Strøm til robot ladestation?

Vi overvejer robot plæneklipper. Er i tvivl om , hvordan vi får strøm til ladestationen. den gamle tråd om emnet foreslår forlængerledning til stikkontakt inde i huset. Hm..... gennem åbent vindue eller dør næsten døgnet rundt? Det dur jo ikke. Men hvor ofte skal
robotten lades? Hvordan trækker en elektriker strøm til stationen? Kabel i jorden? Grave dybr, eller hvordan?






Når lysten driver værket
Vi overvejer robot plæneklipper. Er i tvivl om... Vis hele indlægget
40 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
John Larsen.
Det interesserer sådan set ikke mig hvilken teknik der er tale om. Jeg er ikke så klog på elektronik, tele osv. at jeg kan gennemgå hvilken teknik der er brugt. 
På skærmen kan jeg vælge
>tilmeld dig<   
>log på< eller 
<automower direct<


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Det er muligt for mig at sløjfe den lange tarm på min græsplæne, menn jeg vil meget nødig undvære mit fuglefoderhus foran vinduet. Hvad gør jeg her? Planen var at lægge nogle  sekskantede fliser under det, fordi det i forvejen  altid  skal have en tur med kantklipperen omkring fødderne. Men hvad siger en robot til det?
ps. Vi har normalt en meget flot græsplæne, men vi har haft meget mos og på grund af eftersåning har vi ventet med at slå græs. Det er op over nu.


Når lysten driver værket
Hvis robotklipperen møder en forhindring som ikke er sikret af kanttråd, bumper den imod den og kører derefter i en anden retning.
I dit tilfælde kan du risikere, at de skrå ben på fugleburet kan løfte skjoldet på robotklipperen, og så går den i stå, afhængig af hvor den kører i mod benene. 

Fin ide med fliser under foderhuset. En anden løsning kunne være at grave en stolpe ned i græsplænen og flytte foderhuset over på den.
Robotten kan let køre uden om foderhuset eller dine “øer” med bede. Robottet styres efter en kanttråd (afgrænsningskedning) som skal lægges hele vejen rundt nær græskanten. For at det også virker ved “øerne” skal kanttråden også føres rundt om “øerne” - og foderhuset.

Søren O
Tak for svaret. Foderhuset sidder fast på en solid stolpe med et tykt plastikrør omkring så rotter ikke kan kravle op. Det er et tungt foderhus, så jeg kan kun genbruge selve huset hvis det skulle graves ned.  Har udsigt til det fra min seng🤗. Vil en robot ikke bare bumpe ind i foden og returnere? Måske skal jeg flytte det lidt, så der er bevægelsesplads til robotten. Tænker at det bliver en Husquarna 310ll.

Når lysten driver værket
Annonce
Det er en god ide at have fliser under foderbrætttet, men der er ingen problem i at lade den bumpe imod og så skifte retning. Det gælder også krukker, og træer.
 Du fører kanttråden rundt med plænen  ret tæt på bede, hvis jorden derinde er i samme højde som plænen. Så får du også kanter slået. Når du kommer om til de 2 bede som du har, føres kanttråd over til bedet og rundt om. Den lægges så lige oven i kanttråden "før bedet " og så fortsætter man videre rundt. Det sted hvor kanttråd ligger i 2 lag ignoreres af robotten, og en kører hen over. 



Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tak for slle gode svar. Følger der  kanttråd med til en Husquarna 310? hvordan måler man det op, når der er mange runde former? 

Når lysten driver værket
Jeg mener at det skal købes separat. 
Jeg har dog brugt  1,5 mm2 isoleret kobberledning ikke fordi jeg har nogen viden om priser, men blot fordi det er noget jeg har. 
Du kan opmåle på almindelig måde ved at kravle rundt med et 5 m målebånd f.eks. 
Du kan også bruge google map, forstørre op og så bruge afstandsmåling der. Det bliver måske ikke så præcis men du skal alligevel købe en hel rulle.
Er det husquarna du vælger så skal der også en guide kabel midt igennem græsplæne og sættes sammed ved modstående side. De første 3 m skal det være lige ud fra lade station. Den bruges til at den kan finde hjem.
Andre billigere fabrikater følger kanttråden en bestemt vej rundt. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tak for svaret. Underligt at der er 3.000 kr prisforskel  på samme robot. Jeg tror vi vælger det billigste sted og køber installation , selvom jeg jeg har set You tube film, og  efterhånden er vel informeret. Det er dog stadigvæk selve strømforsyningen jeg ikke kan finde ud af at placere, når "dyret" stiller visse krav til ladestationens placering. Det skal jo også se pænt ud. Der er krav til hvor smalle  passager må være. Vi har en strimmel græs på 1 m bredde langs huset. Der ligger fliser langs huset. Et andet sted kan jeg ændre plænen til anden bredde. Det er lidt ærgerligt, for vi har en udendørs kontakt  på husets forside, her er ingen græs.

Når lysten driver værket
Det kunne jo være at i skulle få opsat en (eller flere) udendørs stikkontakter så det bliver “fremtidssikret. Et elkabel skal graves mindst 0,35 m ned i jorden - renden må i gerne selv grave. kablet skal dog beskyttes af en (plast)dækplade men det ved elektrikeren alt om.

Søren O
Der er yderligere 10 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis