Jordleder i ny tilbygning

Hej alle, håber i kan hjælpe mig med denne.

For godt 2 år siden købte min bedre halvdel og jeg et hus fra 1968.
Tilstandsrapporten var flot - Ikke pletfri, men ganske ganske fin.

Det samme gjorde sig gældende for el-rapporten...
Jeg har dog efterfølgende gjort mig nogle fund som nok burde have været omtalt i el-rapporten.

  • Almindelig indendørs lampeledning brugt i udhæng til 230V spots.
  • Stikkontakter alle steder (tre huller) som ikke er tilkoblet jord.
  • Ingen afstandsringe mellem "nyt" nedsænket gipsloft/lampesteder og de gamle oprindelige lampesteder (stål dåser).
Ovenstående ser jeg som mindre problemer som jeg godt kan lave selv (ved dog ikke om jeg må).
Så vidt jeg ved, var det i 1968 heller ikke et krav, at der skulle være jordleder i alle stikkontakter.

MEN... I 2010 fik de tidligere ejere opført en tilbygning til huset.

I denne tilbygning er der heller ikke jordleder til stikkontakterne (som har 3 huller).
OG
Hvis jeg afbryder HPFI-relæet er det ikke alle stikkontakter i tilbygningen der bliver afbrudt...

Hvor meget af ovenstående bør jeg nævne til ejerskifteforsikringen??

The knack of flying is learning how to throw yourself at the ground and miss...

Hej alle, håber i kan hjælpe mig med denne. For... Vis hele indlægget
22 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
ev elmand skrev den 09-07-2023 22:23:19

I 2010 var det et krav med aktiv jordleder i alle stikkontakter. Det sammenholdt med dine oplysninger om manglende afbrydelse med HPFI kunne tyde på at tilbygning og udskiftning af andre stikkontakter er " selvgjort"
Der kan ikke være " en leder " der er ført uden om HPFI. Kun hvis der er 2 kabler ud i tilbygning kan der være en forskel.
Vil du selv undersøge det nøjere, så skal du afbryde den gruppe der står tilbygning på, og så se om det er de samme ( uden om " stikkontakter som nu er afbrudt. I så fald er det simpel at rette, for en elektriker.
Så må en del af tilbygning være tilsluttet en af de andre lysgrupper, evt. ude i installationen, hvilket sagtens kan lade sig gøre og er ok.
Det er en meget mangelfuld gennemgang af tavlen, så den ville jeg da forfølge. Når nu det står beskrevet hvilke stikkontakter der har været adskilt, så kan du jo selv se om det er nogen af dem som er i tilbygning. Både dem og de andre 3 benede i det oprindelige hus bør også nævnes som en fejl.
I "sælgers oplysninger" fremgår det at stikkontakter er skiftet, af person uden autorisation. 

Det sjove er, at jeg VED, at de tidligere ejere har haft håndværkere til ALT (inde i huset).

Cykelskur og garage er en HELT anden historie.. 

Jeg har ingen planer om, at skille den gamle tavle ad for at se hvad der er inde bagved - Strømmagi i den karat skal jeg IKKE røre ved.

Jeg kontakter en fagmand så snart jeg får mulighed for det.

The knack of flying is learning how to throw yourself at the ground and miss...

Det fremgår af elrapporten, Ejer har oplyst at stikkontakter er skiftet af IKKE autoriseret personer. Og ja det kan godt være murer eller tømrer   

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis