Hvordan sætter jeg køkkenskabe op på gipsplader?

Vi skal have sat køkken op i vores nye kolonihavehus. Så er der lige det med overskabe. Vi har to lag gips på. Hvordan sætter jeg dem op, i forhold til rawplugs? Skal der gøres noget specielt?

Mvh
Flemming Larsen 
Vi skal have sat køkken op i vores nye... Vis hele indlægget
33 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Lav det ordentligt. Du skal helt klart montere i lægterne. Glem alt om plugs til gipsvæge. Hvis nogen holder i en åben låge og mister balancen er trækket ikke lodret men ud af væggen. Det kan let komme over 100 kg i en retning hvor de slet ikke har den styrke. At sætte flere i ved siden af hinanden, hjælper ikke da gipsen er det svage led.
GDS-manden skrev den 23-06-2023 11:21:04

De dübler du linker til er meget fine - måske endda lidt over målet i forhold til opgaven.
Hvis dine overskabe er forsynet med ophængslister (kontrakelede lister) kan du gå efter tommelfingerreglen 20-30-40-50 2 befæstigelser, 60-70-80 3 befæstigelser.
Husk at "låse" overskabene efter ophængning. Det gøres ved at skrue igennem bagbeklædningen og ind i ophængslisten der er fastgjort på væggen. Anvend helst panhoved eller pladeskruer, da disse ikke graver sig ind i bagbeklædningen.
Hvis jeg stod med opgaven, ville jeg vælge en dübel som denne: https://www.fischerdanmark.dk/da/produkter/hulrumsbefaestigelse/pladeplug/pladeplug-pd/15936-pd-10-s

der er ikke lister med . Det er ikea skabe, med metal inkl er, og med en metaldims, som holder skruen. 

Det er det dårlige ved Ikea systemet at det ikke er fleksibel. Er der en metal skinne som det skal hænge på så må du bore nye huller hvis det passer bedre.
Ellers er disse plugs lige så gode, og til 1/2 pris. tryk for link

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Nå, men jeg vil prøve at kigge på noget, hvor det bliver sat i en liste. Eventuelt både foroven og forneden. Jeg takker for hjælpen til jer alle . 
S. Fabrin skrev den 23-06-2023 12:27:29

Hvis dine overskabe er forsynet med ophængslister (kontrakelede lister) kan du gå efter tommelfingerreglen 20-30-40-50 2 befæstigelser, 60-70-80 3 befæstigelser. 

Du mener sikkert et fransk ophæng. For at skabene skal kunne falde ned, kræves det, at de løftes op af ophænget.

Det samme som fransk ophæng - det hedder det bare ikke i køkkenindustrien. Her kalder vi det ophængslister.

Annonce
GDS-manden skrev den 23-06-2023 17:40:34

S. Fabrin skrev den 23-06-2023 12:27:29

Du mener sikkert et fransk ophæng. For at skabene skal kunne falde ned, kræves det, at de løftes op af ophænget.

Det samme som fransk ophæng - det hedder det bare ikke i køkkenindustrien. Her kalder vi det ophængslister.

Nå ja de tømrer, jeg kender, kalder det fransk ophæng.

fase
Du skal bare have sat metal skinnen fast i reglarne.

der er ikke lister med . Det er ikea skabe, med metal inkl er, og med en metaldims, som holder skruen. 

IKEA vægskinner

Montering (Youtube)

Skru den fast i de lægter du kan finde, og supplér med gipsplugs

Mvh Regmos
Tømrer emeritus
... det bliver sat i en liste. Eventuelt både foroven og forneden ..
Hvis det er over-/vægskabe må du kun fastgøre dem foroven.
Gør du begge dele, og de øverste går løs, vil skabet, med indhold, vippe ned i hovedet på dig.

Mvh Regmos
Tømrer emeritus
Regmos skrev den 24-06-2023 08:49:49

... det bliver sat i en liste. Eventuelt både foroven og forneden ..
Hvis det er over-/vægskabe må du kun fastgøre dem foroven.
Gør du begge dele, og de øverste går løs, vil skabet, med indhold, vippe ned i hovedet på dig.

Det lyder bare logisk. Takker. 

Der er yderligere 13 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger. 
Få 25% rabat med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også