Hvordan sætter jeg køkkenskabe op på gipsplader?

Vi skal have sat køkken op i vores nye kolonihavehus. Så er der lige det med overskabe. Vi har to lag gips på. Hvordan sætter jeg dem op, i forhold til rawplugs? Skal der gøres noget specielt?

Mvh
Flemming Larsen 
33 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Rawplugs egnet til gips plejer at være en god start, du kan købe forskellige udgaver bla. nogle som moser sig sammen bag på gips pladen, men i kan også forsøge at finde frem til de lægter gipsen formentlig er boret fast i og sæt skabene fast i dem. 
Hvad ligger bag? Køkkenskabe hægtes oftes op på en kile, som går i hele overskabets vandrette bredde. Jeg ville få den fastgjort på lægterne bag, så skabene ikke vælter ned ved et uheld / for høj last 
HrT skrev den 23-06-2023 08:59:59

Hvad ligger bag? Køkkenskabe hægtes oftes op på en kile, som går i hele overskabets vandrette bredde. Jeg ville få den fastgjort på lægterne bag, så skabene ikke vælter ned ved et uheld / for høj last 

Der er er lægter på, men ligger lodret, da det er en skillevæg. 

Der findes specielle gipsrosetter til gibsvægge, det nemmeste er at montere en liste på ca. 20x30 mm. Hvor underkanten af skabene skal være, den skrues fast med lange skruer der hvor de lodrette lægter er, så har du styr på at de kommer til at sidde lige, og listen bærer vægten af skabene, så skruer du skabene fast øverst inde i toppen af skabene med gipsrosetter.
Det er perfekt når lægter ligger lodret. Så kn den liste som skabe skal hænge på fastgøres i dem. Hvis du stiller dig så lyset " spejles " i væggen så skal du have spartlet meget godt hvis du ikke skal kunne få øje på en lille fordybning som indikerer en skrue. Ellers finder du dem med en tynd skruetrækker, søm eller lignende. Lægter sidder sikkert med 30 cm mellemrum så har du fundet den første så går det nemmere med de næste. Din skade på væggen skal naturligvis være hvor det dækkes af skabe.
Hvor der er lægter så er det direkte i med skruer, ud over det så bruger du gipsplugs. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Annonce
solaris skrev den 23-06-2023 09:42:25

Der findes specielle gipsrosetter til gibsvægge, det nemmeste er at montere en liste på ca. 20x30 mm. Hvor underkanten af skabene skal være, den skrues fast med lange skruer der hvor de lodrette lægter er, så har du styr på at de kommer til at sidde lige, og listen bærer vægten af skabene, så skruer du skabene fast øverst inde i toppen af skabene med gipsrosetter.

Kan disse gøre det? 

www.silvan.dk/fischer-kipdubel-kd-4?id=2703-1805541

ev elmand skrev den 23-06-2023 10:07:52

Det er perfekt når lægter ligger lodret. Så kn den liste som skabe skal hænge på fastgøres i dem. Hvis du stiller dig så lyset " spejles " i væggen så skal du have spartlet meget godt hvis du ikke skal kunne få øje på en lille fordybning som indikerer en skrue. Ellers finder du dem med en tynd skruetrækker, søm eller lignende. Lægter sidder sikkert med 30 cm mellemrum så har du fundet den første så går det nemmere med de næste. Din skade på væggen skal naturligvis være hvor det dækkes af skabe.
Hvor der er lægter så er det direkte i med skruer, ud over det så bruger du gipsplugs. 

Jeg må se, om jeg kan finde dem.

De dübler du linker til er meget fine - måske endda lidt over målet i forhold til opgaven.
Hvis dine overskabe er forsynet med ophængslister (kontrakelede lister) kan du gå efter tommelfingerreglen 20-30-40-50 2 befæstigelser, 60-70-80 3 befæstigelser.
Husk at "låse" overskabene efter ophængning. Det gøres ved at skrue igennem bagbeklædningen og ind i ophængslisten der er fastgjort på væggen. Anvend helst panhoved eller pladeskruer, da disse ikke graver sig ind i bagbeklædningen.
Hvis jeg stod med opgaven, ville jeg vælge en dübel som denne: https://www.fischerdanmark.dk/da/produkter/hulrumsbefaestigelse/pladeplug/pladeplug-pd/15936-pd-10-s
Hvis dine overskabe er forsynet med ophængslister (kontrakelede lister) kan du gå efter tommelfingerreglen 20-30-40-50 2 befæstigelser, 60-70-80 3 befæstigelser. 

Du mener sikkert et fransk ophæng. For at skabene skal kunne falde ned, kræves det, at de løftes op af ophænget.

fase
Der er yderligere 23 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger. 
Få 25% rabat med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også