uden om " stikkontakter som nu er afbrudt. I så fald er det simpel at rette, for en elektriker. 
Så må en del af tilbygning være tilsluttet en af de andre lysgrupper, evt. ude i installationen, hvilket sagtens kan lade sig gøre og er ok. 
Det er en meget mangelfuld gennemgang af tavlen, så den ville jeg da forfølge. Når nu det står beskrevet hvilke stikkontakter der har været adskilt, så kan du jo selv se om det er nogen af dem som er i tilbygning. Både dem og de andre 3 benede i det oprindelige hus bør også nævnes som en fejl.
I "sælgers oplysninger" fremgår det at stikkontakter er skiftet, af person uden autorisation. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
S. Fabrin skrev den 09-07-2023 22:13:16

Angående jordledere i tilbygningen - Er de et krav, nu hvor tilbygningen er fra 2010, eller er det stadig 1968 reglerne der gælder??
Kravene gælder for det tidspunkt, hvor installationen blev lavet.
Jeg kan se 3 lysgrupper. Den ene er ved siden af HPFI relæet. Det o andre sidder til venstre øverst på tavlen.
Afhængig af hvordan installationen er udført ( ledninger i rør eller kabler muret inde), kan det blive en dyr omgang at få trukket jordledning i installationen.


Bliver nødt til at få en fagmand på besøg en dag!

Så må han/hun komme med et estimat af hvad det vil koste at udbedre.


The knack of flying is learning how to throw yourself at the ground and miss...

Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis